2020-09-04, 09:50
Medlem
Oerhört tragisk händelse. Vilken tågolycka. Och samtidigt en som kommer bli intressant rättsligt, och få polisen att se över sina rutiner.

Rimligt tycker jag är att den som ursprungligen stal flaskan ur förvaret döms för grovt tjänstefel samt grovt vållande till annans död. Denne har trots allt genom ett oerhört klandervärt handlande startat en konsekvenskedja som lett till kvinnans död. Fängelsestraffet borde åtminstone hamna i nivå med dråp.

Försök också slänga på grovt narkotikabrott om möjligt, men jag tror inte att det med uppsåtsrekvisitet är möjligt. Grovt vållande verkar som ett ganska säkert skott i detta fall om man läser lagtexten.

Observera att vi troligen har med en myndighetsanställd, anställd i förtroende som borde veta bättre att göra här. Inte någon pundare som bröt sig in och snodde. Detta gör brottet extra allvarligt.
Senast redigerad av Dryckeshorn 2020-09-04 kl. 09:53.
Citera
2020-09-04, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsEinar
Där har du en poäng.. Men inte kan väll anställda hos polisen ha tillgång till beslagsrummet till höger och vänster? Hmm, jag vet inte alls vad som har hänt här..
Finns gott om administrativ personal som har tillgång till beslagsrum.
Citera
2020-09-04, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Polisen har väl redan gått ut och sagt att det var en städare som tog ölen?

Om det fanns ett större beslag borde det finnas fler flaskor med amfetaminbas och det skulle vara intressant att veta vad polisen just nu håller på med för att stävja fortsatta stölder.
Jag har inte läst allt om detta men jag har inte sett polisen säga att en städare stal ölen till att börja med. Däremot har media rapporterat om den kedja jag beskrev ovan.

Tweeten från polisen som jag länkade berättade om att det är en vanlig metod att gömma en flaska "öl" med amfetaminbas i en kartong med riktig öl.

Det kan alltså mycket väl finnas fler likadana flaskor i beslaget utan att polisen ens vetat om det om beslaget gjordes av någon annan anledning.

Efter det här kommer nog landets olika belagsrum att övervakas med nogrannt. Kamera och passerkort bordd vara minimum. Ytterst jävla genant att amfetamin på det sättet, mest troligt av misstag, kan komma ut ur polishuset och dessutom orsaka en människas död.
Citera
2020-09-04, 10:15
Medlem
Om vi säger att dom visste vad som var i flaskan, borde den alltså analyserats, inte flaskan utan vätskan.
Har dom då tryckt på kapsylen så pass att den är "oöppnad".
Vett inte hur man pressar på kapsyler. Men det lär krävas en maskin som gör det. Har man det på dessa labb?
Låter ju osannolikt. Lär vara av misstag isf.

Men däremot om flaskan var analyserad så måste ju något veta om det och medveted smygit hem med denna flaska amfetaminbas.

Sen till alla som säger att det är WT att festa till 04 om man har barn? Är ni jehovas allihopp?
Har festad med diverse höjdare som sköter sitt liv mer än 100% men de kan också få feeling en varm sommarkväll och låta grillfesten gå över till en av sommarens bästa nätter. (Inte i detta fall då)
Alla går inte och lägger sig efter kvällsbönen för att impa på den allsmäktige.
Citera
2020-09-04, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyThinner
Vett inte hur man pressar på kapsyler. Men det lär krävas en maskin som gör det. Har man det på dessa labb?

Har bryggt en del öl i mina dagar. Allt som krävs är öppna kapsyler, en kapsylerare, en mindre hammare och 30-60 sek per flaska för att hamra. Allt detta hittar du på en bryggbutik för under 100 kr
Citera
2020-09-04, 10:27
Medlem
SkogsEinars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Finns gott om administrativ personal som har tillgång till beslagsrum.

