Citat:
Ursprungligen postat av
PH1
Du glmmer att vrde r ngot subjektivt. Eklunds vrde som person ligger i botten hos mig, men kanske hgt hos hans frldrar (om de lever idag). Tror du att Englas mamma vrderar Eklund lika hgt som Engla?
Det r skillnad p subjektiva saker som vrderingar och objektiva lagar om rttigheter och skyldigheter. Annars skulle vi ha ett pbelvlde med lynchningar istllet fr en rttsstat.
"Allas lika vrde" r en felversttning av FN:s deklaration om de mnskliga rttigheterna.
Jmfr:
"Alla mnniskor r fdda fria och lika i vrde och rttigheter."
med originalets:
"All human beings are born free and equal in dignity and rights."
"Dignity" betyder vrdighet, inte vrde.
Du glmmer att skilja p sak och person. Jag har av min livserfarenhet lrt mig att inte tro p idn att aldrig bli frlten. Nu kan det ju argumenteras att det Anders Eklund gjort inte r frltligt, och det r inte det jag opponerar mig emot, utan sjlva tankesttet.
Citat:
Ursprungligen postat av
PH1
Det r skillnad p subjektiva saker som vrderingar och objektiva lagar om rttigheter och skyldigheter. Annars skulle vi ha ett pbelvlde med lynchningar istllet fr en rttsstat.
Problemet r att du inskrnker din egen verklighetsuppfattning genom att dma personer fr sina handlingar. Sg att en person lnat pengar av dig, men inte betalar tillbaka, och ngot r senare vinner p lotteri. D har du redan bestmt dig fr att en ev. ofrivilligt dlig ekonomi skapat en dlig person, och snker dig inte ens till nivn att besvara eventuell kontakt igen.
Eller varfr inte en alkis som kommer ur sitt missbruk? Den som dmer ser fortfarande alkisen. Den sjlvkritiska kanske hittar en vn fr livet.
Jag tycker synd om Anders Eklund. Inte fr vad han gjort mot offren, utan fr all jvla skit han tvingas ta s mnga r senare. Det finns terrorister i det hr landet som antagligen begtt avsevrt vrre dd n Anders Eklund skulle hinna med under hundra livstider. Anders Eklund r en tragedi i form av en perverterad pedofil, ngot han sjlv inte kan styra ver. En tragedi som leder till frakt och fara, inte minst fr honom sjlv.
Citat:
Ursprungligen postat av
PH1
Jmfr:
"Alla mnniskor r fdda fria och lika i vrde och rttigheter."
med originalets:
"All human beings are born free and equal in dignity and rights."
"Dignity" betyder vrdighet, inte vrde.
Mycket mjligt, har inte s mycket till vers fr PK-kulturen i allmnhet. Ville bara frklara mitt synstt dr det inte finns dligt vder, bara dliga klder.