• 1
  • 2
2020-08-31, 08:50
Medlem
BossModes avatar
Hej! Jag har just nu en bostadsrätt som jag köpte för 745.000kr.

Om jag nu skulle exempelvis spara 200.000kr till, skulle jag få köpa en till bostadsrätt för max 1.000.000kr och behålla min nuvarande?

Syftet är hyra ut en av bostäderna. Jag har på papper 75% anställning men jobbar alltid minst 100% men oftast mer.

Billån på ca 100k. Inga betalningsanmärkningar och inga andra lån.

Går detta eller är det omöjligt?
Citera
2020-08-31, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BossMode

Om jag nu skulle exempelvis spara 200.000kr till, skulle jag få köpa en till bostadsrätt för max 1.000.000kr och behålla min nuvarande?

Syftet är hyra ut en av bostäderna. Jag har på papper 75% anställning men jobbar alltid minst 100% men oftast mer.

Du kommer inte få hyra ut för föreningen. De vill ha boende som bryr sig om grejer och inga som är vana att hyra.
Citera
2020-08-31, 09:14
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leira
Du kommer inte få hyra ut för föreningen. De vill ha boende som bryr sig om grejer och inga som är vana att hyra.

Precis. Och det hänger bland annat ihop med skatteregler för föreningen. De kräver att du ska bo där. Permanent eller fritidsboende.
Citera
2020-08-31, 09:21
Medlem
Citat:

Varför tror du vi ska veta det?
Bara att du frågar runt bland bankerna.
Du skriver inte hur mycket lån du har på nuvarande borätt.
Kreditgivaren kommer ju omgående fråga om du ska sälja nuvarande boende och lösa det lånet. Du lär inte bli VIP-behandlad när du säger att det vore kul att handla många lägenheter för bankens pengar men inte för att bo. Att hyra ut är nog också en riskfaktor för banken, med möjligheten att lägenheten vansköts eller avgifterna inte kommer in.
Och så uttrycker du dig så där skönt kategoriskt - "går det eller är det omöjligt". Svaret blir ju ingetdera, snarare "det är inte omöjligt att det går". Men du måste hitta en pigg finansiär.
Senast redigerad av SirDuke 2020-08-31 kl. 09:24.
Citera
2020-08-31, 10:10
Medlem
Flashshits avatar
Citat:

Det beror väl på en rad faktorer som du ej nämner.
Vad är din belåningsgrad på ditt boende idag?
Hur mycket är din förvärvsinkomst per år?
Om jag inte missminner mig så finns det någon regel som säger att ränta + ev. amorteringar på ett bolån ej får överstiga 47,5% (kan ha fel på någon % hit eller dit) av din förvärvsinkomst.
Citera
2020-08-31, 10:18
Medlem
Shadowcrafts avatar
Cirka 2 miljoner är väl lugnt tänker jag, man kan bara låna en viss mängd beroende på din lön. Men det är ju ingen jätte summa.
Citera
2020-08-31, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Det beror väl på en rad faktorer som du ej nämner.
Vad är din belåningsgrad på ditt boende idag?
Hur mycket är din förvärvsinkomst per år?
Om jag inte missminner mig så finns det någon regel som säger att ränta + ev. amorteringar på ett bolån ej får överstiga 47,5% (kan ha fel på någon % hit eller dit) av din förvärvsinkomst.
Vet inte om det finns någon hård regel.
Men en gammal tumregel är att boendet får kosta max 30 procent av inkomsten efter skatt. Det blir ju drygt 40 procent före skatt.
Citera
2020-08-31, 11:27
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Beror på belåningsgrad på din nuvarande bostadsrätt och din inkomst. Går inte att svara på annars. Bankerna ger dig bättre svar.
Citera
2020-08-31, 12:01
Medlem
SexSexSexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Beror på belåningsgrad på din nuvarande bostadsrätt och din inkomst. Går inte att svara på annars. Bankerna ger dig bättre svar.

det finns en del som har många lägenheter som de hyr ut
så det borde gå att själv börja göra
Citera
2020-08-31, 13:45
Medlem
Troligtvis inte.
Citera
2020-08-31, 18:00
Medlem
Går du till någon av dom större bankerna blir det ett stort rungande NEJ! Oavsett vad du tjänar eller vad du har för belåning. Detta av den enkla anledningen att bankerna inte får bidra till spekulation, och så som du presenterar ditt upplägg är det just spekulation, därav ett nej från alla banker.
Citera
2020-08-31, 20:38
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leira

Fast detdär vet du absolut ingenting om, det finns bostadsrättsföreningar som tillåter fri uthyrning av lägenheterna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in