2020-08-26, 23:39
Medlem
Klockan var strax efter klockan 19:00 den 16 maj i våras när en polisbil kom körandes norrut längs Mariehemsvägen. Poliserna såg då hur en bil kom körandes i hög fart, uppskattningsvis 100 kilometer i timmen.

Föraren kör rakt över refugen och övergångsstället innan den kör på en lyktstolpe. Bilen fortsätter sedan att köra rakt fram över stolpen, ned i diket och fortsätter efter en gång och cykelväg.Polisen satte in flera patruller i jakten. Dessutom specialutbildad polis med drönare.Polisen påträffade kort senare bilen som då var tom.

Efter hjälp från flera privatpersoner som såg vart mannen sprang samt polisens drönare som skickats upp i luften, kunde till slut den misstänkte föraren gripas i en skogsdunge vid Strombergs väg på Lilljansberget.

En annan polis som anslöt till insatsen skrev i sin rapport.
"Jag känner direkt igen XX. Han är andfådd, svettig och väldigt blöt. Han säger direkt "Jag var chanslös med den där helikoptern ovanför. Den är fan bra". En annan kollega frågar honom varför han sprang. Han svarar "jag ville inte ha en olovlig körning på mig".

Den gripne mannen var långt ifrån okänd av polisen i Umeå. Han har under många år varit en av de mest kända kriminella personerna i Umeå.

Han förekommer under 29 avsnitt i belastningsregistret och dömdes senast i mitten av augusti till 3 månaders fängelse för att ha bland annat misshandlat en kvinna medvetslös i södra Sverige.

I slutet av november 2019 dömdes även mannen till tio månaders fängelse för bland annat grovt olaga hot. Han blev villkorligt frigiven i början av 2020.

Efter gripandet på Mariehem nekade mannen i förhör till att det var han som skulle ha kört bilen, trots att han hade bilnyckeln i byxfickan.

– Det har jag alltid, den är trådlös, sa mannen angående bilnyckeln.

Han menade att det var en annan person som körde, men han ville inte namnge den personen.
Efter provtagning visade det sig att mannen hade både tramadol och cannabis i blodet.
Nu åtalas mannen, som vid tidpunkten saknade körkort, misstänkt för grovt rattfylleri, grov vårdslöshet i trafik, ringa narkotikabrott, grov olovlig körning och smitning från trafikolycksplats.
Rättegången kommer att inledas i början av oktober i Umeå tingsrätt.

https://www.folkbladet.nu/2020-08-26...des-av-polisen

Någon som vet vem detta kan vara?
Citera
2020-08-26, 23:49
Bannlyst
Det låter ju som en etnisk svensk för en gångs skull när jag ser citaten från polismannens stopp av busen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in