Citat:
Ursprungligen postat av
BossMode
Hej!
Pga oförväntade kostnader har jag efter att ha betalt klart alla räkningar och så 3500kr kvar.
2000kr kommer gå till bensin då jag måste pendla till jobb. Vilket lämnar 1500kr till mat.
Jag har pengar i sparkonto men jag vill helst låta dem vara.
Jag är dålig på handla mat och lägger oftast mycket mer pengar än vad man borde.
Så ge mig massa tips hur gör jag för att leva på 1500kr i 30 dagar? Det är ju 50kr om dagen.
Är det bara en gång nu närmaste månaden, och sedan blir det som vanligt igen? Det kommer du ju garanterat fixa! På köpet kommer du lära dig vara ekonomisk och kunna frigöra pengar i vardagen varje månad framöver.
1500 är inte ens särskilt lite för en person. Kolla bara bra recept, planera inköpen, storhandla, gör storkok och frys in. Du behöver inte äta lägsta kvalitet, du kan äta typ det barnfamiljer alltid äter, pannkaka, blodpudding, falukorv etc. Köp en säck med ris och lådvis med rotsaker, och så lite sovel till, koka eller fräs i olja, lär dig krydda gott.
Ta med matlåda till jobbet. Självklart kör du utan nikotin, alkohol, snacks, godis, utelunch, springlatte, hämtmat etc denna månad, men behåll även den nya goda vanan efteråt också.
Gör detta till en positiv utmaning, belöningen är att du lär dig hålla i pengar och kunna lägga dem på hög till roliga eller viktiga saker. Lyxa ibland, men strö inte pengar varje dag som du ändå knappt vet om och vad du får något för.
Skulle det mot förmodan paja totalt så tar du ju av dina sparpengar, självklart får och ska man använda sådana till att äta. Du ska inte gå till Frälsis, andra får göra det men inte du med din ekonomi. Man ska också låna av anhöriga och bekanta först.