2020-08-23, 12:54
Medlem
Denoms avatar
Jag har hört att de som begär sjukersättning redan från 30 års ålder bedöms också vara i behov av god man eller förvaltare eftersom de inte är kapabla att arbeta och därför inte heller bedöms vara kapabla att ta hand om sin egen ekonomi. Stämmer detta eller är det bara bluffsnack?
Senast redigerad av Denom 2020-08-23 kl. 12:59.
Citera
2020-08-23, 13:03
Medlem
STORVITHAJs avatar
Skitsnack.
Man kan bli sjukskriven av flera anledningar.
Citera
2020-08-23, 13:05
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Du borde kolla din hörsel alternativt inte döma andra efter dig själv. Det är inte bara efterblivna som får sjukersättning.
Citera
2020-08-23, 13:06
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag har hört att de som begär sjukersättning redan från 30 års ålder bedöms också vara i behov av god man eller förvaltare eftersom de inte är kapabla att arbeta och därför inte heller bedöms vara kapabla att ta hand om sin egen ekonomi. Stämmer detta eller är det bara bluffsnack?
Nä, det är bara bluff. Permanent sjukersättning innebär inte per automatik att individen erhåller god man. Sen kan det säkert förekomma att vissa som lider av psykisk ohälsa, vissa diagnoser, får detta, men det är inget obligatorium.

Finns ju de som får permanent sjukersättning i unga år p g a andra saker än specifika psykiska diagnoser.
Citera
2020-08-23, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Inte för att det du eventuellt hört har någon substans alls, men "god man" kan alltid entledigas av den som denne är god man för. Däremot inte om förvaltare har utsetts.
Citera
2020-08-23, 13:36
Medlem
Zaedrewss avatar
BS! Att få sjukersättning är inte samma sak som att behöva en God man. Skulle heller inte gå praktiskt eftersom det finns för få som är God man till förhållande till personer som lever på sjukersättning. Det är ju ett problem just att det finns för få som gör detta arbete som God man.
Citera
2020-08-23, 15:54
Medlem
Core.s avatar
Jag själv vet ingenting om någonting men det känns som att något är taget ur sitt sammanhang. Kan ändå tänka mig att om man blir långtidssjukskriven för psykiska problem så kanske fk tillslut ger nedslag för att klarar man av att ta hand om sig själv och sin ekonomi borde man ju kunna kratta löv från kyrkans grusvägar.

Eller vad vet jag, men kan tänkta mig att många utförsäkras på liknande grunder
Citera
2020-09-08, 20:15
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Jag själv vet ingenting om någonting men det känns som att något är taget ur sitt sammanhang. Kan ändå tänka mig att om man blir långtidssjukskriven för psykiska problem så kanske fk tillslut ger nedslag för att klarar man av att ta hand om sig själv och sin ekonomi borde man ju kunna kratta löv från kyrkans grusvägar.

Eller vad vet jag, men kan tänkta mig att många utförsäkras på liknande grunder
Ja det var lite vad jag hade i åtanke, om det gällande psykisk ohälsa alltså.
Citera
2025-06-23, 01:20
Medlem
kan de som röker cb ge fan i dessa trådar?
ingen kan bli påtvingad godman utan vissa undantag
Citera
2025-06-23, 06:43
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STORVITHAJ
Skitsnack.
Man kan bli sjukskriven av flera anledningar.

Tråden handlar inte om sjukpenning vid sjukskrivning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in