2020-08-22, 18:18
Medlem
Undrar som sagt hur det är i dagens läge..
Har läst att dem ska stå för allmänna datorer men att något eget får man ej ha.. det är gamla artiklar dock..
Hur är det med tv och DVD filmer?
Citera
2021-07-08, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av napster99
Undrar som sagt hur det är i dagens läge..
Har läst att dem ska stå för allmänna datorer men att något eget får man ej ha.. det är gamla artiklar dock..
Hur är det med tv och DVD filmer?

Som regel får var och en av patienterna på rättspsyk ha tillgång till dator med internet, även om man har särskild utskrivningsprövning. I LPT-lagen, är regleringen om inskränkning av kommunikation samma som rättspsyk.

20 b § LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård) https://lagen.nu/1991:1128#P20bS1
Chefsöverläkaren får besluta att inskränka en patients rätt att använda elektroniska kommunikationstjänster, om det är nödvändigt med hänsyn till vården eller rehabiliteringen av patienten eller för att undvika att någon annan lider skada.

Den tekniska utrustning som möjliggör användningen får omhändertas under den tid beslutet gäller. Omhändertagen utrustning skall återlämnas till patienten senast när beslutet om inskränkning upphör att gälla. Lag (2020:354).

22 b § Ett beslut om en inskränkning enligt 20 b § gäller högst två månader eller, om patienten är under 18 år, högst en vecka.

När det inte längre finns förutsättningar för ett beslut som avses i första stycket ska chefsöverläkaren genast besluta att inskränkningen eller övervakningen ska upphöra. Frågan om upphörande ska övervägas fortlöpande.

Tiden för en inskränkning enligt 20 b § får genom nya beslut förlängas med högst två månader i taget eller, om patienten är under 18 år, med högst en vecka i taget.
---
LRV (Lagen om rättspsykiatrisk vård) står det:
8 § Vid sluten rättspsykiatrisk vård enligt denna lag gäller, om inte annat anges i 8 a §, i tillämpliga delar bestämmelserna i 18–24 §§ lagen (1991:1128) om psykiatrisk tvångsvård.

8 a § Den som ges rättspsykiatrisk vård med beslut om särskild utskrivningsprövning och som vårdas på en sjukvårdsinrättning eller avdelning för vilken en förhöjd säkerhetsklassificering gäller, får endast använda sådan teknisk utrustning för elektroniska kommunikationstjänster som tillhandahålls av vårdgivaren.
https://lagen.nu/1991:1129#R4

En patient som har rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning får ha tillgång till dator med internet. Vid missbruk av internet (t.ex återfall i brottslighet), så får patientens rätt till internet inskränkas och patienten får förbjudas ha internet i högst 2 månader åt gången. Men som huvudregel ska alla patienter kunna få tillgång till dator med internet. Man får surfa på nätet, youtube, netflix, facebook, flashback och sånt.

Patienter får ha den dator utrustning som avdelningen har att erbjuda. Varje patient har datorutrustning i sitt rum, den som avdelningen har. Så nej, man får inte ha egen dator. Kan kanske finnas undantag för dom som inte har särskild utskrivningsprövning.

Personer med särskild utskrivningsprövning har även tillgång till TV och kan följa program/serier/nyheter och sånt.

Varje avdelning har sina regler vilka saker man får ha i sitt rum (gällande personliga tillhörigheter) och DVD är egentligen ingen problem att ha i sitt rum. Man får se på filmer i sitt rum.
Citera
2026-03-12, 01:48
Medlem
Druthuludis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXz9
Som regel får var och en av patienterna på rättspsyk ha tillgång till dator med internet, även om man har särskild utskrivningsprövning. I LPT-lagen, är regleringen om inskränkning av kommunikation samma som rättspsyk.

20 b § LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård) https://lagen.nu/1991:1128#P20bS1
Chefsöverläkaren får besluta att inskränka en patients rätt att använda elektroniska kommunikationstjänster, om det är nödvändigt med hänsyn till vården eller rehabiliteringen av patienten eller för att undvika att någon annan lider skada.

