2020-08-29, 13:27
Medlem
aina08s avatar
Brukar va en del ute i naturen och ofta blir jag sugen på att småfiska lite när jag är vid någon sjö.
Jag är ingen storfiskare så bryr mig inte om att köpa och ta med mig riktig utrustning men skulle vilja meta lite här och var med det lilla som får plats i typ en ryggsäck (typ lite lina, krok och flöte).
Då jag ofta hamnar på nya platser har jag dålig koll på vilken sjö jag är vid och vad som gäller men har sett att det sitter skyltar med information om fiskekort på många platser.

Frågan är då.
Behöver man fiskekort för att meta?

Vill minnas att jag hört nåt om att det genom Allemansrätten ska vara tillåtet att meta typ överallt och att de först är när man kastar eller fiskar med fluga osv krävs kort.
Har jag helt fel här?

Och vad gäller för pimpelfiske på vintern?

Det är säkert väldigt liten risk att någon ska komma och bry sig om ifall jag fiskar med eller utan fiskekort men vill ändå veta vad som verkligen gäller rent generellt.
Citera
2020-08-29, 13:46
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Brukar va en del ute i naturen och ofta blir jag sugen på att småfiska lite när jag är vid någon sjö.
Jag är ingen storfiskare så bryr mig inte om att köpa och ta med mig riktig utrustning men skulle vilja meta lite här och var med det lilla som får plats i typ en ryggsäck (typ lite lina, krok och flöte).
Då jag ofta hamnar på nya platser har jag dålig koll på vilken sjö jag är vid och vad som gäller men har sett att det sitter skyltar med information om fiskekort på många platser.

Frågan är då.
Behöver man fiskekort för att meta?

Vill minnas att jag hört nåt om att det genom Allemansrätten ska vara tillåtet att meta typ överallt och att de först är när man kastar eller fiskar med fluga osv krävs kort.
Har jag helt fel här?

Och vad gäller för pimpelfiske på vintern?

Det är säkert väldigt liten risk att någon ska komma och bry sig om ifall jag fiskar med eller utan fiskekort men vill ändå veta vad som verkligen gäller rent generellt.

Du är från nån av östländerna får jag gissa.
Svar på frågan: nej, du får inte fiska, allemansrätten ger dig många rättigheter men fiska är inte del i det.
Citera
2020-08-29, 13:57
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Du är från nån av östländerna får jag gissa.
Svar på frågan: nej, du får inte fiska, allemansrätten ger dig många rättigheter men fiska är inte del i det.
Haha nej ja är svensk (någon liten procent finne om man ska va noga haha).
Ok så man måste alltså ha fiskekort även för mete.
Vet inte var jag läst någon gång men har för mig att de stod nåt om att man fick meta utan kort. Kanske va på någon specifik plats.
Trist att behöva ha så stor koll på vart man är, vilken sjö, vad som gäller osv och köpa kort för att få meta en liten stund medan man njuter av naturen. Tanken är ju inte att dra upp en massa fisk utan bara få det lite mysigt.
Köper man fiskekort så måste man ju nästan bli bra på att fiska också om det ska löna sig och då försvinner ju inte tjusningen med varför jag går ut i naturen. Att ha ett mål med att fiska och planera är inte riktigt min grej.
Men de är väl vad det är då...
Citera
2020-08-29, 13:59
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Det är fritt handredskapsfiske längs kusten och i de fem största insjöarna.
I övrigt krävs fiskvattenägarens tillstånd.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Det_...redskapsfisket
Citera
2020-08-29, 15:32
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Haha nej ja är svensk (någon liten procent finne om man ska va noga haha).
Ok så man måste alltså ha fiskekort även för mete.
Vet inte var jag läst någon gång men har för mig att de stod nåt om att man fick meta utan kort. Kanske va på någon specifik plats.
Trist att behöva ha så stor koll på vart man är, vilken sjö, vad som gäller osv och köpa kort för att få meta en liten stund medan man njuter av naturen. Tanken är ju inte att dra upp en massa fisk utan bara få det lite mysigt.
Köper man fiskekort så måste man ju nästan bli bra på att fiska också om det ska löna sig och då försvinner ju inte tjusningen med varför jag går ut i naturen. Att ha ett mål med att fiska och planera är inte riktigt min grej.
Men de är väl vad det är då...

Allemansrätten riktar in sig på att få vistas i naturen, inte ändra på dess resurser.
Går alla förbi din lilla dam och doppar flötet så finns till sist ingen fisk kvar där, därav speciella kort för fiske och jakt.

I norrland där det inte finns nån kontroll att prata om sålunda man inte har otur och springer på markägaren, så kallar vi det "allemannsvett" och där inkluderar vi lite mer än gängse term.
Mete t.ex skulle jag räkna in ditt exempel som en sån sak.. men då får man ha "vett" också, se till att det är en bit in i skogen och på vatten med god föryngring, inte odlade sjöar och ta inte upp mer än lämpligt, släppa tillbaka allt utom en till kvällsmat på sin höjd. Kort o gott: sunt bondvett.

