• 1
  • 2
2020-08-29, 22:46
Medlem
piangs avatar
Hej!

Jag har fått en massa pengar tilldelat och vet inte riktigt vad jag ska göra med dem.
Vill investera dem på något sätt där de mest bara ligger och växer tills jag är mer bestämd vad jag vill göra med dessa och besitter mer kunskap (säg minst 5 år).

Vad finns det för rekommendationer? Har aldrig varit insatt i fonder och aktier tidigare, så är osäker vad som är bäst för mig.
Citera
2020-08-29, 22:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piang
Vad finns det för rekommendationer? Har aldrig varit insatt i fonder och aktier tidigare, så är osäker vad som är bäst för mig.
Enkelt svar: Köp indexfonder med låg avgift, och/eller aktier i ett gäng olika investmentbolag (Investor, Latour, Kinnevik, Industrivärlden med flera).
Senast redigerad av constant 2020-08-29 kl. 23:05.
Citera
2020-08-29, 23:19
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piang

Håller med föregående postare: Indexfonder med låg avgift (0 - 0.2%). Och se till att investera i ISK!

Ett exempel är "Länsförsäkringar Global Indexnära". Upp 45% de sista 3 åren t.ex.
Citera
2020-08-29, 23:27
Medlem
30% Investor
30% Kinnevik
20% Svolder
10% Castellum
10% SBB
Citera
2020-08-29, 23:31
Medlem
neiges avatar
Köp utdelningsaktier typ telia, tele2, BP
Citera
2020-08-29, 23:35
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neige
Köp utdelningsaktier typ telia, tele2, BP
Varför det? Det är i dag helt oviktigt om en aktie ger utdelningen eller inte. Ger de inte utdelningen så växer de motsvarande. En utdelning är ingenting som bara ploppar upp. Pengarna kommer någonstans ifrån.

Och i det här fallet ville dessutom ts köpa och sedan bara låta pengarna växa.
Senast redigerad av constant 2020-08-29 kl. 23:41.
Citera
2020-08-29, 23:42
Medlem
neiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Varför det? Det är i dag helt oviktigt om en aktie ger utdelningen eller inte. Ger de inte utdelningen så växer de motsvarande.
Om han vill sitta på aktierna en längre tid så är det skattefria pengar som kan återinvesteras, annars får man pricka aktier som skall köpas billigt och säljas för ett dyrare pris.
Citera
2020-08-29, 23:43
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neige
Om han vill sitta på aktierna en längre tid så är det skattefria pengar som kan återinvesteras, annars får man pricka aktier som skall köpas billigt och säljas för ett dyrare pris.
Det finns väl inget skattefritt i en utdelning.

Lägger ner. Visste vi skulle hamna här. Snart kommer väl någon och föreslår Bitcoins och guld också.
Senast redigerad av constant 2020-08-29 kl. 23:48.
Citera
2020-08-29, 23:47
Medlem
neiges avatar
Citat:
Det finns väl inget skattefritt i en utdelning.

Lägger ner. Visste vi skulle hamna här. Snart kommer väl någon och föreslår Bitcoins och guld också.
Utdelningen är inte en insättning på ISK-kontot så därmed är den skattefri, däremot inte utländska aktiers utdelning.
Citera
2020-08-29, 23:49
Medlem
Läs på om Synact är mitt tips.
Citera
2020-08-30, 00:34
Medlem
ksvs avatar
Köp 100 % Bitcoin!!!

Skojade bara.

Citat:
Enkelt svar: Köp indexfonder med låg avgift, och/eller aktier i ett gäng olika investmentbolag (Investor, Latour, Kinnevik, Industrivärlden med flera).
Instämmer till fullo.

Ovanligt många seriösa och vettiga svar i den här tråden för att vara ett internetforum.
Citera
2020-08-30, 00:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Ovanligt många seriösa och vettiga svar i den här tråden för att vara ett internetforum.
Som att skilja på utdelningsaktier och aktier utan utdelning
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in