Den senaste tiden har det varit flera fritagningar vid permissioner. Exempelvis nu i juli, när en dömd mördare var på permission vid Hede Fashion Outlet i Kungsbacka och fritogs av två (lands)män i en taxi. Se exempelvis
här.
Förutom det uppenbara, att frivårdare/polis inte verkar kunna hantera själva situationen, så undrar jag om ni tycker det är rimligt med denna typ av permissioner för dömda mördare överhuvudtaget?
Ytterligare ett exempel är den livstidsdömde trippelmördaren Fouad Saleh, som fick permission för att
äta hamburgare och köpa skor.
Personligen tycker jag det är galet att ens överväga permission för dessa dömda mördare. Har tre huvudsakliga invändningar:
1. Ökad rymnings/fritagningsrisk
2. Ökade kostnader i form av extra personella resurser som ska hantera permissioner
3. Symbol/signalvärdet, stötande att vi "curlar" med dömda mördare, när exempelvis gamla på äldreboenden har svårt att få till permissioner pga. "personalbrist" och liknande, eller icke-fungerande färdtjänst för äldre som betalat skatt hela livet.
Dessutom har jag svårt att tro att permissioner är så "rehabiliterande" att det kan motiveras ens utifrån den aspekten (vilket jag överhuvudtaget inte håller med om är målet med fängelse, men ens om jag anstränger mig, så har jag svårt att se att permissioner för att äta hamburgare/köpa märkeskläder är något fängelser ska syssla med).
Vad tycker ni?