Ok, ja själv har jag inte så bra koll på sånt här, du har säkert rätt i det. Om det finns någon sammanfattning så tar jag gärna del av den, jag kanske läser hela tråden senare

Det låter lite bisarrt iaf, jag menar man behöver väll inte direkt va detektiv för att förstå att det kan finnas annat än öl i ölflaskor som står i beslagsrummet det är det jag menar
Citera
2020-09-04, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Gjorde givetvis det, och faktumet är som det är.
Även om man kallar det för beslagstagande, så hanteras alkohol allra oftast direkt på plats.
Vilket är en intressant observation men den har inget med detta fall att göra eftersom det var beslagten öl som stals.
Citera
2020-09-04, 10:35
Medlem
Citat:
Om vi säger att dom visste vad som var i flaskan, borde den alltså analyserats, inte flaskan utan vätskan.
Har dom då tryckt på kapsylen så pass att den är "oöppnad".
Låter ju osannolikt. Lär vara av misstag isf.

Men däremot om flaskan var analyserad så måste ju något veta om det och medveted smygit hem med denna flaska amfetaminbas.
Om polisen VISSTE att flaskan innehöll amfetaminbas så borde den, i min naiva värld, vara inlåst i ett kassaskåp eller hur man nu förvarar beslagtaget knark.

Är det bara normal beslagtagen öl så hamnar den mest troligt bara på golvet i beslagsrummet.

Där kan ju personer gå och snatta lite gratis-öl.

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsEinar
Det låter lite bisarrt iaf, jag menar man behöver väll inte direkt va detektiv för att förstå att det kan finnas annat än öl i ölflaskor som står i beslagsrummet det är det jag menar
Polisen beslagtar regelbundet vanlig alkohol vid diverse tillslag. Det finns nog ingen anledning att tro att en kartong med öl i belsagsrummet skulle innehålla något annat än just öl.
Citera
2020-09-04, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Har bryggt en del öl i mina dagar. Allt som krävs är öppna kapsyler, en kapsylerare, en mindre hammare och 30-60 sek per flaska för att hamra. Allt detta hittar du på en bryggbutik för under 100 kr

Okej, men känns det inte bara ypperligt osannoligt att dessa labb då har verktyg för hembryggerier liggandes?
Det är säkert så ddt går till bara att jag har en bild av proffsigare labb.

När dom testar beslagtaget exstacy, lägger dom i det i samma zipbag elller rullar in det i samma ciggplast igen? Tänkte mig att dom har påsar/burkar/kärl att förvara testade droger i.
Citera
2020-09-04, 10:59
Medlem
SkogsEinars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Polisen beslagtar regelbundet vanlig alkohol vid diverse tillslag. Det finns nog ingen anledning att tro att en kartong med öl i belsagsrummet skulle innehålla något annat än just öl.

Alltså om jag skulle ha jobbat hos polisen så hade ju jag förstått att det kan finnas annat än öl i ölflaskor, men sen å andra sidan så har ju jag en del erfarenhet av droger. Om man har skygglapparna på och det ända som finns i ens verklighet är alkohol ja då kanske det kan bli så här

Du har ju rätt du också, säkerligen så finns det även massvis med öl i beslagsrummet men ja. Det var ju ett olyckligt misstag.. Ska läsa igenom tråden men som sagt om någon har en sammafattning så länka gärna
Citera
2020-09-04, 11:04
Medlem
5549s avatar
Citat:
Okej, men känns det inte bara ypperligt osannoligt att dessa labb då har verktyg för hembryggerier liggandes?
Varför då? Om du ska smuggla droger i ölflaskor så ser du ju till att du också har verktygen till det. En väldigt liten utgift.
Citera
2020-09-04, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Varför då? Om du ska smuggla droger i ölflaskor så ser du ju till att du också har verktygen till det. En väldigt liten utgift.

Beklagar min otydlighet men syftade ju på statens labb,vad det nu kallas. Dit polisen skickar in bevismaterial.
Inte tjommarna i källarn som kokar knark hemma. För det lär ju ändå inte va ett laboratorium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in