2020-08-29, 23:17
Medlem
Tjena Flashback!

Har precis påbörjat mitt tredje och sista år på ekonomilinjen på gymnasiet och tankarna kring universitetsstudier går runt konstant. Jag har i princip bestämt mig för att läsa systemvetenskap och står inför ett val mellan Göteborgs universitet eller Linköpings universitet. Då jag bor i Göteborg hade det underlättat en del att plugga här då jag kan bo kvar hemma och inte behöver ta några lån, men samtidigt har jag förstått att något studentliv på GU knappt existerar. Därav funderar jag starkt på LiU, då det är en studentstad och distansen mellan Linköping och hemstaden är något jag klarar av.

Vad tycker ni? Är studentlivet något som är värt att uppleva eller är det smartare att stanna kvar i Göteborg?

Är det någon här på Flashback som vet hur lätt respektive svårt det är att ordna extrajobb vid sidan av studierna av systemvetenskap på LiU?

Jag undrar även om kvalitén i utbildningarna på de två universiteten skiljer sig och isåfall vilket som är det bättre.

Ha en trevlig lördagskväll allihopa!
Citera
2020-08-29, 23:37
Bannlyst
Måste säga att du skriver väldigt bra för din ålder, det vinner du mycket på!

Tycker du bör släppa tryggheten och kasta dig in i Linköpings-livet. Det är en trevlig stad. Dessutom är LiU ett erkänt bra universitet för just teknik vilket inbegriper systemvetenskap och programmering.
Citera
2020-08-29, 23:39
Bannlyst
Tips är att hålla dig till ekonomi med tanke på att du inte ens vet hur man hittar information och sen klistrar in en länk med den informationen du har hittat.
GU har två olika systemvetenskapliga utbildningar.
LIU har bara linje men sen två olika inriktningar.
Allt detta hade du vetat om du visste hur du söker fram information och vi hade kunnat hjälp dig om du hade berättat vad du vill läsa.
Citera
2020-08-30, 06:13
Medlem
Stadsarkitektens avatar
Satsa på Linköping!

Nu vet jag inte hur det är för systemvetare, men kan säga att GU är ganska politiskt styrt och ganska slappt.

Om du måste bo kvar i Göteborg hade jag försökt hitta något liknande på Chalmers eller en KY-utbildning till och med.

Annars tror jag mer på Linköping. Jag arbetar med folk därifrån idag och de har fostrat både kunniga och roliga medarbetare.
Citera
2020-08-30, 08:19
Medlem
Du är så ung att om du bor kvar hemma så är du inte ovanligt gammal för flytt hemifrån när du är klar. Du slipper skulden då också. Kan ta bidragsdelen och jobba lite extra så har du lika mycket pengar som dom andra i plugget om inte mer, beroende på om du betalar hyra eller ej hemma.
Citera
2020-08-30, 09:42
Medlem
Jag har bott i Göteborg (dock aldrig pluggat) och både bott och pluggat i Linköping, och skulle välja LiU före GU alla dagar i veckan.

Studentlivet och alla människor är såklart främsta orsaken, men jag skulle även kunna nämna 10 anledningar till.
Citera
2020-08-30, 14:21
Medlem
Det finns absolut inget tvivel om att du ska välja Linköping om det står mellan GU och LiU, LiU är överlägset bättre på alla plan när det kommer till kursinnehåll och studentliv.
Senast redigerad av Akallaforlife118 2020-08-30 kl. 15:11.
Citera
2020-08-30, 17:00
Medlem
Hur kan man frivilligt vilja läsa i Göteborg? Kan nog vara Sveriges sämsta studentstad tillsammans med Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in