Den tekniska utrustning som möjliggör användningen får omhändertas under den tid beslutet gäller. Omhändertagen utrustning skall återlämnas till patienten senast när beslutet om inskränkning upphör att gälla. Lag (2020:354).

22 b § Ett beslut om en inskränkning enligt 20 b § gäller högst två månader eller, om patienten är under 18 år, högst en vecka.

När det inte längre finns förutsättningar för ett beslut som avses i första stycket ska chefsöverläkaren genast besluta att inskränkningen eller övervakningen ska upphöra. Frågan om upphörande ska övervägas fortlöpande.

Tiden för en inskränkning enligt 20 b § får genom nya beslut förlängas med högst två månader i taget eller, om patienten är under 18 år, med högst en vecka i taget.
---
LRV (Lagen om rättspsykiatrisk vård) står det:
8 § Vid sluten rättspsykiatrisk vård enligt denna lag gäller, om inte annat anges i 8 a §, i tillämpliga delar bestämmelserna i 18–24 §§ lagen (1991:1128) om psykiatrisk tvångsvård.

8 a § Den som ges rättspsykiatrisk vård med beslut om särskild utskrivningsprövning och som vårdas på en sjukvårdsinrättning eller avdelning för vilken en förhöjd säkerhetsklassificering gäller, får endast använda sådan teknisk utrustning för elektroniska kommunikationstjänster som tillhandahålls av vårdgivaren.
https://lagen.nu/1991:1129#R4

En patient som har rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning får ha tillgång till dator med internet. Vid missbruk av internet (t.ex återfall i brottslighet), så får patientens rätt till internet inskränkas och patienten får förbjudas ha internet i högst 2 månader åt gången. Men som huvudregel ska alla patienter kunna få tillgång till dator med internet. Man får surfa på nätet, youtube, netflix, facebook, flashback och sånt.

Patienter får ha den dator utrustning som avdelningen har att erbjuda. Varje patient har datorutrustning i sitt rum, den som avdelningen har. Så nej, man får inte ha egen dator. Kan kanske finnas undantag för dom som inte har särskild utskrivningsprövning.

Personer med särskild utskrivningsprövning har även tillgång till TV och kan följa program/serier/nyheter och sånt.

Varje avdelning har sina regler vilka saker man får ha i sitt rum (gällande personliga tillhörigheter) och DVD är egentligen ingen problem att ha i sitt rum. Man får se på filmer i sitt rum.

Är det på det viset numera att avdelningen tillhandahåller datorer med internet till varje patient på rättspsyk?

Hur är det för patienter 'Utan särskild utskrivningsprövning' - min erfarenhet av rättspsyk var från innan lagändringen år 2014 när alla fick ha egna datorer hemifrån med internet, men internet fanns ej i väggen så patienterna tvingades betala 4G trådlöst internet i månaden vilket så klart begränsade Youtube-tittandet, Streaming och dylikt - du hade som mest 60-80 gb internet i månaden.

Eftersom du hade begränsat trådlöst internet som du betalade för själv varje månad så gick det heller inte att ladda upp massa filmer på feta GB.

Däremot så kunde du surfa på sajter som Facebook och Flashback hur mkt som helst eller blogga. Du kunde även spela spel eller se på TV-serier om du redan hade dem, eller om de var tillräckligt små för att rymmas under 86gb i månaden eller så.

Problemet med avdelningens datorer är inte internet.. Något säger mig att avdelningen har bättre internet i väggen eller att de har eget trådlöst internet som sjukhuset står för. Det är faktiskt både bättre och billigare för patienten.

Vad som är sämre är om du har en speldator men tvingas använda avdelningens som inte klarar av dina krävande spel.

T.ex. jag själv spelade mods till Medieval2 Total War nästan konstant.

Hade blivit svårt med avdelningens dator då den är för svag..

Har jag förstått det rätt att man utan särskild utskrivningsprövning kan använda sin egen speldator?

