Citat:
Ursprungligen postat av
Druthuludi
att fängelsestraffet för t.ex. "grovt olaga hot" som jag dömdes för är 6 månader, jag satt 1 och ½ år på rättspsyk
Korrigering, jag satt först i mer än en månad i häkte vilket var betydligt värre än rättspsyk, där man endast hade en gammal tjock-TV med kanaler men ingen VHS/DVD/BlueRay så du var låst till det som visades på TV. Och du fick inte ha TV-spel, men det fanns en PS2 på Häktet som kunde användas om man hade mindre begränsningar - men det hade typ 2 spel - olikt på rättspsyk där du hade ditt egna med typ 20 köpta spel, och 50 brända spel. Utbudet var alltså sämre på Häktet, och som sagt jag hade begränsningar så jag använde aldrig PS2:an där men blev visad den under en friluftsgång - man fick gå ut på taket en gång om dagen, så större delen av tiden i häktet var att du låg i sängen och läste böcker, såg på TV eller satt vid skrivbordet och skrev i dokument, rättade journaler eller dylikt.
Häktet var mer av ett straff än Rättspsyk. Att sitta en månad där var värre än ett halvår på rättspsyk, fast på Rättspsyk var det inte dagarna och veckorna - eller ens månaderna som var jobbiga - utan det var åren. Vill minnas att med häktet så hade man ständig ryggvärk efter att ha spenderat alldeles för mycket tid sovandes - och den blev inte bättre när man satt vid skrivbordet på en stol, du hade ryggvärk oavsett om du satt på en stol, eller sov i en säng, eller låg och läste/såg på TV.
Enligt vad jag vet så är häktet även sämre än fängelse, även om jag själv aldrig varit i fängelse - men jag har hört av en som varit att även hon ansåg häktet som värre! Så häkte = värst, därefter fängelse om du sitter för grova brott, men rättspsyk om du sitter för mindre brott - eftersom tiden blir väldigt lång.
Så vad jag minns så spenderade jag först två dagar eller så i ett rum på isoleringen, det var ännu värre än häktet - där du bara hade en madrass till säng, ingen TV, ingen mobil, ingen klocka, inget skrivbord, inga böcker och du hade i praktiken endast dig själv, madrassen och ett tomt rum - där fick man gå till en toalett utanför rummet för sina behov. Dock var isoleringen väldigt begränsad tidsmässigt, alltså det var typ där du hamnar direkt efter gripandet - kanske kallas arresten, snarare än isoleringen - men det är där du hamnar omedelbart efter gripandet, därefter flyttas du till det bättre häktet - som fortfarande är sämre än både fängelse och rättspsyk - men där du år 2012 åtminstone hade egen cell så du slapp dela med andra!
Efter domstolsförhandlingen i rätten fick jag åka polisbil med handfängsel hela vägen till Gävle från Umeå, där man övernattade på häktet i Gävle - olikt i Umeå så hade häktet där bättre kvalité med små platt-TV apparater istället för små tjock-TV apparater likt i Umeå, dagen efter fortsatte resan hela vägen till Huddinge och rättspsyk där - utredningar vid Rättspsyk hade historiskt utförts i hemkommunerna men flyttades just det året eller året innan till endast tre svenska städer - Stockholm, Malmö och Göteborg - jag fick därefter göra en två veckors utredning i Huddinge i Stockholm, efter vilken jag fick åka miniflyg med polisen till Umeå vilket var första gången jag åkte miniflyg, jag hade åkt stora flyg innan - miniflyg var faktiskt rätt koolt och kändes annorlunda från stora flyg, i vilket fall det var intressant att det blev miniflyg tillbaka, men polisbil dit, runt den 12 Juli år 2012 landade jag alltså på rättspsyk i Umeå, men var då fortfarande häktad fram tills domen vann laga kraft den 28 augusti - så länge man var häktad på rättspsyk så fick man inte ha mobil, man fick inte ha dator med internet och man var begränsad till böcker, TV, TV-spel utan internet - så det var mest TV-spel man lirade med andra intagna de två månaderna - sedan den 28 augusti när domen vann laga kraft fick man dit datorn och det tog därefter någon vecka innan internet var ordnat - därefter hade man internet och dator.
Så om man räknar häkte, utredning och rättspsyk så satt jag i 1 år och 11 månader totalt - nästan två år, men räknar man endast rättspsyk så var det 1 år och 8 månader, då jag fick börja vara hemma på prövotid i mitten av februari år 2014, men endast skrevs ut på tvångsöppenvård i Mars år 2014, hamnade i arresten i slutet av maj år 2012 - så kort och gott det var nästan två års tid innan jag var ute - sedan var det tvångsöppenvård i ett halvår till och jag blev endast helt fri i början av September år 2014 - de nya lagarna om datorer och mobiler som KD införde, de började gälla i mitten av Oktober år 2014 en månad efter att min öppenvård avslutades, och ett halvår efter att slutenvården avslutats.
Överläkaren var positiv till öppenvården i mars år 2014, däremot så ville han fortsätta den i september - men jag lyckades få förvaltningsrätten med mig i frågan.
Summa summarum blir detta = Arresten = värst, Häkte = Näst värst, Fängelse = Värre för de som sitter länge, Rättspsyk = Värre för de som sitter för mindre brott (eller inget brott alls - t.ex. det fanns både självmordsbenägna tjejer, och dementa gamla gubbar där - Jag personligen har endast läst om tjejer i den sitsen, det fanns ingen tjej som inte var dömd för brott på min avdelning, däremot fanns det en dement gammal man som upprepade att han inte tyckte att det var rätt att han skulle vara bland dömda rättspsykspatienter, men som glömde bort det han nyss sagt och sa detta om och om igen) - Rättspsyk under häktning = betydligt sämre än Rättspsyk efter häktning.