2020-08-29, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Nej men haverifel sedan krasch står det i artikeln.

Ja det för flera år sedan (2012) var byggt av gymnasie elever..

Var har vi nu jekroth och statestik grabbarna?

Det med gymnasieelever tror jag inte heller stämmer om jag inte minns fel.
Jag tänker inte sticka under stolen med att olyckor förekommer, men det är fortfarande mycket kontroller på planen samt regler om hur dom får byggas.
Citera
2020-08-29, 17:41
Citat:
Ursprungligen postat av ah666
Det med gymnasieelever tror jag inte heller stämmer om jag inte minns fel.
Jag tänker inte sticka under stolen med att olyckor förekommer, men det är fortfarande mycket kontroller på planen samt regler om hur dom får byggas.
Visst du har rätt i att det finns manualer på hur de ska byggas men många drar inte muttrar med moment nyckel , plopp så går först bulten..eller så vibbrerar både mutter och bult bort.. för det kan ju omöjligt vara pilotfel om du sett detta flyg i flera år.

Var det uthyrt nu denna sista flygning , eller var det skolning.
Citera
2020-08-29, 17:54
Medlem
Citat:
Visst du har rätt i att det finns manualer på hur de ska byggas men många drar inte muttrar med moment nyckel , plopp så går först bulten..eller så vibbrerar både mutter och bult bort.. för det kan ju omöjligt vara pilotfel om du sett detta flyg i flera år.

Var det uthyrt nu denna sista flygning , eller var det skolning.

Jag har inte fått uppfattningen av att personen som äger planet alls har lektioner eller hyr ut det faktiskt. Men jag har ingen aning om hur det ligger till.
Citera
2020-08-29, 18:09
Medlem
En likbil i bakgrunden på svt’s inslag säger mig att det inte gick så bra
Citera
2020-08-29, 20:30
Medlem
Redas avatar
Kan det röra sig om en så kallad "sommarstugesväng" som gick åt helvete?
Citera
2020-08-29, 21:10
Moderator
WirelessGkit2s avatar
SE-VOH
Luftvärdighetshandling giltig t.o.m. 2020-08-16

https://sle-p.transportstyrelsen.se/.../sokluftfartyg
Citera
2020-08-29, 21:32
Medlem
Citat:
Precis en sk undanmanöver för äldre att kunna tjäna pengar på de som vill lära sig flyga.
Tyvärr innefattas inte dessa små hobbyflyg av särskilt hårda krav eller byggmetoder..
Hoppas nu att UL certifikat förbjuds i Sverige.

Undrar nu vad Ksak säger.. de har ju redan begravt ett alldeles färskt fall i Borås här om månaden.

Det är ju som sagt inte första gången ett UL störtar i Arvika.
https://www.google.com/url?sa=t&sour...F65CHgyAN-I8o0

UL-cert kommer inta att förbjudas pga. en olycka. Ingen vet ju vad som hände ännu?
Och "Undanmanöver för äldre att kunna tjäna pengar på de som vill lära sig flyga?"
Vilka ska tjäna pengar på vilka ?
Menar du att gamla gubbar och kärringar blir rika på att unga människor lär sig flyga ?
Hajar inte resonemanget ?
Upplys oss.
Citera
2020-08-29, 21:45
Medlem
BufordT.Justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
SE-VOH

Saxat från den sidan:

Observera att uppdatering av datum för luftvärdighetshandlingens giltighet i databasen kan vara fördröjd beroende på att den uppdateras först när Transportstyrelsen fått ta del av luftvärdighetshandlingen. På grund av stort inflöde av uppdaterade luftvärdighetsdokument kan det under vår och sommarmånaderna bli extra fördröjning av uppdatering. Oavsett datum för luftvärdighetshandlingens giltighet i denna databas är ett luftfartyg luftvärdigt så länge giltiga luftvärdighetshandlingar medförs ombord.
Senast redigerad av BufordT.Justice 2020-08-29 kl. 21:46. Anledning: Lade till fetstilt.
Citera
2020-08-29, 21:55
Citat:
Ursprungligen postat av Knugofswedala
UL-cert kommer inta att förbjudas pga. en olycka. Ingen vet ju vad som hände ännu?
Och "Undanmanöver för äldre att kunna tjäna pengar på de som vill lära sig flyga?"
Vilka ska tjäna pengar på vilka ?
Menar du att gamla gubbar och kärringar blir rika på att unga människor lär sig flyga ?
Hajar inte resonemanget ?
Upplys oss.
Har sagt det förut och säger det igen PPL certifikat borde vara det enda flyg certifikat som ska gälla.
Dessa UL och UL - B certifikat är inom hobby verksamhet och ligger utanför kravet för större utredningar.
De som sitter i styrelser i flygklubbar är oftast äldre pensionärer , som ej har råd med sin hobby om de inte kring gått certifieringen av nyutbildning av enklare pilot utbildningar som ger inkomst till deras flygklubbar ..

Stoppa dessa galenskaper .. och låt inga äldre än 55 flyga mer..
Citera
2020-08-29, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttKiloKapris
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...rasch-i-arvika

Ett ögonvittne på platsen uppger för SVT Värmland att det var ett mindre plan med flottörer. Planet ska ha störtat bara ett hundratal meter från ett bostadshus. Planet är, enligt vittnet, totaldemolerat

https://polisen.se/aktuellt/handelse...varmlands-lan/
29 augusti 11:43, Varningslarm/haveri, Värmlands län

Två avlidna i flygplansolycka

Kl. 11.43 larmades bland annat polisen till en plats utanför Arvika med anledning av en flygplansolycka. I det initiala 2 personer medvetslösa i planet.
Väl på plats anträffades 2 avlidna personer utanför planet.

På grund av skador på de avlidna har det varit svårt med identifiering.

Identiteten är fastställd på den sannolika piloten (man född 1946 från Värmland). Anhöriga är underrättade.

Passageraren är oidentifierad och är sannolikt inte svensk medborgare. Underrättelse till eventuella anhöriga kommer troligen inte att ske i närtid.

Vad får polisen att misstänka att det rör sig om en utländsk medborgare? "Finskt utseende"?
Citera
2020-08-29, 23:23
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
SE-VOH

Tack ! Då ser vi alltså att planet inte genomgått någon besiktnings kontroll . Detta året.
Citera
2020-08-29, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
De är ofta sk ultralätta flygplan som kraschar.
Som namnet antyder är dom inte särskilt stabila.
Då har du inte Flygit ett UL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in