2020-08-26, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElCaminoSS
Äh, TS svarar inte ens på inlägg så tror hen trollat men:

Amstaff och Pitbulls är ju terriers. De har ett jävla driv och behöver en stark ledare som vet vad hen gör.

De behöver väldigt mycket motion, både fysiskt och psykiskt. Promenad minst 2-3 timmar om dagen kombinerat med sökövningar med gömt godis och vardagslydnad som "sitt" "ligg" och "stanna".

Exakt. Otroligt trött på folk som väljer hund endast pga utseende eller hur inne den rasen är i vissa kretsar.

Har alltid varit sugen på liknande ras, men insåg att det inte var någon bra idé. För lite tid och för lite kunskap.

Valde istället en golden, blev perfekt.
Citera
2020-08-26, 05:19
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dexter1990
Hej, jag har en Amstaff som är 4 år. Som jag stör mig på, helatiden. Hon drar när man går med henne, försökt lära henne att gå bredvid mig, men hon är som en valp, helt ivrig över minsta lilla sak. Jag har 2 döttrar som är 1 och 2.5 år. Dom älskar hunden, så det tar emot att avliva henne.

Men som sagt, det tar på mitt psyke och jag känner agg mot henne ständigt, och jag vill ändra / vända på det, jag menar. Det är en jättefin och snäll hund. Har ni några tips vad jag ska göra? Tack på förhand Mvh Dex

Som jag ser det har du endast två val; gå på kurs och lär dej hur du uppfostrar hundar (vilket du skulle gjort från början imho) eller så säljer/omplacerar du hunden till någon som kan hundar generellt och rasen specifikt.
Det är inte okej att avliva en frisk hund för att du struntat i att lära hunden hur du vill att den skall bete sej och tröttnat på hunden (troligtvis hänger det samman med att du skaffat barn efter hunden och nu blev det plötsligt lite jobbigt att ta ditt ansvar som hundägare).

Om du väljer att sälja/omplacera hunden måste du verkligen ta ditt ansvar och hitta rätt hem åt hunden så att den inte blir någon vandringspokal som tyvärr är vanligt med liknande raser.
Det är det minsta du kan göra för din hund i alla fall.
Citera
2020-08-26, 06:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dexter1990
Hej, jag har en Amstaff som är 4 år. Som jag stör mig på, helatiden. Hon drar när man går med henne, försökt lära henne att gå bredvid mig, men hon är som en valp, helt ivrig över minsta lilla sak. Jag har 2 döttrar som är 1 och 2.5 år. Dom älskar hunden, så det tar emot att avliva henne.

Men som sagt, det tar på mitt psyke och jag känner agg mot henne ständigt, och jag vill ändra / vända på det, jag menar. Det är en jättefin och snäll hund. Har ni några tips vad jag ska göra? Tack på förhand Mvh Dex
Du, dina barn kommer också att testa dig. Du har 20 år framför dig av långt värre bekymmer än en ivrig hund som drar på promenaderna.

Har din hund inte lyckats lära sig att gå fot på fyra år så har du inte varit nog motiverad att lära den det. Om din lösning på ditt misslyckande med att bygga en relation till din hund leder till slutsatsen att hunden kanske ska avlivas så bådar det inte gott för framtiden med barnuppfostran. Det är lättare att uppfostra hundar än barn.

Börja med att inse att hunden ska välja att gå fot för att den tycker om dig och vill göra dig glad så är du lösningen på spåret.

Om du däremot tror att hunden ska välja att gå fot för att den vill få dig att sluta känna agg så kommer du inte att lyckas, du har helt enkelt inte förmågan att dressera en amstaff med dominans. Det är inte heller förstahandslösningen vare sig i hund- eller barnuppfostran.

Bygg en relation och förstärk det positiva med beröm. Var glad och ge beröm när hunden går två meter vid din sida för då kommer hunden att gå tre meter vid din sida nästa gång, på det sättet skapar du en positiv process.

