JFB mäter skillnaden mellan fasernas ström och nollan i elskåpet. Om all ström inte går tillbaka stängs allt av. Läckaget kan vara skadligt men den skall utlösa vid 30 mA. Det kan vara lämpligt att sätta in i elskåpet om du just nu inte har det. Huvudfaserna måste då gå genom en JFB som tar upp fyra positioner och sen vidare till enfas dvärgbrytaren.
Utöver detta hade jag bytt kontakten till en som passar i jordade uttag (utan att jorda den). Varför tror du att du kan få elläckage från "ljudgrejor med chassi"?
Citat:
Ursprungligen postat av
SysterMidnatt
Har några ljudgrejer jag skulle behöva byta kontakt på då mina uttag hemma är jordade. Vill inte göra nåt fulpul och bara klippa till kontakten så den går i uttaget utan tänker att jag byter mot en jordad sladd. Med det har jag några frågor:
- Har jag fattat det rätt att jag behöver koppla jordkabeln till samtliga exponerade metalldelar i chassit?
- Är jordfelsbrytaren till för att skydda mot just jordfel? Det vill säga om jag/nån skiter i att jorda en pryl och den skulle bli strömförande så löser JFB ut? Eller är det just om de är korrekt jordade som JFB löser ut? Med andra ord, är JFB en säkerhetsåtgärd för ojordade apparater i jordade uttag?
- Visst borde jag kunna leta upp en sladd i soprummet (som är i bra skick dvs) och bara använda den?
Tack på förhand.