2020-08-25, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogshit
Bor i lägenhet, har två fungerande.
Samma här
Citera
2020-08-25, 15:00
Medlem
Dogshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardtokill
Samma här

Proper nickname

Bra, vill ju inte heller att ens grannar ska dö bara för att man glömde stänga av spisen och somna full.
Citera
2020-08-25, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogshit
Proper nickname

Bra, vill ju inte heller att ens grannar ska dö bara för att man glömde stänga av spisen och somna full.
Hehe tack nej det vill man inte
Citera
2020-08-25, 15:08
Medlem
Stenballes avatar
Detta låter kanske överdrivet, men vi har nio fungerande brandvarnare i huset.
Två i källaren, två på bottenvåningen, en i trappan till övervåningen och en i varje sovrum (4).
Citera
2020-08-25, 16:03
Medlem
Två brandvarnare som jag väljer att underhålla genom att byta batteri när de piper.
Citera
2020-08-25, 16:04
Medlem
Aakerbocks avatar
Klart man har brandvarnare som funkar i bostaden. Men varför piper dom alltid till på natten när det är dags att byta batteri? Är det bara för att jävlas......?
Citera
2020-08-25, 17:01
Medlem
STORVITHAJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyMasterPiece
Tycker jag då inte. Det finns 4,7 miljoner hushåll i Sverige. 4/4,7 ~ 0,85 = 85 % av hushållen i Sverige har en brandvarnare. Jag bortser från att det finns hushåll med flera brandvarnare (vilket ju drar ner procentenheten ytterligare) men det lär ändå hamna rätt bra ur ett internationellt perspektiv. Det lär se betydligt värre ut i u-länder.
Om man har större hus bör man ha flera, sen tillkommer jobb, affärer skolor osv...som också bör ha mer än 1.
Citera
2020-08-25, 19:13
Medlem
W.Irvings avatar
Olyckor och katastrofer --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2020-08-25, 19:17
Medlem
DennisOlofs avatar
Viktigast är att ha brandvarnare där man sover som extra skydd.

Utöver det ska brandvarnare placeras på optimala platser. Det man dör av vid brand är ju giftiga röken så det är inte ofta man bränns ihjäl utan man är vid den tidpunkten redan död.

Vanligaste felet är inte att det saknas brandvarnare utan att batteriet är slut, i en bostad där man har stadigvarande boende bör man testa två gånger per år med knappen att den tjuter och fungerar. Har man sommarstuga eller liknande ska man testa varje gång man vistas i fastigheten.

En varnare som har nästan slut batteri pip-varnar i kanske max 40 dagar eller något sådant, vet ej men det är inte under så lång tid i alla fall, sedan tystnar den och fungerar ej när den behövs.

Till sist köp inte skräp batteri utan lägg pengar på bra 9v batteri som håller. I alla fall dom du inte har så många brandvarnare.
Citera
2020-08-25, 19:25
Medlem
Begeistrads avatar
Jag har brandvarnare i min lägenhet, och har så haft även i mina tidigare boenden. Men jag insåg för några år sedan att min mor aldrig haft brandvarnare i sitt hus under hela min uppväxt, så jag fick åtgärda det illa kvickt.
Citera
2020-08-25, 21:50
Medlem
Venators avatar
Jadå, både på landet och i vanliga bostaden - dels kopplat till larmcentral ihop med tjuvlarm och dels några vanliga från typ Claes Ohlson för snabbare larm om något händer. Jag har inte haft skarpt brandlarm hemma men varit med om att en granne fick det när bodde i studentlägenhet. Vederbörande hade satt på en stekpanna med pyttipanna som fyllekäk och somnat ifrån den och vaknade tack vare larmet...
Citera
2020-08-25, 21:52
Har en... utan batteri . Måste fixa det har varit på att göra listan typ ... ett halvår
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in