Jag hade utan särskild utskrivningsprövning men på den tiden fick alla ha sin egna dator.

Gällande telefoner så var det mindre fritt.. Fick t.ex. inte ha min Android Experia för att den hade kamera, då man inte fick fota andra ute på avdelningen så alla kameramobiler var förbjudna, däremot fanns det en äldre sladdtelefon alla fick använda men den saknade nummer så man tvingades ha egna lappar med nummer när man var häktad likt i häktet.

Efter att vården påbörjats och häktestiden upphört så fick man ha asgamla egna mobiler med sms och samtal - ingen kamera - så det fanns ingen smartphone då. Eller de var inte vanliga... Tror att de fanns... Typ rika hade dem..

Men poängen är att du fick bara ha sämsta möjliga mobiltelefon.

Du fick dock ha bästa möjliga speldator!

Annat som du fick ha var TV-spel så som PS2, PS3 och PSP.

Det var inte okej att ha internet utanför rummet då vissa patienter var häktade. Häktade får inte ha kontakt med omvärlden.

Det fanns dock sätt att ha internet ute på avdelningen. T.ex. Blev tipsad av någon om en rätt dyr pryl som man kunde koppla till elektronik med USB-minne och sen kunde PSP eller PS3 kopplas upp mot den ute på avdelningen, det gjorde att man kunde surfa på Google och nätet begränsat via PSP och PS3 - köpte några DLC på det viset.

Swedbank begick misstaget att inte begära in mitt mastercard trots förvaltarskap så kunde handla grafikkort med under vården. Köpte det bästa på marknaden år 2013. Min kontaktperson på rättspsyk kände till köpet av grafikkortet. Byggde klart datorn på rummet.

Är konsoler fortfarande tillåtna?

PSP är ju nu nerstängd från internet sedan servrarna dog.
Senast redigerad av Druthuludi 2026-03-12 kl. 02:10.
Citera
2026-03-12, 04:36
Medlem
Druthuludis avatar
Grejen med rättspsykiatrisk vård är ju att det var till för att "vårda patienter" - inte "straffa patienter" - men redan år 2012-2014 så användes det icke tidsbestämda straffet som ett sätt att straffa patienten.

- Straffet var inte att du inte fick ha TV, speldator, böcker, filmer eller prylar - även fast du inte fick ha kameramobiler så var det inte för att straffa dig, utan för att skydda andra sekretessbelagda patienter från att bli fotade ute på avdelningen och sedan uthängda på nätet.

I samtal med en äldre vårdare så berättade han att det varit ännu mer milt på 80-talet, att 80-talet hade varit den mest slappa tiden för patienter - där en mördare kunde dömas till rättspykiatrisk slutenvård, och sedan släppas efter två månader - helt baserat på Överläkarens ord - på den tiden fanns inte SUP - särskild utskrivningsprövning, vilket innebär att Förvaltningsrätten, snarare än Överläkaren, måste godkänna alla patientens permissioner och utslussning - på 80-talet hade man en strikt vård-aspekt där patienterna skulle läkas och när de ansågs friska så släpptes dem oavsett brottet, en mördare kunde alltså vara ute som sagt efter 2 månader.

Detta ledde till ramaskri när mördare och andra släpptes efter två månader och begick nya brott, så lagen ändrades därefter till att domstolen kunde döma till SUP eller utan SUP - "Utan Särskild Utskrivningsprövning" är alltså samma situation som på 80-talet att Överläkaren ensamt bestämmer kring alla permissioner, och kring utslussning - men du har ändå besök i Förvaltningsrätten var sjätte månad där Förvaltningsrätten kan ta ett annat beslut än Överläkaren, vilket de sällan gör - och endast gör om du visat att du fungerar ute i samhället t.ex. via Sysselsättning och Permissioner och att du då har vittnen från Sysselsättningen, eller föräldrar/släkt, som kan vittna att det fungerat bra - vilket då leder till att Förvaltningsrätten vågar gå emot Överläkaren, och Förvaltningsrättens egna Överläkare är i regel alltid partisk med den vårdande läkaren.

