2020-08-26, 17:41
Medlem
Fråga: vad för slags service ska man göra för att de ska nollställa servicemätaren (Dvs där det står på displayen hur många mil det är kvar till nästa service)?
Citera
2020-08-26, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Fråga: vad för slags service ska man göra för att de ska nollställa servicemätaren (Dvs där det står på displayen hur många mil det är kvar till nästa service)?
Köp en obd2 och gör det själv men som svar på frågan, det beror på vilka mil bilen gått men troligtvis olja och filter. Om du gör servicen själv behöver du en felkodläsare som kan släcka koder och lampor i instrumentet. En billig kostar nåra hundra.
Citera
2020-08-26, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
Köp en obd2 och gör det själv men som svar på frågan, det beror på vilka mil bilen gått men troligtvis olja och filter. Om du gör servicen själv behöver du en felkodläsare som kan släcka koder och lampor i instrumentet. En billig kostar nåra hundra.

Har en Peugeot 207 som gått 14000 mil drygt. När jag gick in till Holmgrens och frågade vad en service skulle kosta så tog de fram ett prisförslag där de skulle byta både bromsvätska, oljefilterinsats, oljepluggsats, kupefilter och aktivtkol, luftfilter, tändstift etc.

Kalaset skulle kosta 6800 kr.

Gick sedan till en privat verkstad som är känd för låga priser - när jag frågade om service sa han att byte av olja för 800 spänn skulle vara tillräcklig.

Vad hade ni gjort om ni var jag? Vill inte lägga 7 lakan på en service som är över 20 % av bilens värde ...
Citera
2020-08-26, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Har en Peugeot 207 som gått 14000 mil drygt. När jag gick in till Holmgrens och frågade vad en service skulle kosta så tog de fram ett prisförslag där de skulle byta både bromsvätska, oljefilterinsats, oljepluggsats, kupefilter och aktivtkol, luftfilter, tändstift etc.

Kalaset skulle kosta 6800 kr.

Gick sedan till en privat verkstad som är känd för låga priser - när jag frågade om service sa han att byte av olja för 800 spänn skulle vara tillräcklig.

Vad hade ni gjort om ni var jag? Vill inte lägga 7 lakan på en service som är över 20 % av bilens värde ...
Nä verkligen inte.Olja o filter kanske kylarvatten.
Citera
2020-08-26, 17:52
Medlem
welcometorealitys avatar
Du kan släcka själv servicelampan

https://www.youtube.com/watch?v=D4nHUKw16IM
Citera
2020-08-26, 19:46
Medlem
CompressorVanes avatar
Det beror på hur långt den rullat, och vad som bör göras på den servicen.

Är det dags för kamrem och vattenpump, olja och filter, ja då är det skitdåligt som vissa här påstår att köpa en OBD läsare och släcka service meddelandet.
Det kan bli dyrt för dig.

Gör det riktigt. Servar du inte själv, åk till någon som gör det åt dig.
Citera
2020-08-26, 19:59
Medlem
Citat:
Nä verkligen inte.Olja o filter kanske kylarvatten.

Så bromsvätska och tändstift etc är alltså helt onödigt att byta, eller inte ens viktigt...?

Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Det beror på hur långt den rullat, och vad som bör göras på den servicen.

Är det dags för kamrem och vattenpump, olja och filter, ja då är det skitdåligt som vissa här påstår att köpa en OBD läsare och släcka service meddelandet.
Det kan bli dyrt för dig.

Gör det riktigt. Servar du inte själv, åk till någon som gör det åt dig.

Just så, man bör om möjligt kolla vad som är gjort tidigare, och när. Sen vad som ska göras på en service och se till att få så mycket som möjligt gjort på ett korrekt sätt, om det inte gjort tidigare inom överskådlig tid. Det finns ju liksom en anledning till att man har satt upp ett antal punkter på ett serviceprotokoll, och det är inte (som tydligen många tror) bara för att lura folk på pengar utan för att deras bil ska hållas i fullgott trafiksäkert skick och undvika problem och driftstörningar.
Citera
2020-08-26, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så bromsvätska och tändstift etc är alltså helt onödigt att byta, eller inte ens viktigt?
Klart det är det.Men frågan va ju vilken service han behövde göra för att en verkstad skulle släcka lampan. Finns nog goda möjligheter att få lampan släckt på en verkstad utan service för några hundra.
Citera
2020-08-26, 20:32
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Klart det är det.Men frågan va ju vilken service han behövde göra för att en verkstad skulle släcka lampan. Finns nog goda möjligheter att få lampan släckt på en verkstad utan service för några hundra.
Du släcker den själv genom att hålla inne reset knappen i 10s. Swisha gärna några hundra till mig för tipset om det känns bättre...
Citera
2020-08-26, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du släcker den själv genom att hålla inne reset knappen i 10s. Swisha gärna några hundra till mig för tipset om det känns bättre...
Kanske funkar i en Peugeot vad vet jag.I min merca o i min audi är det in i datan som gäller o saaben jag åker till vardags får väl lysa bäst den vill.
Citera
2020-08-26, 20:54
Moderator
Citat:
Kanske funkar i en Peugeot vad vet jag.I min merca o i min audi är det in i datan som gäller o saaben jag åker till vardags får väl lysa bäst den vill.
Alla bilar nyare än 2001 ska man kunna nolla serviceindikatorn utan specialverktyg.

Men nu är det väl inte det TS är ute efter, utan om stor service är nödvändig. På en så gammal bil måste man kanske inte byta allt som Holmgrens vill, men att göra minst en oljeservice är viktigt, att byta bromsvätska, luftfilter och tändstift är ju inte dumt det heller. Kupefilter är ju bra för trivselns skull ...
Men man kan ju göra det själv med lite youtubande och jävlarnanamma. Sen återställer man serviceindikatorn själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in