• 1
  • 2
2020-08-31, 20:42
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Går du till någon av dom större bankerna blir det ett stort rungande NEJ! Oavsett vad du tjänar eller vad du har för belåning. Detta av den enkla anledningen att bankerna inte får bidra till spekulation, och så som du presenterar ditt upplägg är det just spekulation, därav ett nej från alla banker.

Haha! "Bankerna inte får bidra till spekulation"!
Bankerna säljer och förmedlar en uppsjö instrumemt som enbart är ämnade för spekulation!
Citera
2020-08-31, 20:55
Medlem
Som många påpekat att det inte går att svara på.
Har du 0 i lån på din nuvarande bostadsrätt och kan lägga 20% kontant på din nya borde det inte vara några bekymmer.
Eller om du har 50% belåning och har en taxerad inkomst på 1 mille så lär det heller inte vara några problem.
Däremot kan du få problem att bli godkänd av en BRF om du köper för att hyra ut. Men det finns undantag och en ägarlägenhet kan vara ett alternativ.
Var medveten bara att du kan få bekymmer som privat uthyrare om du får in fel hyresgäst, och samma sak med din förening, de får enbart ge tillåtelse för andrahandsuthyrning 1 år i taget och det skullle kunna innebära att du får ett OK för uthyrning första året sen blir du nekad. Då skall du klara läån och avgift på egen hand eller "tvingas" att sälja lägenheten.
Citera
2020-08-31, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Som många påpekat att det inte går att svara på.
Har du 0 i lån på din nuvarande bostadsrätt och kan lägga 20% kontant på din nya borde det inte vara några bekymmer.
Eller om du har 50% belåning och har en taxerad inkomst på 1 mille så lär det heller inte vara några problem.
Däremot kan du få problem att bli godkänd av en BRF om du köper för att hyra ut. Men det finns undantag och en ägarlägenhet kan vara ett alternativ.
Var medveten bara att du kan få bekymmer som privat uthyrare om du får in fel hyresgäst, och samma sak med din förening, de får enbart ge tillåtelse för andrahandsuthyrning 1 år i taget och det skullle kunna innebära att du får ett OK för uthyrning första året sen blir du nekad. Då skall du klara läån och avgift på egen hand eller "tvingas" att sälja lägenheten.

Bankerna kan inte låna ut. Tidigare var det möjligt att bankerna själv bestämde över t.ex. 5% av utlånen och fick lite flexibilitet, men i det senare har Staten skruvat åt mycket och reglerad i princip allt. Bankerna får inte låna ut och det ä rätt fyrkantigt.

Jag pratade med en bank-kille som sa att i en sådan situation var det möjligt att skapa ett AB för att köpa fastigheten. Dom kan ge lån till ett AB (i princip sämre säkerhet), men regleringen gör det omöjligt att göra det samma till privatperson.
Citera
2020-08-31, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Haha! "Bankerna inte får bidra till spekulation"!
Bankerna säljer och förmedlar en uppsjö instrumemt som enbart är ämnade för spekulation!
Uttryckte mig kanske luddigt, men gäller givetvis bostadsmarknaden, som det var tal om i tråden. Inte tex etf:er med 15x häv, det är något helt annat
Citera
2020-08-31, 21:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Uttryckte mig kanske luddigt, men gäller givetvis bostadsmarknaden, som det var tal om i tråden. Inte tex etf:er med 15x häv, det är något helt annat

Ah! OK! Ja jag har svårt att se att man på en vanlig lön får lån på två lägenheter samtidigt.
Citera
2020-08-31, 21:13
Medlem
Citat:
Ah! OK! Ja jag har svårt att se att man på en vanlig lön får lån på två lägenheter samtidigt.
Själv är det nog svårt. Speciellt eftersom man som privatperson inte får tillgodoräkna sig eventuell hyresinkomst på ena lägenheten, utan banken kommer räkna drift och avgift på två lgh, och endast en inkomst.

Samma gäller även om ett par äger en avbetald villa, och säger till banken att dom vill köpa en villa till för uthyrning. Där kommer banken säga nej tack, även om kalkylen håller. Går givetvis att lösa om man är oärlig med sitt motiv till banken, men om man anger uthyrning som skäl till köpet så blir det nej tack.
Citera
2020-08-31, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Bankerna kan inte låna ut. Tidigare var det möjligt att bankerna själv bestämde över t.ex. 5% av utlånen och fick lite flexibilitet, men i det senare har Staten skruvat åt mycket och reglerad i princip allt. Bankerna får inte låna ut och det ä rätt fyrkantigt.

Jag pratade med en bank-kille som sa att i en sådan situation var det möjligt att skapa ett AB för att köpa fastigheten. Dom kan ge lån till ett AB (i princip sämre säkerhet), men regleringen gör det omöjligt att göra det samma till privatperson.

Lustigt då att jag känner folk som har köpt mer en 1 br. och har lån på dem.
Nu har jag själv aldrig lånat till en br. då jag har som princip att enbart tå lån på fastigheter, eĺer till studier. Men vad jag vet så finns inte den begränsningen du beskriver. Man får definitivt låna pengar av banken om man har tillräcklig säkerhet och inkomst.
Citera
2020-08-31, 21:59
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Lustigt då att jag känner folk som har köpt mer en 1 br. och har lån på dem.
Nu har jag själv aldrig lånat till en br. då jag har som princip att enbart tå lån på fastigheter, eĺer till studier. Men vad jag vet så finns inte den begränsningen du beskriver. Man får definitivt låna pengar av banken om man har tillräcklig säkerhet och inkomst.

Man kan.säga att barnen.eller svärmor ska bo i nya lägenheten,.då kan det funka. Säger man att man köper den för att hyra ut lär det bli nobben.
Citera
2020-09-01, 15:58
Medlem
Citat:
Man kan.säga att barnen.eller svärmor ska bo i nya lägenheten,.då kan det funka. Säger man att man köper den för att hyra ut lär det bli nobben.

Om man sager att man ska lata flyktingbarn bo dar da? funkar det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in