Skillnaden mellan 80-talet och "Utan SUP" år 2012-2014 var främst att du ändå tidigast kunde bli prövad för utsläpp efter 6 månader när den första prövningen i Förvaltningsrätten sker - Överläkaren kan visserligen på pappret släppa dig när som helst, men de ser det icke tidsbestämda straffet som ett sätt att straffa dig med tiden - den äldre vårdaren jag pratade med berättade att fokus har flyttats, och hade flyttats redan då - från vård till straff - av detta skäl användes det icke tidsbestämda straffet som ett straff i sig självt.

Olikt på det "snällare 80-talet" så blir du aldrig släppt efter två månader i modern tid, eller ens 2012-2014 - utan du blir tidigast släppt efter ett halvår - men även det är inte vanligt.

Det kanske ser ut som att det inte är ett straff att få sitta och spela Medieval 2 Total War, ens favoritspel, i 1 och ett halvt år och samtidigt ladda ner moddar och annat från nätet med begränsat internet - men det är för att straffet är inte vad du tillåts göra på avdelningen, det som sker där var fortfarande vård - inte straff - det var alltså tiden som var straffet - att du inte visste eller vet när du blir utsläppt, och att du var sjätte månad får en ny chans att bli utsläppt bara för att mötas av besvikelse och tvingas att vänta 6 månader till, sedan ytterligare 6 månader, och kom också ihåg att man fick endast ha en skitmobil utan bilder och kamera, så all kontakt med bilder/sociala medier skedde över datorn, och vidare att tiden på rättspsyk är fortfarande ett straff - det är som att du är ett barn hemma i din villa och någon tar din bästa mobil och ger dig en skitmobil, du tillåts ha dina TV-spel, dina böcker, din TV och din speldator med begränsat internet varje månad, sen stängs du in på ditt rum, du får gå ut i villan och umgås med andra i familjen inomhus, du kan även ta emot besök av vänner i besöksrummet men de får inte följa med dig in på ditt rum, du får alltså inte ta emot besök av vänner, du får inte hälsa på vänner, du får inte gå ut, du har i praktiken ett så kallat utegångsförbud tills vidare - och vet inte när det kommer att sluta att gälla - vilket tär psykiskt på en - olikt fängelse där du vet ett specifikt datum när du blir utsläppt, så vet du på rättspsyk inte när du kommer få lämna avdelningen/eller ditt hem om man jämför med utegångsförbud för ett barn - du kan få permissioner att vandra runt villans gård/sjukhusområdet av Överläkaren/pappa/mamma - men du får inte lämna tomten - sen kan du få permissioner att få hälsa på vänner under en helg, men det är endast om Överläkaren/mamma/pappa tillåter det - med andra ord det är ett utegångsförbud på obestämd tid - fortfarande ett straff..

Och skillnaden med fängelse är att du kan bli kvar för evigt på rättspsyk, medans du släpps ut ur fängelset - så till vida det inte rör sig om livstidsstraff - detta är skälet till att speldatorer och annat roligt var tillåtet, för att du kan bli inlåst där resten av livet, och då måste man ju få ha kul, särskilt då man kan bli kvar på rättspsyk i 20 år för att ha snattat en tröja.

Jag har läst om ett fall där någon som snattade en tröja blev kvar i över 20 år. Det är liksom brott som ger högst någon månads fängelse, men som kan ge 20 år på rättspsyk - om du ska stanna på rättspsyk i 20 år för en skitsak, för att läkaren bedömt att din diagnos utgjort en allvarlig psykisk störning vid snatteriet, så är det logiskt att du har fler friheter än någon som dömts till fängelse i en betydligt kortare period - i fängelset fick du inte ha ett skit, och du tvingades jobba - men där kommer du ut för samma brott efter 2 månader...

