2020-08-29, 09:12
Medlem
Jag ska söka ett privatlån tillsammans med medsökande.

Hur sätts räntan? Som jag fattar det är det lägre ränta på låga belopp och kort återbetalningstid.

Vi har 400k resp 320 k i lön. Jag har 1 procent i uc rating och min medsökande 0.1. Min UC rating borde vare 0.5 inom nån månad.

Vilket belopp och återbetalningstid ska jag ta för låg ränta?
Citera
2020-08-29, 11:02
Medlem
TorOchPederInkassos avatar
Kolla genom Lendo eller Advisa.
Citera
2020-08-30, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theholygreat
Jag ska söka ett privatlån tillsammans med medsökande.

Hur sätts räntan? Som jag fattar det är det lägre ränta på låga belopp och kort återbetalningstid.

Vi har 400k resp 320 k i lön. Jag har 1 procent i uc rating och min medsökande 0.1. Min UC rating borde vare 0.5 inom nån månad.

Vilket belopp och återbetalningstid ska jag ta för låg ränta?

Räntan sätts beroende på er kreditvärdighet. 0.1 är det absolut bästa man kan ha. Sen beror det på inkomst, skuldsättning osv.

Så som du uppfattat det är helt fel tyvärr. Bankerna ger volymbaserade räntor. Dvs ju högre belopp desto lägre räntor får du. Samma gäller återbetalningstid. Du får lägre ränta på ett högre belopp för banken tjänar sina pengar på det höga beloppet ändå. Du får lägre ränta på en lång återbetalningstid för banken tjänar sina pengar på den långa återbetalningstiden. Logiskt, eller hur?
Citera
2020-08-30, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winstoncheesy
Räntan sätts beroende på er kreditvärdighet. 0.1 är det absolut bästa man kan ha. Sen beror det på inkomst, skuldsättning osv.

Så som du uppfattat det är helt fel tyvärr. Bankerna ger volymbaserade räntor. Dvs ju högre belopp desto lägre räntor får du. Samma gäller återbetalningstid. Du får lägre ränta på ett högre belopp för banken tjänar sina pengar på det höga beloppet ändå. Du får lägre ränta på en lång återbetalningstid för banken tjänar sina pengar på den långa återbetalningstiden. Logiskt, eller hur?

Smartast här vore ta så lång återbetalningtid o amortera extra om man har råd med det. Om det är så som du säger de.
Citera
2020-08-31, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smabizz
Smartast här vore ta så lång återbetalningtid o amortera extra om man har råd med det. Om det är så som du säger de.

Absolut. Helt rätt. Det är så många väljer att göra också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in