2020-08-28, 11:19
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Jag vet inte vad som har hänt men sedan jag och min man skildes har vår äldsta dotter som nu är 13 år förändrats väldigt mycket. Hon var tidigare en ganska blyg person och hade svårt att trivas i skolan. Nu är hon mer utåtriktad och har skaffat pojkvän vilket jag tycker är alldeles för tidigt. Hon umgås mycket med äldre kompisar, är ute sent på kvällarna, har börjat sminka sig och har en tuffare klädstil. Jag är orolig och försöker få henne att skärpa till sig men hon lyssnar inte på mig. Just nu bor gos mest hos sin pappa och hans sambo så jag har inte så mycket insyn i det som händer. Vill inte att hon ska hänga på busstationen och dricka alkohol. Än så länge sköter hon skolan men det är nog bara en tidsfråga innan det spårar ur helt. Jag blir så trött på henne och vi bara bråkar. Jag har 5 barn till att ta hand om men det här känns inte alls bra. Ska jag släppa taget och låta henne få göra som hon vill? Jag är så ledsen över den här situationen.

Låter som en helt vanlig tonåring! Jag började röka, dricka alkohol och svina på stan i 14årsåldern. Börja oroa dig om hon rakar av sig håret och börjar använda tirrar med trycket ”Negrer åk hem!”.
Citera
2020-08-28, 11:31
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ja, det blev så bara. Eller hur menar du? Har du något vettigt att tillföra?
I ditt fall vet jag inte om någonting kommer gå igenom. Du verkar så tappad att det skulle nog inte spela någon roll vad man sa till dig. Att du klämmer ut en massa barn som du inte kan ta ansvar för talar ju ganska stark för hurdan du är som människa - ett hopplöst soc-fall som ligger hemma i soffan hela dagarna.
Citera
2020-08-28, 11:37
Medlem
SYSTEMexes avatar
Barn gör inte som föräldrar säger utan de följer deras exempel.

Har man två föräldrar som inte kan upprätta relationen till varandra, kommer det påverka barnet. Ifall man därtill har en kontrollerande förälder som i realiteten är väldigt svag, kommer barnet troligt att falla in i destruktiva mönster.

Med det sagt bör du lägga extra mycket krut på komunikation och kärlek. Stötta henne och gör detta tillsammans med hennes far så att hon känner tillit och trygghet i relationen till föräldrarna. Försök även se till att hon får en hobby som hon utövar. En sport eller till och med ett jobb som får henne att göra saker som är produktiva och som ger positiva erfarenheter.
Senast redigerad av SYSTEMexe 2020-08-28 kl. 11:41.
Citera
2020-08-28, 12:17
Medlem
Faceless-Voids avatar
Citat:
Hon pratar inte så mycket med mig längre. Hon tyr sig mer till sin pappas sambo, de verkar ha en väldigt nära relation. Känns inte som jag är så viktig längre. Jag var själv väldigt stökig aom tonåring och har haft det trassligt i livet, just därför vill jag inte att hon ska råka ut för samma sak. Hur hon ser på framtiden har jag ingen aning om men hon har alltid varit duktig i skolan och haft lätt för sig.
Du kanske inte kan hjälpa henne. Sånt är livet ibland. Bättre då att hon kan hitta en förebild hos någon annan, t.ex. pappans sambo. Om du sväljer stoltheten och ser till att hon får en bra förebild kommer hon tacka dig senare i livet.
Citera
2020-08-28, 12:28
Medlem
Karmans avatar
Hmm... är det inte det som kallas "sturm und drang", eller "puberteten" som du upplever hos din dotter? Visst kan det gå överstyr, det får du ha koll på, men speciellt ovanligt är det nog inte.
Citera
2020-08-28, 12:33
Medlem
Christopher.s avatar
Med tanke på din historia så är hon nog gravid snart. Sätt henne på piller är mitt tips.
Citera
2020-08-28, 12:43
Medlem
Foxan1977s avatar
Citat:
Jag vet inte vad som har hänt men sedan jag och min man skildes har vår äldsta dotter som nu är 13 år förändrats väldigt mycket. Hon var tidigare en ganska blyg person och hade svårt att trivas i skolan. Nu är hon mer utåtriktad och har skaffat pojkvän vilket jag tycker är alldeles för tidigt. Hon umgås mycket med äldre kompisar, är ute sent på kvällarna, har börjat sminka sig och har en tuffare klädstil. Jag är orolig och försöker få henne att skärpa till sig men hon lyssnar inte på mig. Just nu bor gos mest hos sin pappa och hans sambo så jag har inte så mycket insyn i det som händer. Vill inte att hon ska hänga på busstationen och dricka alkohol. Än så länge sköter hon skolan men det är nog bara en tidsfråga innan det spårar ur helt. Jag blir så trött på henne och vi bara bråkar. Jag har 5 barn till att ta hand om men det här känns inte alls bra. Ska jag släppa taget och låta henne få göra som hon vill? Jag är så ledsen över den här situationen.
Med tanke på din historik här på forumet så verkar du själv ha diverse problem och dåligt mående. Att din dotter undviker kontakt med dig är även detta ett tecken på att du är ostabil i dit psykiska mående. Och din dotter är stor nog att märka av det.
Det är varje barns rättighet att ha stabila föräldrar att luta sig mot.
Mitt råd är således att du själv söker hjälp, tar tag i ditt mående. Får både en läkar och samtalskontakt. Du har även 5 barn till som snabbt kommer att växa upp och de behöver dig.
Av egen erfarenhet vet jag att när man som förälder mår dåligt så kan man inte finnas där fullt ut för sina barn.
Citera
2020-08-28, 12:45
Medlem
Denoms avatar
Varför får hon inte ha en pojkvän?
Citera
2020-08-28, 12:51
Medlem
Så ungen försöker skapa sig en egen identitet när puberteten slår till och det tänkte du försöka förhindra för att det inte faller inom dina ramar menar du..? Har hon ställt till med något än? ALLA gör någon revolt mot sina päron i den åldern, den som inte gör det är det något skevt med.
Citera
2020-08-28, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Med tanke på din historia så är hon nog gravid snart. Sätt henne på piller är mitt tips.

Vad har min historia med saken att göra?
Citera
2020-08-28, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Varför får hon inte ha en pojkvän?

Det får hon absolut men tycker att hon är för ung för att ha sex. Den åsikten verkar jag dock vara ensam om.
Citera
2020-08-28, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foensterputs
Så ungen försöker skapa sig en egen identitet när puberteten slår till och det tänkte du försöka förhindra för att det inte faller inom dina ramar menar du..? Har hon ställt till med något än? ALLA gör någon revolt mot sina päron i den åldern, den som inte gör det är det något skevt med.

Nej men du är ju dum i huvudet om du tror det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in