Ge det ett år så har du två barn som vet hur man hanterar en hund och en hund som följer dig troget vid din sida, om du väljer avlivning så har du två barn som inte har lärt sig någonting.
Senast redigerad av N.Armstark 2020-08-26 kl. 06:50.
Citera
2020-08-26, 06:57
Medlem
scoremaxs avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Alla större hundar borde åtminstone licensbeläggas. Det är helt orimligt att man accepterar att vem som helst får ha ett potentiellt farligt djur som kan skada människor allvarligt och gör det varje år.
Tja, allting innebär en risk.
Förbjud rökning, Motorsport,... och alkohol skall vi ju inte tala om, så där har ju Islam helt rätt.

.

Citat:
Att hundägare som kollektiv inte kan förstå detta är uppenbart. De tycker att det är deras rätt att utsätta omgivningen för denna orimliga risk.

Tja, det är ju iofs beklagligt att du känner sådan rädsla.
det handlar ju iofs om ca 4000 bett/år.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...bitna-varje-ar

Citat:
Det går inte att nå dem för de är så besatta av sin kärlek till hundar.
"Jag kan ju hantera min hund så därför skall vi inte ha nåt förbud" Det är jättefint men kan du inte garantera att alla hundägare kan sköta sin hund så måste vi ta bort hundarna för alla som inte är uppenbart lämpliga .

Detta är ett fruktansvärt skrämmande argument som bland annat vapenmotståndare frekvent använder sig av i en variant.
"Kan bara ETT människoliv räddas, så är det värt det!" (Totalförbud)
Ok.då kör vi på det, konsekvent.
Allting som Kan rädda ett människoliv om det förbjuds...förbjuds.
"Kan du inte garantera att alla"..Ursäkta mig, men jag är inte gud, tycker du verkligen att jag skall garantera andra människors vandel?
Fine, ge mig befogenheterna att bestämma.
Men gnäll fan inte sedan då.

Citat:
Nuvarande lagstiftning är som om vi skulle ge alla vapenlicens och sedan dra in den om man missköter ansvaret grovt.
Vilket det i praktiken är just så det är.
Är du ostraffad och går en kurs (jägarexamen) så får du vapenlicens.(inget svårt)
vapnen får du ha tills du missköter dig.
Menar du att detta skulle räcka då alltså?
Var ostraffad och gå en kurs, så får du ha hund?
Tja, det kan jag absolut köpa.

Citat:
Ännu dummare är argumentet att folk blir bitna för att de betett sig fel. Det är för fan inte deras sak att lära sig umgås med hundar. Kan hundägaren inte sköta hunden så att den kan umgås med människor som inte gör rätt så skall han inte ha nån hund.

Detta är absolut inte självklart.
I sak har du rätt, men i många fall är det ett orimligt beteende som utlöser det.

Folk som slår på hunden och sedan blir förvånade när den biter. hade du accepterat en vilt främmande människa som börjat slå på dig när du står bunden vid en lyktstolpe?
Citera
2020-08-26, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merdive
Amstaff innebär väl att det är en av dessa förbannade kamphundar? Att ha en sådan i närheten av sina små barn låter ju inte jättesmart. Gör oss alla en tjänst och avliva kräket.

Jag är hyfsat säker att alla hundar går att uppfostra på fel sätt, en polare har en liten fotpall på 2kg som borde avlivas, men eftersom den är så liten så kan den inte bita hål i huden ens, men när de får barn så kommer de behöva ta bort fanskapet.
Och ordet kamphund används av journalister för att kränga mer lösnummer, oftast journalister från tidningar som försöker sätta en agenda och sprida sin åsikt till människor som inte har så lätt för att bilda en egen uppfattning av saker och ting(se Sheople).

@TS Förmodligen så ger du inte din hund tillräckligt med motion, vissa hundar kräver många timmar aktivitet varje dag för att bli trötta, och en trött hund är en lydig hund. Om du gett din hund för lite motion i 4 år så kanske det är bättre att någon annan tar hand om hunden.
Citera
2020-08-26, 08:26
Medlem
Citat:
Amstaff innebär väl att det är en av dessa förbannade kamphundar? Att ha en sådan i närheten av sina små barn låter ju inte jättesmart. Gör oss alla en tjänst och avliva kräket.