Tiden är skillnaden, skall man vara på rättspsyk länge bör man få ha tillgång till fler prylar - åtminstone om brotten inte varit mord, grov våldtäkt, överfallsvåldtäkt eller pedofili - "oaktsam våldtäkt" tycker inte jag är ett riktigt brott dock eftersom inget våld, inga hot och personen oftast inte ens vet att han inte har samtycke - i praktiken tror han oftast att han har det - sen blir det ord mot ord - men poängen är - att fängelsestraffet för t.ex. "grovt olaga hot" som jag dömdes för är 6 månader, jag satt 1 och ½ år på rättspsyk - med tre prövningar innan jag skrevs ut våren 2014, hamnade där sommaren 2012 - för ett brott som gett en tredjedel av tiden i fängelse - och eftersom jag fick "Utan särskild utskrivningsprövning" vilket var sällsynt, så innebar det både att man inte ansåg att jag hade återfallsrisk, men även att jag låg på en allmänintelligent nivå för min åldersgrupp som var 22 vid tillfället.

Det är av detta skäl som det är logiskt att patienten inte har samma begränsningar som den som dömts till fängelse, eftersom tiden är olika - läste att Gunnar Strömmer (FP) ansåg att det var emot hans sätt att se på rättvisa att fängelsedömda nekas allt detta, men rättspsyksdömda får allt - men då missade han att vi som dömts till rättspsyk får ju inte tidsbestämda straff olikt de fängelsedömda - vilket oftast gör att vi är hårdare straffade på så vis att vi hålls inlåsta i utegångsförbud med begränsningar längre än de fängelsedömda, även om de fängelsedömda har fler begränsningar deras kortare tid bakom galler.

Det finns exempel där de som dömts till rättspsyk släppts tidigare, än om de dömts till fängelse - men detta gäller oftast grova brott som mord - gäller det mindre brott som stöld, misshandel eller olaga hot så sitter man tvärtom längre än i fängelse - tiden är då straffet - inte vad du fick göra på avdelningen.
Senast redigerad av Druthuludi 2026-03-12 kl. 05:22.
Citera
2026-03-13, 09:29
Medlem
Druthuludis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Druthuludi
att fängelsestraffet för t.ex. "grovt olaga hot" som jag dömdes för är 6 månader, jag satt 1 och ½ år på rättspsyk

Korrigering, jag satt först i mer än en månad i häkte vilket var betydligt värre än rättspsyk, där man endast hade en gammal tjock-TV med kanaler men ingen VHS/DVD/BlueRay så du var låst till det som visades på TV. Och du fick inte ha TV-spel, men det fanns en PS2 på Häktet som kunde användas om man hade mindre begränsningar - men det hade typ 2 spel - olikt på rättspsyk där du hade ditt egna med typ 20 köpta spel, och 50 brända spel. Utbudet var alltså sämre på Häktet, och som sagt jag hade begränsningar så jag använde aldrig PS2:an där men blev visad den under en friluftsgång - man fick gå ut på taket en gång om dagen, så större delen av tiden i häktet var att du låg i sängen och läste böcker, såg på TV eller satt vid skrivbordet och skrev i dokument, rättade journaler eller dylikt.

Häktet var mer av ett straff än Rättspsyk. Att sitta en månad där var värre än ett halvår på rättspsyk, fast på Rättspsyk var det inte dagarna och veckorna - eller ens månaderna som var jobbiga - utan det var åren. Vill minnas att med häktet så hade man ständig ryggvärk efter att ha spenderat alldeles för mycket tid sovandes - och den blev inte bättre när man satt vid skrivbordet på en stol, du hade ryggvärk oavsett om du satt på en stol, eller sov i en säng, eller låg och läste/såg på TV.

Enligt vad jag vet så är häktet även sämre än fängelse, även om jag själv aldrig varit i fängelse - men jag har hört av en som varit att även hon ansåg häktet som värre! Så häkte = värst, därefter fängelse om du sitter för grova brott, men rättspsyk om du sitter för mindre brott - eftersom tiden blir väldigt lång.

