Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2020-09-18, 22:01
  #49
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Kan du till skillnad från IR5 ange en rättslig reglering?
Jag kan bara se hur lagen tillämpas.
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Du ger mig ju varken lagrum i fredstid eller lagrum i krigstid. Allt du ger är oprecist svammel som du inte förmår att backa upp med någonting konkret. Det är inte ett dugg imponerande att se en tom tunna skramla aldrig så högt.
Nej det är inte svammel.
https://twnews.se/se-news/intervju-p...-bli-avslojade
Citat:
Paludan om att vara ’ett allvarligt hot mot Sveriges säkerhet’ –
På fredagen följde Samhällsnytt det danska partiet Stram kurs på plats i Malmö där vi exklusivt bevakade när partiet fullföljde sin utlovade koranbränning i invandrartäta Rosengård. Svensk polis skulle samma dag med en större polisstyrka neka partiledaren Rasmus Paludan inträde vid Öresundsbron och han tvingades istället vända om med ett inreseförbud på två år – detta med hänvisning till att han klassas som ”ett hot mot rikets säkerhet”. Samhällsnytt har talat med Paludan.


Polisen har vid flera tillfällen ändrat plats för torgmötet och till slut återkallades tillståndet helt med hänvisning till att man inte kan garantera säkerheten samt att polisen ”står upp för alla människors lika värde”.
De tillämpar det precis som han säger här i tråden. Just av samma anledning att det ställer till med starka protester och hot. Du hävdar att det inte finns ett lagrum för polisens agerande.

Citat:
Ursprungligen postat av IR5
När det gäller säkerhetsfrågor av det här slaget så finns det inte per definition något som säger vad man får bränna eller vad man straffas för. Det är nationens säkerhet som prioriteras oavsett vad vi tycker om lagboken.

Det blir så i slutändan
Citera
2020-09-19, 07:48
  #50
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saab88
Nej det är inte svammel.
https://twnews.se/se-news/intervju-p...-bli-avslojade
IR5 och jag diskuterar hans svepande påstående att "det är olagligt att förnedra något som väcker våldsamma protester." Åtminstone är det vad jag diskuterar. Det där styrker inte det påståendet.
Citat:
Ursprungligen postat av Saab88
Du hävdar att det inte finns ett lagrum för polisens agerande.
Din läsförmåga är trasig. Jag hävdar att IR5 inte lyckats presentera ett lagrum för sitt påstående.
Citera
2020-09-19, 10:35
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
IR5 och jag diskuterar hans svepande påstående att "det är olagligt att förnedra något som väcker våldsamma protester." Åtminstone är det vad jag diskuterar. Det där styrker inte det påståendet.

Din läsförmåga är trasig. Jag hävdar att IR5 inte lyckats presentera ett lagrum för sitt påstående.

Ja det är olagligt i dess organiserade form, gäller inte bara Sverige. Det gäller överallt. Det blir en riskanalysgrupp inom polisen som får bestämma om eventuella reaktioner äventyrar nationens säkerhet. Detta uppfattas inte som friheter, det är hets i avsikt att destabilisera ett land.
Du kan inte öppet bränna Koranen när det bor en en del i landet som tror på Koranen som en helig bok. Polisen kommer inte låta liknande saker normaliseras. De har exklusiva befogenheter i rättsliga avseenden att ingripa och även så straffa organisationer som är kopplade till olika nätverk som sysslar med sådant.
Citera
2020-09-19, 11:34
  #52
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Ja det är olagligt i dess organiserade form, gäller inte bara Sverige. Det gäller överallt. Det blir en riskanalysgrupp inom polisen som får bestämma om eventuella reaktioner äventyrar nationens säkerhet. Detta uppfattas inte som friheter, det är hets i avsikt att destabilisera ett land.
Du kan inte öppet bränna Koranen när det bor en en del i landet som tror på Koranen som en helig bok. Polisen kommer inte låta liknande saker normaliseras. De har exklusiva befogenheter i rättsliga avseenden att ingripa och även så straffa organisationer som är kopplade till olika nätverk som sysslar med sådant.
Åter igen - vilket lagrum syftar du på när du återkommande talar om dessa ospecificerade exklusiva befogenheter till allsköns ingripanden?
Citera
2020-12-24, 14:06
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Åter igen - vilket lagrum syftar du på när du återkommande talar om dessa ospecificerade exklusiva befogenheter till allsköns ingripanden?
Problemet är din mekaniska förståelse av svensk lagstiftning. Inte för att jag personligen gillar dess utformning men lagen i Sverige tillämpas i dess gråzoner till fördel av staten.
Frågan i dessa fall handlar om polisen är förhindrad av någon lag för att ingripa.
Lösningen är en sammanvägning mellan skyldigheten mot det allmänna och samverkan i ett visst avseende. Det finns många exempel på det i praltiken där en bedömning i specifika fall mer avgörande än lagarna.
Citera
2020-12-24, 20:16
  #54
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Problemet är din mekaniska förståelse av svensk lagstiftning. Inte för att jag personligen gillar dess utformning men lagen i Sverige tillämpas i dess gråzoner till fördel av staten.
Frågan i dessa fall handlar om polisen är förhindrad av någon lag för att ingripa.
Nej, problemet är att du tänker bakvänt. Polisen behöver en lag för att ingripa. Det är ju för sorgligt att detta intetsägande dravel var det bästa du kunde komma på på över tre månader.
Citera
2020-12-25, 10:51
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Nej, problemet är att du tänker bakvänt. Polisen behöver en lag för att ingripa. Det är ju för sorgligt att detta intetsägande dravel var det bästa du kunde komma på på över tre månader.
Du verkar öht inte intresserad av ämnet.
Jag förstår inte vad det är som du inte förstår?
Det är upp till polisen att godkänna en sådan en sådan sammankomst. Jag tror inte svensk polis ger godkännande till koranbränning. Du kan gärna länka till tillståndet om du tycker att jag dravlar.
Jag har förklarat för dig varför. Det är ett säkerhetshot och dessutom något som provocerar till att den allmänna ordningen störs, och det är polisen som avgör om tillstånd beviljas.

Nu har en dansk man åsidosatt detta. Det är inte bara en sak här. Det är flera saker som i en juridisk mening är av betydelse. Men säkerheten är en förutsättning för att polisen ska godkänna sammankomster. Detta finns reglerad i ordningslagen. En dansk man som medvetet och organiserad provocerar till detta ska ställas inför rätta och straffas.
Citera
2020-12-25, 11:24
  #56
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag förstår inte vad det är som du inte förstår?
Det är upp till polisen att godkänna en sådan en sådan sammankomst.
Allt jag velat diskutera är ditt svepande påstående att "det är olagligt att förnedra något som väcker våldsamma protester." Eftersom du inte lyckats prestera något till stöd för det på flera månader så är jag beredd att avfärda det som bullshit. Det du inte förefaller förstå är att man kan behöva backa upp sina påståenden om juridik i Juridik. Nu vill du tydligen i stället diskutera godkännande av allmänna sammankomster, vilket är något helt annat.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback