• 8
  • 9
2025-07-08, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeStrutter
Det är skrämmande men man ser ju faktiskt att människorna börjar bli dummare och dummare allt eftersom åren går. Se bara hur korkade och omogna folk är nu för tiden jämfört med 25 år sedan.

Homo Sapiens sjunkande intelligens och minskad hjärnstorlek började redan när homo sapiens blev mer bofast och jordbrukare.

En del forskare anser att homo sapiens har domesticerat sig själva likt människan domesticerade varg till hund och andra djur som höns, kor, getter.

De som var mindre aggressiva och mer sociala och dummare var de som man behöll som avkomma.
Citera
2025-07-09, 06:55
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
Homo Sapiens sjunkande intelligens och minskad hjärnstorlek började redan när homo sapiens blev mer bofast och jordbrukare.

En del forskare anser att homo sapiens har domesticerat sig själva likt människan domesticerade varg till hund och andra djur som höns, kor, getter.

De som var mindre aggressiva och mer sociala och dummare var de som man behöll som avkomma.

På vad grundas uppgiften att människans intelligens sjönk när hennes hjärnvolym minskade?
Citera
2025-07-09, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nej, du har avfärdat hela teorin. Och är mycket oprecis om vad du syftar på.

Ja, man blir lite trött när det fjongas så på ett område det saknas djupare insikt om.

Man kan även erinra om att den mekanism du föreslår, den indikativa ("good genes"), är typiskt adaptionistisk. Vilket verkar vara just den inställning du vänder dig emot.

Runway-teorin grundar sig på något som sprungit om sådana gamla föreställningar, nämligen Darwins egen idé - sexuell selektion (också hans idé) som driven av estetiska preferenser utan adaptiv funktion. Att djur, till och med insekter, och framförallt honor, skulle kunna ha sådana avfärdades under nästan hela 1900-talet. Intresset för det som kallas sensorisk bias har därefter skjutit i höjden och har på senare tid visat sig ha mycket gott stöd. Och ur det kan följa selektion som verkar självförstärkande och därmed ge dramatiska effekter.

Jag tror att mest förtjänstfullt betraktas den sexuella selektionens mekanismer som integrerade. Sensorisk bias ger runaway -selektion som ger överdrivna och kostsamma drag vilka innebär handikapp som i sin tur signalerar "good genes" (t ex parasitresistens) att lyckas bära Ett fint ihopbak.

Att sexuell selektion varit en tydlig kraft i mänsklig utvecklingshistoria råder det ingen tvekan om och det gäller såväl kvinnor som män. Att vad individer tillhöriga denna art finner attraktivt är på djupet påverkat av detta. Och det finns teoretiskt välgrundade och plausibla teorier om vilka mekanismer, närmare bestämt, som verkat. Ett facit är dock svårt att få, när det enda man har är fullbordat faktum.

Det var bara lite om saken i största allmänhet.

Nu vill jag inte ge sken av att jag förkastar hela det vetenskapliga arbetet inom det här området.

Det jag är kritisk till är överskattningen som ofta finns om olika teoriers betydelse.
Lite mer ödmjukhet skulle behövas.

Jag gillar tex Richard Dawkins men kan bli lite oroad när han talar om matematiska modellers betydelse för att bekräfta teorier man inte lyckats bekräfta med studier i naturen.
Jag förstår behovet då experiment i den tidsskalan som skulle behövas är omöjligt att genomföra.

Jag är en glad amatör inom detta område MEN jag är sedan länge yrkesverksam i område där man använder studier och matematiska modeller för att bevisa teorier.

Det är frestande att när studierna inte styrker teorierna så skapar man en modell som bevisar teorien och hävdar att teorin är korrekt men studierna brister.

Detta leder inte sällan till bristfälliga beslut och slutsatser som efteråt rätt kraftigt revideras.
Citera
2025-07-09, 18:07
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Nu vill jag inte ge sken av att jag förkastar hela det vetenskapliga arbetet inom det här området.

Det jag är kritisk till är överskattningen som ofta finns om olika teoriers betydelse.
Lite mer ödmjukhet skulle behövas.

Jag gillar tex Richard Dawkins men kan bli lite oroad när han talar om matematiska modellers betydelse för att bekräfta teorier man inte lyckats bekräfta med studier i naturen.
Jag förstår behovet då experiment i den tidsskalan som skulle behövas är omöjligt att genomföra.

Jag är en glad amatör inom detta område MEN jag är sedan länge yrkesverksam i område där man använder studier och matematiska modeller för att bevisa teorier.

Det är frestande att när studierna inte styrker teorierna så skapar man en modell som bevisar teorien och hävdar att teorin är korrekt men studierna brister.

Detta leder inte sällan till bristfälliga beslut och slutsatser som efteråt rätt kraftigt revideras.

Jag är väl mest en sur amatör.

Ja, det är riktigt att det inte i efterhand går att slå fast selektionstryck eller -mekanismer bakom egenskaper likt beteenden. Jag tror inte att folk försöker att bevisa eller bekräfta något med matematik? Däremot kan det vara fördelaktigt att formalisera olika modeller. Och förhoppningsvis arbetas det efter den vetenskapliga metoden, det vill säga att betrakta slutsatser som preliminära, vika sig för bättre data och överge det som visar sig inte hålla måttet.

Det jag tror att Dawkins avser, rätta mig om jag har fel, är att man med matematiska modeller kan visa exempelvis att det är teoretiskt möjligt att det har selekterats för ett visst beteende givet vissa förutsättningar, trots att det på ytan framstår som otroligt. Det bevisar i sådana fall inget annat än att beteendet kan ha utvecklats genom naturligt urval, att det är evolutionärt möjligt eller tänkbart.

Vad som avspeglas i vår diskussion är gamla konflikter inom ämnesområdena sociobiologi och beteendeekologi i så måtto man applicerar tänkandet på mänskliga förehavanden. Hela det området har varit svårt konfliktfyllt och infekterat, men är så knappast längre. Åtminstone inte inom "branschen".

Att betrakta mänskligt väsen och socialt liv i skenet av hennes evolutionshistoria menar jag är självklart. Det innebär givetvis inte att man ska hemfalla åt sagoberättande. Inte heller att betrakta mänskligt beteende i skenet av andra djurs sociala funktion bör det skyggas för. Men det är knappast något värt om man inte ser till den specifika artens individuella förutsättningar.

Till sist, så tror jag inte att man bör blanda ihop vetenskaplig beteendeekologi med gammal vulgopsykologi.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in