Så vad jag minns så spenderade jag först två dagar eller så i ett rum på isoleringen, det var ännu värre än häktet - där du bara hade en madrass till säng, ingen TV, ingen mobil, ingen klocka, inget skrivbord, inga böcker och du hade i praktiken endast dig själv, madrassen och ett tomt rum - där fick man gå till en toalett utanför rummet för sina behov. Dock var isoleringen väldigt begränsad tidsmässigt, alltså det var typ där du hamnar direkt efter gripandet - kanske kallas arresten, snarare än isoleringen - men det är där du hamnar omedelbart efter gripandet, därefter flyttas du till det bättre häktet - som fortfarande är sämre än både fängelse och rättspsyk - men där du år 2012 åtminstone hade egen cell så du slapp dela med andra!

Efter domstolsförhandlingen i rätten fick jag åka polisbil med handfängsel hela vägen till Gävle från Umeå, där man övernattade på häktet i Gävle - olikt i Umeå så hade häktet där bättre kvalité med små platt-TV apparater istället för små tjock-TV apparater likt i Umeå, dagen efter fortsatte resan hela vägen till Huddinge och rättspsyk där - utredningar vid Rättspsyk hade historiskt utförts i hemkommunerna men flyttades just det året eller året innan till endast tre svenska städer - Stockholm, Malmö och Göteborg - jag fick därefter göra en två veckors utredning i Huddinge i Stockholm, efter vilken jag fick åka miniflyg med polisen till Umeå vilket var första gången jag åkte miniflyg, jag hade åkt stora flyg innan - miniflyg var faktiskt rätt koolt och kändes annorlunda från stora flyg, i vilket fall det var intressant att det blev miniflyg tillbaka, men polisbil dit, runt den 12 Juli år 2012 landade jag alltså på rättspsyk i Umeå, men var då fortfarande häktad fram tills domen vann laga kraft den 28 augusti - så länge man var häktad på rättspsyk så fick man inte ha mobil, man fick inte ha dator med internet och man var begränsad till böcker, TV, TV-spel utan internet - så det var mest TV-spel man lirade med andra intagna de två månaderna - sedan den 28 augusti när domen vann laga kraft fick man dit datorn och det tog därefter någon vecka innan internet var ordnat - därefter hade man internet och dator.

Så om man räknar häkte, utredning och rättspsyk så satt jag i 1 år och 11 månader totalt - nästan två år, men räknar man endast rättspsyk så var det 1 år och 8 månader, då jag fick börja vara hemma på prövotid i mitten av februari år 2014, men endast skrevs ut på tvångsöppenvård i Mars år 2014, hamnade i arresten i slutet av maj år 2012 - så kort och gott det var nästan två års tid innan jag var ute - sedan var det tvångsöppenvård i ett halvår till och jag blev endast helt fri i början av September år 2014 - de nya lagarna om datorer och mobiler som KD införde, de började gälla i mitten av Oktober år 2014 en månad efter att min öppenvård avslutades, och ett halvår efter att slutenvården avslutats.

Överläkaren var positiv till öppenvården i mars år 2014, däremot så ville han fortsätta den i september - men jag lyckades få förvaltningsrätten med mig i frågan.

