2020-08-27, 17:59
Medlem
Jag vet inte vad som har hänt men sedan jag och min man skildes har vår äldsta dotter som nu är 13 år förändrats väldigt mycket. Hon var tidigare en ganska blyg person och hade svårt att trivas i skolan. Nu är hon mer utåtriktad och har skaffat pojkvän vilket jag tycker är alldeles för tidigt. Hon umgås mycket med äldre kompisar, är ute sent på kvällarna, har börjat sminka sig och har en tuffare klädstil. Jag är orolig och försöker få henne att skärpa till sig men hon lyssnar inte på mig. Just nu bor gos mest hos sin pappa och hans sambo så jag har inte så mycket insyn i det som händer. Vill inte att hon ska hänga på busstationen och dricka alkohol. Än så länge sköter hon skolan men det är nog bara en tidsfråga innan det spårar ur helt. Jag blir så trött på henne och vi bara bråkar. Jag har 5 barn till att ta hand om men det här känns inte alls bra. Ska jag släppa taget och låta henne få göra som hon vill? Jag är så ledsen över den här situationen.
Citera
2020-08-27, 18:02
Medlem
Alla ungar blir pajjade när föräldrarna skiljer sig. Vill du vara säker på att hon inte knullar runt en massa nu, så får du ta henne till fittsmederna i Somalia.
Citera
2020-08-27, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaskneger
Alla ungar blir pajjade när föräldrarna skiljer sig. Vill du vara säker på att hon inte knullar runt en massa nu, så får du ta henne till fittsmederna i Somalia.

Jag kan ju inte förbjuda henne från att ha sex men jag tycker det är alldeles för tidigt när man är 13 år. Vet inte vad jag ska göra.
Citera
2020-08-27, 18:10
Medlem
Nej du ska INTE släppa taget!! :O
Du är hennes MOR och du ska vara där hela tiden för henne, alltså tillgänglig även om hon bor hos sin far mest.
Gör inte misstaget att inte bry dig om hur din tonåring mår.
Ha koll så gott du kan, visa att du bryr dig och var beredd på att ta skit!
I tonåren behöver man ibland få ur sig frustration och föräldrar ska inte vara överdrivet noga med oviktiga saker och själva bete sig som småbarn då.
När det däremot gäller viktiga saker så ska du ha tydliga riktlinjer för henne och hålla på dem.
Citera
2020-08-27, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Jag kan ju inte förbjuda henne från att ha sex men jag tycker det är alldeles för tidigt när man är 13 år. Vet inte vad jag ska göra.
Jo du kan säga att hon är fortfarande ett Barn och inte ska låta pojkar utnyttja henne!
Hur ser flickan på sin framtid?
Citera
2020-08-27, 18:15
Medlem
BloodRedMoons avatar
Citat:

Ta ett allvarligt snack med henne och tala om vad du tycker.
Citera
2020-08-27, 18:15
Medlem
Citat:

Då är det bara att läsa mitt förra inlägg igen, det står där vad du ska göra om du vill att hon ska avstå från sex.
Citera
2020-08-27, 18:16
Medlem
Ravenboxs avatar
Hon är omyndig och är därmed oförmögen att fatta egna beslut, särkilt när det kommer till saker som sex och droger.

Om hon nu har sex med någon äldre rör det sig per automatik om våldtäkt, och det är ditt ansvar som förälder att förhindra det från att ske.

Har du funderat på om soc behöver inkopplas?
Citera
2020-08-27, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Jo du kan säga att hon är fortfarande ett Barn och inte ska låta pojkar utnyttja henne!
Hur ser flickan på sin framtid?

Hon pratar inte så mycket med mig längre. Hon tyr sig mer till sin pappas sambo, de verkar ha en väldigt nära relation. Känns inte som jag är så viktig längre. Jag var själv väldigt stökig aom tonåring och har haft det trassligt i livet, just därför vill jag inte att hon ska råka ut för samma sak. Hur hon ser på framtiden har jag ingen aning om men hon har alltid varit duktig i skolan och haft lätt för sig.
Citera
2020-08-27, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaskneger
Då är det bara att läsa mitt förra inlägg igen, det står där vad du ska göra om du vill att hon ska avstå från sex.

Det var väl ändå inte speciellt seriöst.
Citera
2020-08-27, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
Hon är omyndig och är därmed oförmögen att fatta egna beslut, särkilt när det kommer till saker som sex och droger.

Om hon nu har sex med någon äldre rör det sig per automatik om våldtäkt, och det är ditt ansvar som förälder att förhindra det från att ske.

Har du funderat på om soc behöver inkopplas?

Hon säger att de aldrig haft sex. De är i samma ålder men hon får inte sova över honom, det vet jag att hennes pappa är väldigt noga med. Jag har pratat med skolan men de säger att det inte är någon fara.
Citera
2020-08-27, 18:22
Medlem
Hon söker efter distraktioner ifrån sina problem. Det är emotionellt förödande att erfara och bevittna sina föräldrar skilja sig. I den åldern tar man det personligt och nästan klandrar sig själv. Det du kan göra är att erbjuda distraktioner som du själv finner är acceptabla i nån slags form varierande från middag tillsammans, film, träning etc Nån slags aktivitet/hobby som hon kan göra under sin fritid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in