2020-08-24, 11:53
Medlem
Jag flyttar ihop med flickvännen på annan ort i vinter. Bor just nu i en etta i Stockholms innerstad, värderad till ca 3,4 miljoner (max). Mitt lån är på ca 2,6 miljoner. Ur en rent ekonomisk synvinkel, bör jag hyra ut den eller sälja? Uppskattar råd om någon annan har erfarenheter kring uthyrning här.

Är det rimligt att just nu räkna med en avkastningsränta på 4%?
3400000*0,04 = 136000 kr dvs ~11000 kr/mån

+ avgifter för el och bredband (hur exakt bör det vara? kontrolleras det?). Ska något mer till här?
11000 kr + 500 kr + 500 kr = ~12000 kr

+ delvis möblerad och risk för slitage (~2000 kr rimligt?)
~14000 kr/mån i uthyrning

Är det en vettig uträkning? I så fall skulle "vinsten" för mig bli ca 7000 kr/mån.
14000 kr - (ränta på 3600) - (bredband 500) - (el 500) - (hemförsäkring 500) - (avgift brf 1900) = 7000 kr

Ska tillägga att jag inte har någon aning om hur marknaden ser ut för uthyrning till dessa priser eller om det är värt risken. Råd?
Citera
2020-08-24, 12:16
Medlem
12k-14k för en etta. Även om det är sthlm, är för mycket. Räkna med att det kommer vara 2-3 personer som bor där ihop vare sig du vet om det eller ej
Citera
2020-08-24, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
12k-14k för en etta. Även om det är sthlm, är för mycket. Räkna med att det kommer vara 2-3 personer som bor där ihop vare sig du vet om det eller ej

Tack för input. Kanske är rimligare att räkna på 3%, så man istället hamnar kring 11000 kr/mån. Svårt att få något grepp om vettiga priser, väldigt stort spann på t.ex. Blocket.

Förstår vad du menar i risken där. Samtidigt har jag gott om tid att göra en ordentligt screening av hyresgäster. Men såklart omöjligt att kontrollera helt.
Citera
2020-08-24, 12:40
Medlem
Nu vet jag inte skicket eller storleken på din lägenhet, men jag hyr själv ut nu under en period i sthlm innerstad -med snarlik kostnadsbild som dig. Utan amorteringsfrihet kostar mig lägenheten runt 11,500kr/månaden, jag hyr ut mina 40kvm i sthlm innerstad för 14,000kr/månaden. Jag tar således ett påslag för slitage på möbler på ca 2,500kr.

Jag har vänner som tar runt 12-13,000kr för en etta på 25-26kvm, så jag kan ta mer.
Det viktigaste för mig var att hitta rätt hyresgäst.

Personligen hade jag helst inte hyrt ut, utan föredragit försäljning, men eftersom min tanke var att återvända till Sthlm så fick det bli detta.
Citera
2020-08-24, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandrasofia
Nu vet jag inte skicket eller storleken på din lägenhet, men jag hyr själv ut nu under en period i sthlm innerstad -med snarlik kostnadsbild som dig. Utan amorteringsfrihet kostar mig lägenheten runt 11,500kr/månaden, jag hyr ut mina 40kvm i sthlm innerstad för 14,000kr/månaden. Jag tar således ett påslag för slitage på möbler på ca 2,500kr.

Jag har vänner som tar runt 12-13,000kr för en etta på 25-26kvm, så jag kan ta mer.
Det viktigaste för mig var att hitta rätt hyresgäst.

Personligen hade jag helst inte hyrt ut, utan föredragit försäljning, men eftersom min tanke var att återvända till Sthlm så fick det bli detta.

Tack för svaret, bra med ett verkligt exempel!
Jag bor på 30 kvm i en fin sekelskifteslägenhet.

Hur gick processen till att hitta en hyresgäst? Hur var efterfrågan?
Citera
2020-08-24, 13:34
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet

För mycket? Hur kom du fram till det?
Citera
2020-08-24, 13:37
Medlem
Tripportreats avatar
Tänk på att om du tar ut en oskälig hyra så kan du bli återbetalningsskyldig, detta även om hyresgästen till en början godtar kostnaden.

Här kan du läsa mer om det:

http://www.boupplysningen.se/hyra-ut/skalig-hyra

//Tripportreat
Citera
2020-08-24, 13:43
Medlem
Jag ska ärligen säga att jag aldrig behövde lägga ut den på ex. blocket, utan hade tur att någon inom mitt nätverk kände någon som behövde hyra. Så kan tyvärr inte svara med egna erfarenheter..

Däremot vet jag vänner som lagt ut på ex. blocket, där har de sållar och valt ut x antal som visat intresse som har kollat på lägenheten, sedan har de fått visa anställningsavtal för att styrka betalningsförmåga, ID för att styrka identitet, haft ett starkt avtal att luta sig mot... och tyvärr är resten bara magkänsla om vem som ska få hyra.
Jag var stark emot att hyra ut pga alla historier man hört, men har som sagt bara en erfarenhet, och denna går smidigt..
Citera
2020-08-24, 17:36
Medlem
DrVonAnkas avatar
Vad är det för avkastningsränta du talar om?

Själva priset är väl inte orimligare än andra centrala ettor i Sthlm som hyrs ut i andrahand.
Citera
2020-08-29, 09:06
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Tänk på att om du tar ut en oskälig hyra så kan du bli återbetalningsskyldig, detta även om hyresgästen till en början godtar kostnaden.

Här kan du läsa mer om det:

http://www.boupplysningen.se/hyra-ut/skalig-hyra

//Tripportreat

Man får aldrig betala tillbaka privat uthyrning när det gäller en lägenhet. Vid två lägenheter, ja då gäller hyreslagen lägenhet nummer två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in