• 1
  • 2
2020-08-25, 02:05
Medlem
BossModes avatar
Hej!

Pga oförväntade kostnader har jag efter att ha betalt klart alla räkningar och så 3500kr kvar.

2000kr kommer gå till bensin då jag måste pendla till jobb. Vilket lämnar 1500kr till mat.

Jag har pengar i sparkonto men jag vill helst låta dem vara.

Jag är dålig på handla mat och lägger oftast mycket mer pengar än vad man borde.

Så ge mig massa tips hur gör jag för att leva på 1500kr i 30 dagar? Det är ju 50kr om dagen.
Citera
2020-08-25, 02:08
Medlem
Mycket billiga kolhydrater, makkisar, potatis och ris. Lite/inget annat till så kommer du undan jäkligt billigt
Citera
2020-08-25, 02:16
Medlem
rutenskuts avatar
https://undertian.com/
Citera
2020-08-25, 03:05
Medlem
Jag har under snart 1års tid levt på 500kr/vecka (efter alla räkningar).

Jag såg direkt att det var 500kr mindre men jag vill dela med mig ändå.

Jag handlar alltid på extrapris och hos de billiga, tänk typ Lidl etc.

Sen leechar jag när tillfälle ges, t
Ex när en vän lagar mat frågar jag om man får ta en tallrik.

Och om det blir över efter alla ätit frågar jag om en "Doggie bag".

Utöver det så dumpstrar man. Alltså går till t.ex Icas container och letar upp vad man nu får jag på.

Utöver det blir det inte att gå ut och ta en öl, man kan dock följa med vännerna och hoppas man blir bjuden på nått.

Nikotin är obefintligt. Passa på att sluta.

Är det bara en månad kanske man kan be om nån extra hundralapp om man är ärlig mot nära och kära.

Det går. Man måste bara våga be om hjälp.
Citera
2020-08-25, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutenskut
https://undertian.com/

Denna gilla jag dessutom!
Citera
2020-08-25, 03:10
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytspackel90
Jag har under snart 1års tid levt på 500kr/vecka (efter alla räkningar).

Jag såg direkt att det var 500kr mindre men jag vill dela med mig ändå.

Jag handlar alltid på extrapris och hos de billiga, tänk typ Lidl etc.

Sen leechar jag när tillfälle ges, t
Ex när en vän lagar mat frågar jag om man får ta en tallrik.

Och om det blir över efter alla ätit frågar jag om en "Doggie bag".

Utöver det så dumpstrar man. Alltså går till t.ex Icas container och letar upp vad man nu får jag på.

Utöver det blir det inte att gå ut och ta en öl, man kan dock följa med vännerna och hoppas man blir bjuden på nått.

Nikotin är obefintligt. Passa på att sluta.

Är det bara en månad kanske man kan be om nån extra hundralapp om man är ärlig mot nära och kära.

Det går. Man måste bara våga be om hjälp.

Att nån vill ha en snyltare som dig till vän har jag svårt att förstå. En del av det du skriver är väl helt ok. Men äta hos vänner och be om doggiebag efteråt? Ok om det sker nån enstaka gång. Typ en gång vart 10e år max.

