Citat:
Ursprungligen postat av
bombacci
Varför är forumet "sista vägen" förmoderat?
Det är ett ganska halvdött forum och det hjälper ju inte att det tar ca 12-24 timmar innan ens tråd eventuellt blir publicerad.
Bryts det så mycket mot reglerna där , svårt o tänka mig att det skulle brytas mer där än på de politiska forumen där det är mer hetsigt.
Nu löste ju detta sig tämligen smidigt i ditt specifika fall vilket dessutom klart visar varför förhandsmodereringen behövs.
Den stora majoriteten av trådar som startas i
Sista utvägen är felplacerade på ett eller annat sätt.
De trådar som det inte är solklart var de hör hemma (ens för oss moderatorer) behöver vi ibland kontakta moderatorerna i mottagande forum och stämma av innan vi godkänner och flyttar och detta kan ibland uppfattas som lång tid även om vi försöker agera så fort vi kan. Din tråd hamnade i denna kategori.
Sedan finns det ett stort antar trådar där användaren gör sig skyldig till
0.04 - Korspostning. Lite intressant varför de flesta i den här kategorin själva hittar rätt forum inom fem minuter (ibland till och med ännu kortare tid) och återpostar den då korrekt. Varför inte lägga den tiden på att åtminstone
försöka hitta rätt till att börja med?
Och alla dessa
"Moderatorn får flytta tråden om den ligger fel". Ja, vi är medvetna om att vi får göra det så vi behöver inte upplysas om vad som gäller.
Majoriteten av välskrivna trådstarter försöker vi hitta rätt plats för och flytta, speciellt när placeringen inte är helt lätt.
Sedan finns det andra (
"Jag slog i min tå i ett stolsben. Nu har den svullnad upp rejält. Borde jag ta kontakt med läkare?") där det finns ett helt dedikerat forum för liknande frågor (
Medicin och hälsa). I dessa lägen är vi dock inte alltid så service minded och flyttar tråden rätt - speciellt om användaren postat åtskilliga gånger i forumet ifråga (
MoH) och därför bör vara väl medveten om att det finns.
Dessutom är det ett antal trådar som redan i trådstarten innehåller (grövre) regelbrott vilka då tas till omröstning direkt och därför aldrig hinner ses av de vanliga användarna.
"Kluriga" trådar där vi själva inte vet alla gånger vart de ska hjälper vi mer än gärna till att placera. Däremot finns det veteraner på forumet som borde kunna göra ett bättre jobb att hitta rätt forum än som görs idag.
Så förhandsgranskningen behövs då antalet felplacerade trådar skulle bli ännu fler än de är idag vilket redan är alltför många. Ett alternativ skulle vara att ta bort förhandsgranskningen och istället konstant varna för uppenbart felplacerade trådar. Personligen föredrar jag i så fall dagens förhandsgranskning även om det ibland innebär att trådar får vänta ett tag på godkännande.
Vi har försökt att bemanna upp med fler moderatorer än vad som egentligen behövs om man ser till aktiviteten i forumet just för att trådstarter inte ska bli liggande. Väntar ni "för länge" på att få er tråd godkänd så är ni välkomna med ett PM och be om en förklaring varför så skett och då kan vi oftast svara på vad haken är.