Citat:
Ursprungligen postat av
Inte-nog-PK
Jag har läst hans böcker om Friedrich Nietzsche respektive Louis-Ferdinand Céline. Jag tycker att han i de böckerna skildrar sina objekt en aning tendentiöst, så att de närmast bli karikatyrer. Man skulle utifrån dem kunna tro att allt Nietzsche skrev bara skrev utifrån sina personliga upplever och det egna måendet, samt att Céline var en total misantrop utan vänner.
Man blir faktiskt inte så mycket klokare på Nietzsches tankevärld efter att ha läst boken, trots att det inte förefaller vara en renodlad biografi, utan Ekerwald verkar vilja ge en sammanhängande bild av författaren och verken (samma gäller i boken om Céline).
Nu låter ovanstående kanske som en hård dissning, men jag vill samtidigt betona att de är för liknande böcker ovanligt underhållande böcker. Lite som Michel Houellebecqs essä om H.P. Lovecraft. Det går ju att läsa dem som lite inspirerande och underhållande böcker, för att sedan läsa någon tyngre mer detaljerad (men kanske torrare) biografi på engelska vid sidan av (för att få mest korrekt bild av litteraturen så är ju det enklaste att helt enkelt själv läsa respektive författares verk).
Dessutom är det väldigt glädjande att någon uppmärksammar Friedrich Nietzsche och Louis-Ferdinand Céline på svenska. Speciellt den sistnämnda har närmast helt förbigåtts här i Sverige, vilket ju inte är så lite katastrofalt, då han utan tvekan är den moderna litteraturens störste författare. Det råder knappast någon tvekan om att Ekerwald är bildad, då han mycket väl har förstått att Fjodor Dostojevskij, Friedrich Nietzsche och Louis-Ferdinand Céline är centrala gestalter inom den moderna västerländska litteraturen. När någon verkar vilja framställa sig som bildade inom modern litteratur, så brukar jag just kontrollera deras bildning genom att fiska fram om de har förstått Célines storhet. Har de inte det, så är det lite svårt att ta deras anspråk på allvar.
Så kort sagt, jag rekommenderar hans böcker om Nietzsche och Céline, då de ändå ger en underhållande introduktion till två viktiga författare. Ta dock inte utmålningen av författarna som personer på alltför blodigt allvar:
Nietzsche: liv och tänkesätt (1993)
Céline: liv och tänkesätt (2003)
Håller med om att Céline är en bra probersten.
Man lär sig skilja på de bildade som inser att Céline var en stor författare, trots att han var nazist, och obildat slödder som hyllar honom just för att han var nazist och judehatare.
Ekerwald hör naturligtvis till den förstnämnda gruppen.
En essäsamling av Ekerwald som brottas med människans dragning både till det skamlösa och det sublima är den lysande
Ciceros barn från 1992. Med exempel inte bara från Cicero, utan bl.a. Goya, Hanna Arendt, Diderot, Wittgenstein och Thomas Bernhard.
Rekommenderas varmt.