Citat:
Ursprungligen postat av
aina08
Haha nej ja är svensk (någon liten procent finne om man ska va noga haha).
Ok så man måste alltså ha fiskekort även för mete.
Vet inte var jag läst någon gång men har för mig att de stod nåt om att man fick meta utan kort. Kanske va på någon specifik plats.
Trist att behöva ha så stor koll på vart man är, vilken sjö, vad som gäller osv och köpa kort för att få meta en liten stund medan man njuter av naturen. Tanken är ju inte att dra upp en massa fisk utan bara få det lite mysigt.
Köper man fiskekort så måste man ju nästan bli bra på att fiska också om det ska löna sig och då försvinner ju inte tjusningen med varför jag går ut i naturen. Att ha ett mål med att fiska och planera är inte riktigt min grej.
Men de är väl vad det är då...
Allemansrätten riktar in sig på att få vistas i naturen, inte ändra på dess resurser.
Går alla förbi din lilla dam och doppar flötet så finns till sist ingen fisk kvar där, därav speciella kort för fiske och jakt.
I norrland där det inte finns nån kontroll att prata om sålunda man inte har otur och springer på markägaren, så kallar vi det "allemannsvett" och där inkluderar vi lite mer än gängse term.
Mete t.ex skulle jag räkna in ditt exempel som en sån sak.. men då får man ha "vett" också, se till att det är en bit in i skogen och på vatten med god föryngring, inte odlade sjöar och ta inte upp mer än lämpligt, släppa tillbaka allt utom en till kvällsmat på sin höjd. Kort o gott: sunt bondvett.
Metar du ofta tycker jag ett aktuellt fiskekort (fråga i närmaste fiskebutik) är värt köpa, även om det inte gäller på alla sjöar så är du med och stödjer fiskeförvaltningen i området, ett årskort är inga gigantiska summor utslaget på ett helt år, och då har du köpt dig fri från att känslan att du gör nått fel, även fast det är för fel vatten så har du iaf ärlig ursäkt att du missat det och kan lulla runt fritt.
Edit: kan lägga till att jag själv är markägare för ett par större fiskevatten och har sprungit på en hel del allemans-fiskare genom åren och skickat hem de. Generellt har jag inga problem med ströfiskare om de går lite slumpmässigt runt på markerna, däremot när alla ska stå vid bilvägen och invadera synliga fiskeplatser och hamra sönder de få ståplatser de vandrande fiskarna behöver för sin vandringsväg uppåt, ja då är det ett problem.