Haha du går på precis allt du läser i media eller?
Citera
2020-08-26, 09:41
Medlem
Citat:

Aftonbladet gjorde verkligen ett intryck på dig tidigt 2000 tal va?
Citera
2020-08-26, 10:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fragbear
Jag är hyfsat säker att alla hundar går att uppfostra på fel sätt, en polare har en liten fotpall på 2kg som borde avlivas, men eftersom den är så liten så kan den inte bita hål i huden ens, men när de får barn så kommer de behöva ta bort fanskapet.
Och ordet kamphund används av journalister för att kränga mer lösnummer, oftast journalister från tidningar som försöker sätta en agenda och sprida sin åsikt till människor som inte har så lätt för att bilda en egen uppfattning av saker och ting(se Sheople).

@TS Förmodligen så ger du inte din hund tillräckligt med motion, vissa hundar kräver många timmar aktivitet varje dag för att bli trötta, och en trött hund är en lydig hund. Om du gett din hund för lite motion i 4 år så kanske det är bättre att någon annan tar hand om hunden.
En kamphund är en hund som tillhör raserna som avlats fram för att slåss med andra djur. De har sänkt tröskel mot aggressivitet och kräver ägare som kan hantera hundens egenskaper.
Hundar som motioneras flera timmar om dagen råkar ut för samma sak som människor som motionerar väldigt mycket. De drabbas av väldigt bra kondition och får extra energi. Du som människa kan aldrig trötta ut en hund med motion, den får bara ännu bättre kondition. Det krävs arbete där hunden får använda muskler, nos och hjärna. Det ger mental trötthet som leder till sänkt energinivå.
Citera
2020-08-26, 10:45
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
En kamphund är en hund som tillhör raserna som avlats fram för att slåss med andra djur. De har sänkt tröskel mot aggressivitet och kräver ägare som kan hantera hundens egenskaper.
Hundar som motioneras flera timmar om dagen råkar ut för samma sak som människor som motionerar väldigt mycket. De drabbas av väldigt bra kondition och får extra energi. Du som människa kan aldrig trötta ut en hund med motion, den får bara ännu bättre kondition. Det krävs arbete där hunden får använda muskler, nos och hjärna. Det ger mental trötthet som leder till sänkt energinivå.

Sant på sätt och vis, men det är ju inte så att du springer när hunden springer.

Du kanske Cyklar, när hunden springer.
Du kanske sätter den på ett löpband.

Det är ju inte så att jag kräver att hunden skall göra dips för att jag gör det.

men visst kan du trötta ut en hund med ren motion också.
Citera
2020-08-26, 11:41
Medlem
Varför avliva..?

Att ha hund tar tid, så sätt av tid till att; träna, leka och umgås med din hund. Eftersom du säger att du har "koppeltränat" men utan framgång, så är det antingen; du saknar kunskaper eller du saknar "tid och tålamod".

Kurs? Absolut! Men då handlar det också om tid (och pengar).

Att få en trevlig, lyhörd, lydig, social hund kräver tid, engagemang, envishet, tålamod och konsekvent agerande. Antagligen är det här det brister för dig TS... speciellt som du använder ord som "hata", "agg" och "avliva".

Så ta en lång och rejäl tittt i spegeln och fråga dig själv vad du är villig att investera i din hund och hennes framtid.

Vill du inte, orkar du inte , har du inte tid, engagemang - då skulle jag börja titta på omplaceringsmöjligheter, antingen sälja vidare (på ett seriöst sätt) eller "hundstall för omplacering".
Citera
2020-08-26, 14:53
Medlem
Treantprotectors avatar
Ja vad fan tror du? Det är ju ta mig fan en kamphund.

Avliva för dina barns säkerhet.

Idiot.
Citera
2020-08-26, 16:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
Ja vad fan tror du? Det är ju ta mig fan en kamphund.

Avliva för dina barns säkerhet.

Idiot.
Det finns mycket annat som är farligare för barn.

Hundinstruktör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in