Metar du ofta tycker jag ett aktuellt fiskekort (fråga i närmaste fiskebutik) är värt köpa, även om det inte gäller på alla sjöar så är du med och stödjer fiskeförvaltningen i området, ett årskort är inga gigantiska summor utslaget på ett helt år, och då har du köpt dig fri från att känslan att du gör nått fel, även fast det är för fel vatten så har du iaf ärlig ursäkt att du missat det och kan lulla runt fritt.

Edit: kan lägga till att jag själv är markägare för ett par större fiskevatten och har sprungit på en hel del allemans-fiskare genom åren och skickat hem de. Generellt har jag inga problem med ströfiskare om de går lite slumpmässigt runt på markerna, däremot när alla ska stå vid bilvägen och invadera synliga fiskeplatser och hamra sönder de få ståplatser de vandrande fiskarna behöver för sin vandringsväg uppåt, ja då är det ett problem.
Senast redigerad av frdk 2020-08-29 kl. 15:44.
Citera
2020-08-29, 18:04
Medlem
Känns ju brutalt löjligt att skaffa fiskekort för att meta en abborre eller två. Aldrig i livet att jag hade gjort det. Chansen att åka dit måste väl vara astronomiskt liten.
Citera
2020-08-29, 21:56
Medlem
Knucklehugss avatar
Detta är något som aldrig blivit bra efter utförsäljningen av SCAs och andra skogsbolagssjöar och tjärnar. Om en sjö eller tjärn i privat ägo har inplanterad fisk, möjlighet till grillplats och en underhållen mark så betalar jag mer än gärna för den korta stunden jag vill fiska. Men jag har tyvärr de senaste åren mött igenvuxna vägar, utfiskade tjärnar och undermålig underhållning som gräddan på moset kräver fiskekort. Att suga ut pengar på folk bara för att man har en sur och kalkbefriad tjärn utan fisk är numera ett bekvämt sätt att inkassera lite extra cash och det spelar såklart ingen roll att det står FVO på kartan.
Citera
2020-08-30, 15:12
Medlem
snoamers avatar
Fiske är fiske oavsett hur du fiskar. Ofta får man mer och större fisk på mete än vad man får om man "kastar". Senast fick jag upp en 2 kg abborre på maskmete.

Sen kan man ju meta med olika saker. Större mask, fisk etc. Var går då gränsen mellan tex bottenmete och ytmete?

Man kan inte hålla på och dra gränser på vad som är lätt mete och inte, därför är det fiskekort som gäller även om du sitter och metar utan ett spö. Det finns ju små torrflugor också till flugspön, då får man upp små fiskar man aldrig skulle kunnat få upp på vanlig liten metkrok.

Det handlar inte om allemansrätten, utan att bevara våra svenska vatten. Fiskar folk mycket så måste det finnas pengar i den kommunen för odling av ny fisk etc. De pengar få fiskevårdsföreningarna in med hjälp av bland annat fiskekort.

Som någon dock skrev så skiter FVO ofta i kvaliteterna på sjöar osv och man får inte direkt ut något av att betala för ett fiskekort. Det gynnar i praktiken ingen, men min mening är att skulle alla tänka så och skita i fiskekort så skulle våra svenska vatten definitiv ta rejäl skada.

Jag fiskar ibland också utan fiskekort om jag kör catch and release. Här hemma har jag fiskekort då jag fiskar väldigt mycket och tar hem fisken om det är stor och fin matfisk.
Senast redigerad av snoamer 2020-08-30 kl. 15:18.
Citera
2020-08-31, 09:22
Medlem
aina08s avatar
Tack för era svar.
Förstår så klart grejen med varför man har fiskekort.
Får kanske ta och kolla vad ett årskort kostar. Jag ofta i skogarna där olika kommuner gränsar till varandra så gissar att olika kort gäller i de olika kommunerna. Kommer ju inte att köra 3-4 kort men att i alla fall ha 1 kort visar väl kanske ändå att man bryr sig lite.

Vet att ett par sjöar planterar in regnbåge och att de där bara går att lösa dagskort, men dom sjöarna ligger ju oftast i anslutning till vägar så folk kan ta sig dit enkelt. De sjöar jag brukar passera är oftast mer offroad så där planteras nog inget.

Hur brukar de funka för fiske på vintern?
Tänker om man skulle borra nåt hål och pimpla någon gång, de måste väl ingå i samma kort eller brukar de vara olika kort beroende på typ av fiske, tex mete, kast, fluga mfl?
Sånt här har ju säkert den vana sportfiskaren koll på men för en sån som mig blir de bara krångligt om man måste planera och ha koll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in