• 1
  • 2
2020-08-29, 03:53
Avstängd
frekkinheads avatar
Tjenare

Är så att jag nu har ett så kallat Bitsafe-konto (Nederländsk Internetbank), och jag har fört över rätt mycket pengar från det kortet till mitt svenska bankkonto (allting skattat och vitt).
Jag skulle dock börja vilja behålla lite av pengarna som kommer in där och använda mig av Bitsafes egna kontokort och använda dessa pengar svart...
så vad tror ni skulle kunnat vara en bra idé för att inte bli upptäckt? Är det möjligt? Nu snackar jag inte stora summor, kanske bara ~30K utspritt, spenderat 500kr–1000kr. per vecka i mataffärer och liknande.

Finns där risk, eller skulle det till och med finnas sätt att tvätta pengarna på något sätt?
Citera
2020-08-29, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frekkinhead
Tjenare

Är så att jag nu har ett så kallat Bitsafe-konto (Nederländsk Internetbank), och jag har fört över rätt mycket pengar från det kortet till mitt svenska bankkonto (allting skattat och vitt).
Jag skulle dock börja vilja behålla lite av pengarna som kommer in där och använda mig av Bitsafes egna kontokort och använda dessa pengar svart...
så vad tror ni skulle kunnat vara en bra idé för att inte bli upptäckt? Är det möjligt? Nu snackar jag inte stora summor, kanske bara ~30K utspritt, spenderat 500kr–1000kr. per vecka i mataffärer och liknande.

Finns där risk, eller skulle det till och med finnas sätt att tvätta pengarna på något sätt?

2-4 lax i månaden är inget som skatteverket kommer jaga dig för om du inte skryter om det och snackar för mycket.
Har du ett vanligt kneg och får in en lön så kör på.

Istället för att använda kortet i butik (Gissar på att ditt namn och svenska adress är reggat på det?) så för över sporadiska småsummor via Transferwise till ditt svenska kort.

Håll dig innanför ramen av "hobbyverksamhet" och spela cool
Citera
2020-08-29, 08:30
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vossibop
2-4 lax i månaden är inget som skatteverket kommer jaga dig för om du inte skryter om det och snackar för mycket.

Istället för att använda kortet i butik (Gissar på att ditt namn och svenska adress är reggat på det?) så för över sporadiska småsummor via Transferwise till ditt svenska kort.

Ramen?
Hur ser den ramen ut enligt dig?
Hur skall TS göra när han spelar cool?
Senast redigerad av trottwell 2020-08-29 kl. 08:41.
Citera
2020-08-29, 15:22
Avstängd
frekkinheads avatar
Citat:

Vad innebär "skryta och snacka för mycket"?
Jaja men bara mitt namn är reggat på det. Ja okej småsummor alltså till banken okej. Bara rädd att banken liksom blir första prio för SKV och då vill jag ju kunna redovisa de transaktionerna.
Citera
2020-08-29, 15:24
Avstängd
frekkinheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Ramen?

Han menar nog att inte gå över en maximal summa inkomst, men det går inte för min enskilda firma redovisar mer än 200K per år.
Citera
2020-08-29, 22:50
Medlem
Citat:
Ramen?

Det vanligaste sättet att torska för skattebrott är att du är odiskret, spenderar pengar på skrytsaker som omgivningen kan reagera på eller att du låter käften glappa.

För hobbyverkshamhet ska du egentligen skatta direkt. Om du däremot gör något för att det är kul och inte med vinstintresse kan man undvika skatt.

Det är lite diffusa regler, men det är inte mer än 30 000 per år som du får tjäna isåfall. Tjänar du mer än så så ser Skatteverket det som att du har ett vinstintresse.

Var det något mer du undrade eller kan du googla nästa fråga som oss andra?
Citera
2020-08-29, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frekkinhead
Vad innebär "skryta och snacka för mycket"?
Jaja men bara mitt namn är reggat på det. Ja okej småsummor alltså till banken okej. Bara rädd att banken liksom blir första prio för SKV och då vill jag ju kunna redovisa de transaktionerna.

Precis som man läser det.

Vilken person reagerar du mest på:

1. En blatte i orten utan anställning men Monclairjacka och gucciväska

2. Person med anställning som kör en begagnad bil, krattar fint i trädgården och hälsar artigt på grannarna utan att sticka ut.

Att skicka någon lax hit och dit är inget som skv bryr sig om.
Citera
2020-08-30, 03:04
Avstängd
frekkinheads avatar
Citat:
Det vanligaste sättet att torska för skattebrott är att du är odiskret, spenderar pengar på skrytsaker som omgivningen kan reagera på eller att du låter käften glappa.

För hobbyverkshamhet ska du egentligen skatta direkt. Om du däremot gör något för att det är kul och inte med vinstintresse kan man undvika skatt.

Det är lite diffusa regler, men det är inte mer än 30 000 per år som du får tjäna isåfall. Tjänar du mer än så så ser Skatteverket det som att du har ett vinstintresse.

Ja jag undrar varför jag skulle behöva googla när jag kan ställa frågor här och få utförliga svar som dina direkt fokuserade på min fråga?
Citera
2020-08-30, 03:05
Avstängd
frekkinheads avatar
Citat:
Precis som man läser det.

Vilken person reagerar du mest på:

1. En blatte i orten utan anställning men Monclairjacka och gucciväska

2. Person med anställning som kör en begagnad bil, krattar fint i trädgården och hälsar artigt på grannarna utan att sticka ut.

Att skicka någon lax hit och dit är inget som skv bryr sig om.

1. Antagligen fake och varenda jävla blatte i orten klär sig så ändå, who gives af

2. Antagligen pedofil
Citera
2020-08-30, 11:57
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Svammel!

Oss andra?

Jag ställer frågan till dig, varför skall jag googla efter källor till dina påståenden?

Du kan inte ämnet, läs på om hur beskattningen av hobbyverksamhet fungerar så lär du dig något nytt, till exempel att någon beloppsgräns på 30 000:- inte existerar.
Senast redigerad av trottwell 2020-08-30 kl. 12:09.
Citera
2020-08-30, 23:45
Medlem
Citat:
Svammel!

Oss andra?

Jag ställer frågan till dig, varför skall jag googla efter källor till dina påståenden?

Du kan inte ämnet, läs på om hur beskattningen av hobbyverksamhet fungerar så lär du dig något nytt, till exempel att någon beloppsgräns på 30 000:- inte existerar.

Nu sa jag inte att det är skrivet i sten att just 30 000 kr är en lagsatt gräns.

Det handlar snarare om att det är den gränsen som många som sysslar med hobbyverksamhet försöker hålla sig till.

Vem torskar först
Den med 30 000 från hobbyverksamhet eller den med 130 000 tror du?

Fyndig och syrlig kan man vara, särskilt klokare blir ju dock ingen av ditt inlägg.

Varför ställer du frågor om du påstår att andra inte kan ämnet? Bedriver du hobbyverksamhet som mig eller projicerar du medvetet din ilska på internet som tidsfördriv?
Citera
2021-10-02, 09:27
Medlem
Pastakryddas avatar
Bumpar tråden!

Jag har ett bitsafe kort. Jag har stora jävla problem med det då jag inte kan varken ta ut pengar i bankomaten, inte betala i fysisk butik och inte över internet med det.

Jag har naturligtvis kontaktat Bitsafe men de har absolut inget svar på varför jag har dessa problem. De säger att mitt kort är aktivit bara.

Någon annan som stött på samma problem? Vad har ni gjort?

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in