2020-08-23, 12:39
Medlem
Bonnatorps avatar
Häromdagen gjorde jag min första bröddeg, och det var ju så gott att man nästan gick i taket.

Risken att jag blir fanatisk brödbakare känns lite liten, men ändå inte helt omöjlig. Femkilosförpackningar från Garant eller Favorit kan landa på 5-6:- per kilo.

Finns det någon butik som har ännu större förpackningar för ännu lägre kilopris?
Kan man rentav komma ner på 3:- kilot som privatperson?
Senast redigerad av Bonnatorp 2020-08-23 kl. 12:45.
Citera
2020-08-23, 13:01
Medlem
Denoms avatar
Köp vete av bonden och gör mjölet själv hemma borde kunna bli billigare.
Citera
2020-08-23, 13:29
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det ska ganska många kilo till innan det lönar sig att ha köpt malutrustning, såvida jag inte handkrossar enskilda korn.

Jag är ganska nöjd med bra mjöl till ett bra pris.
Citera
2020-08-23, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Häromdagen gjorde jag min första bröddeg, och det var ju så gott att man nästan gick i taket.

Risken att jag blir fanatisk brödbakare känns lite liten, men ändå inte helt omöjlig. Femkilosförpackningar från Garant eller Favorit kan landa på 5-6:- per kilo.

Finns det någon butik som har ännu större förpackningar för ännu lägre kilopris?
Kan man rentav komma ner på 3:- kilot som privatperson?

Citat:
Ursprungligen postat av Denom

Citat:
Det ska ganska många kilo till innan det lönar sig att ha köpt malutrustning, såvida jag inte handkrossar enskilda korn.

Jag har sett det finns skapligt stora förpackningar (10 kg) på invandrarbutiker..

Roligt att göra bröd själv. Särskilt kul med surdeg! Blir bra oavsett vilket mjöl jag använt!
Citera
2020-08-23, 14:51
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag har sett det finns skapligt stora förpackningar (10 kg) på invandrarbutiker..

Roligt att göra bröd själv. Särskilt kul med surdeg! Blir bra oavsett vilket mjöl jag använt!
Eller hur?
Fattar inte varför jag var så anti att bli lite geggig om fingrarna som barn. Stenvägrade att handknåda alldeles för länge, men "poff" så var det plötsligt okej att köra armen i toaletten för att fixa stopp i gymnasiet.

Ny sats idag igen, och 70% vatten mot mjöl blev lite väl klistrigt.
50% var mycket bättre, Då kunde man gå runt med degen som ett riktigt objekt och hålla fingrarna torr.
Citera
2020-08-23, 15:34
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Eller hur?
Fattar inte varför jag var så anti att bli lite geggig om fingrarna som barn. Stenvägrade att handknåda alldeles för länge, men "poff" så var det plötsligt okej att köra armen i toaletten för att fixa stopp i gymnasiet.

50% var mycket bättre, Då kunde man gå runt med degen som ett riktigt objekt och hålla fingrarna torr.

Om du vill utforska degens egenskaper mer så är det att rekommendera vetemjöl special, det har då extra mycket gluten dvs protein. Detta ger starkare glutentrådar som ger extra fin struktur och fuktighet på brödet, särskilt vid högre vattenhalter. Det är dock bra mycket dyrare än vanligt mjöl så kanske bara är värt att prova några gånger för att se om det är värt kostnaden för dig.

Brukar ha 75% vatten men är betydligt svårare att hantera som du säger. Skulle ändå rekommendera att gå upp några % för varje bak och se skillnaden.
Citera
2020-08-23, 15:39
Medlem
Citat:
Eller hur?

Surdeg är ett lyft. Jag kan rekommendera. Tycker surdegen ska göras på rågmjöl. Men sen går det bra använda andra mjölsorter när man sätter degen.
Så enkelt - och så bra resultat. Bara mjöl salt och vatten. Och så den extra ingrediensen : Tid!
Citera
2020-08-23, 21:35
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Om du vill utforska degens egenskaper mer så är det att rekommendera vetemjöl special, det har då extra mycket gluten dvs protein. Detta ger starkare glutentrådar som ger extra fin struktur och fuktighet på brödet, särskilt vid högre vattenhalter. Det är dock bra mycket dyrare än vanligt mjöl så kanske bara är värt att prova några gånger för att se om det är värt kostnaden för dig.

Brukar ha 75% vatten men är betydligt svårare att hantera som du säger. Skulle ändå rekommendera att gå upp några % för varje bak och se skillnaden.

Hållet med bättre mjöl ger bättre resultat.
Ramlösa kvarn ha några mjölsorter som är ett steg upp.
Citera
2020-08-23, 23:27
Medlem
Mangelinas avatar
Gillar du att göra hemgjord pizza?
Sonen kom hem från hemkunskapen med pizzadegs-recept på dinkel. Blev krispigt och mycket godare än på vanligt vetemjöl!
Citera
2020-08-30, 15:11
Medlem
Denoms avatar
Citat:

Köp den på nätet, mal allt ditt mjöl och sedan lämnar du tillbaka den till butiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in