Summa summarum blir detta = Arresten = värst, Häkte = Näst värst, Fängelse = Värre för de som sitter länge, Rättspsyk = Värre för de som sitter för mindre brott (eller inget brott alls - t.ex. det fanns både självmordsbenägna tjejer, och dementa gamla gubbar där - Jag personligen har endast läst om tjejer i den sitsen, det fanns ingen tjej som inte var dömd för brott på min avdelning, däremot fanns det en dement gammal man som upprepade att han inte tyckte att det var rätt att han skulle vara bland dömda rättspsykspatienter, men som glömde bort det han nyss sagt och sa detta om och om igen) - Rättspsyk under häktning = betydligt sämre än Rättspsyk efter häktning.
Senast redigerad av Druthuludi 2026-03-13 kl. 10:29.
Citera
2026-03-13, 12:18
Medlem
Druthuludis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Druthuludi
Summa summarum blir detta = Arresten = värst, Häkte = Näst värst, Fängelse = Värre för de som sitter länge, Rättspsyk = Värre för de som sitter för mindre brott (eller inget brott alls - t.ex. det fanns både självmordsbenägna tjejer, och dementa gamla gubbar där - Jag personligen har endast läst om tjejer i den sitsen, det fanns ingen tjej som inte var dömd för brott på min avdelning, däremot fanns det en dement gammal man som upprepade att han inte tyckte att det var rätt att han skulle vara bland dömda rättspsykspatienter, men som glömde bort det han nyss sagt och sa detta om och om igen) - Rättspsyk under häktning = betydligt sämre än Rättspsyk efter häktning.

PS: Så det var alltså 1½ månad som var riktigt jobbigt där man hade böcker och TV men ingenting annat i häktet samt under utredningen i Huddinge, det var 1½ månad som var lite bättre där man var häktad på rättspsyk, vilket är att föredra framför att vara häktad via kriminalvården - du har precis samma begränsningar juridiskt - men på Rättspsyk fick du din egen 42-tums TV istället för den lilla tjock-TV'n i häktet på kriminalvårdsanstalten, och på rättspsyk fick du dit alla dina filmer och TV-spel utan internet så som PS2 med alla dina spel - inklusive brända spel som kriminalvården hade tagit direkt, så man kan säga att det var en stor uppgradering att avtjäna häktet på Rättspsyk.

Det fanns andra intagna som hade missbruksproblem som egentligen dömts till fängelse men som var tillfälligt på rättspsyk, de var häktade och väldigt begränsade jämfört med de som inte var häktade - men de var ändå friare än via Kriminalvården/fängelse - Jag är osäker på om de dömts till fängelse, eller var häktade - men på grund utav missbruksproblem fick avtjäna häktestiden på Rättspsyk - skillnaden för dem blev då främst att de fick umgås fritt med andra intagna ute på avdelningen, inklusive i vardagsrummet som hade stor platt-TV, Super Nintendo, Playstation, Nintendo 64 direkt från avdelningen samt massor av VHS och DVD-filmer, men som även hade patienternas egna TV-spel så som mitt PS2 eller PS3-system med samtliga spel, eller PSP bärbara system - så det var en stor uppgradering från Häktet via Kriminalvården där de hade en tjock-TV men inget TV-spel, inga filmer och var inlåsta på rummet konstant - Även rättspsyk har en timmas utevistelse på deras tak varje dag. Det som den häktade inte tilläts att göra var att ha mobiler, surfa på internet, vara på andra intagnas rum (där de kunde få tillgång till internet) så de var där med begränsningar, men fortfarande betydligt friare än på det vanliga häktet. Om jag skulle hamna i häktet igen - så skulle jag välja Rättspsyk framför det vanliga häktet alla dagar i veckan!

- 3 månader totalt som var utan datorn, internet och mobil - Jag var alltså utan min dator helt och hållet i hela tre månader mellan slutet av Maj månad år 2012, och slutet av Augusti månad år 2012 - det var den värsta tiden, och då med 1½ månad med de värsta begränsningarna, sedan 1½ månad där man äntligen fick ha sin egen TV med alla sina egna filmer och även sina egna TV-spel - PS2, PS3 och PSP - sedan efter tre månader när domen vunnit laga kraft fick man äntligen dit speldatorn och efter en vecka internet - därefter var det som att vara hemma med utegångsförbud.

Så man kan säga att det var mest ett straff den första 1½ månaden, därefter rätt bra i jämförelse men fortfarande utan datorn och mobilen.. Efter tre månader kom datorn och det enda som då var sämre, var att ens mobil var en oldschool mobil med sms och ring-funktion - ingen smartphone precis, inte ens en kameramobil.
Senast redigerad av Druthuludi 2026-03-13 kl. 12:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in