Leta i containers? Vad är du för en luffare egentligen?
Citera
2020-08-25, 03:39
Medlem
Mest god mat för pengarna får du om du lär dig tillaga olika köttgrytor.Det finns ganska mycket pyssel och det tar litet tid att lära sig men man kan faktiskt äta kungligt för 1500 spänn i månaden om man tycker det är värt besväret.Med ett såkallat jordkärl kommer man upp i en högre division😁 Lycka till!
Citera
2020-08-25, 04:33
Medlem
Zaedrewss avatar
Bor du i en större stad så borde du få käk gratis. Via Frälsningsarmén eller något liknande. De delar ju ut mat gratis varje dag. Då har maten fixad åtminstone och får pengar över till snus.
Citera
2020-08-25, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Bor du i en större stad så borde du få käk gratis. Via Frälsningsarmén eller något liknande. De delar ju ut mat gratis varje dag. Då har maten fixad åtminstone och får pengar över till snus.
Gå till Frälsningsarmén när man har 1500 att köpa mat för..?
Inga som helst problem om man undviker utemat samt handlar på extrapris ibland.
Havregrynsgröt till frukost, och sen tex nåt falukorvsbaserat(korvstroganoff, falukorv i ugn) till middag samt ärtsoppa eller blodpudding till lunch kostar inte så många kronor per dag. Eller nu när det snart är säsong köpa mycket rotsaker och göra soppor eller grytor.
Sen funkar det utmärkt att köra tex 16:8 och därmed endast äta två gånger per dag om man inte är underviktig.
Citera
2020-08-25, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BossMode
Hej!

Pga oförväntade kostnader har jag efter att ha betalt klart alla räkningar och så 3500kr kvar.

2000kr kommer gå till bensin då jag måste pendla till jobb. Vilket lämnar 1500kr till mat.

Jag har pengar i sparkonto men jag vill helst låta dem vara.

Jag är dålig på handla mat och lägger oftast mycket mer pengar än vad man borde.

Så ge mig massa tips hur gör jag för att leva på 1500kr i 30 dagar? Det är ju 50kr om dagen.
Är det bara en gång nu närmaste månaden, och sedan blir det som vanligt igen? Det kommer du ju garanterat fixa! På köpet kommer du lära dig vara ekonomisk och kunna frigöra pengar i vardagen varje månad framöver.

1500 är inte ens särskilt lite för en person. Kolla bara bra recept, planera inköpen, storhandla, gör storkok och frys in. Du behöver inte äta lägsta kvalitet, du kan äta typ det barnfamiljer alltid äter, pannkaka, blodpudding, falukorv etc. Köp en säck med ris och lådvis med rotsaker, och så lite sovel till, koka eller fräs i olja, lär dig krydda gott.

Ta med matlåda till jobbet. Självklart kör du utan nikotin, alkohol, snacks, godis, utelunch, springlatte, hämtmat etc denna månad, men behåll även den nya goda vanan efteråt också.

Gör detta till en positiv utmaning, belöningen är att du lär dig hålla i pengar och kunna lägga dem på hög till roliga eller viktiga saker. Lyxa ibland, men strö inte pengar varje dag som du ändå knappt vet om och vad du får något för.

Skulle det mot förmodan paja totalt så tar du ju av dina sparpengar, självklart får och ska man använda sådana till att äta. Du ska inte gå till Frälsis, andra får göra det men inte du med din ekonomi. Man ska också låna av anhöriga och bekanta först.
Senast redigerad av SirDuke 2020-08-25 kl. 05:44.
Citera
2020-08-25, 06:03
Medlem
nitecores avatar
Sno eller låna en cykel och vips har du 2000 spänn extra att äta för. Bra för hälsan, fint väder.
Finns mängder med gratis svamp du kanske kan hitta när du cyklar till jobbet.
Senast redigerad av nitecore 2020-08-25 kl. 06:06.
Citera
2020-08-25, 06:26
Medlem
1500kr är ingen större utmaning. Jag lever på drygt 2000kr utan att på något sätt snåla.
Kolla vad du har för mat hemma. Därefter handlar du det du behöver komplettera med. Handla max en gång i vecka. Kolla igenom veckans erbjudande i samtliga butiker som ligger i ditt närområde. Hittar du något protein billigt så släng ihop en gryta. Till den kan du variera med pasta, ris, potatis etc. för att inte bli less på maten.
Vissa veckor har jag och min sambo kommit under 400kr på en vecka tillsammans så det går verkligen.

Har du ett jobb? Om ja, får ni frukost på jobbet? Om ja, ät bara frukost hemma på helgerna.
Och en sak till, sluta snylta på dina vänner Flytspackel90!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in