2021-12-14, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieMauer
Gjorde du något speciellt när du fick det på jobbet?
Hur känns "gungandet" för dig? Känner du av det hela tiden? Även natten?
Vilken sorts SSRI har du?

Jadu, det känns som att "någon" har händerna runt om mitt huvud och drar mig fram och tillbaka sakta men säkert, det är 24/7 värsta är på morgonen, säkert för att ssrin är ute ur kroppen då, blir bättre cirka efter 15 min efter jag svalt mitt lilla piller hehe. (escitilopram heter den)

Nej jag gjorde inget konstigt på jobbet, tror jag skulle gå på lunch och så började det, det värsta var när jag skulle ta en hiss senare den dagen, fick verkligen gå och hålla mig i väggen för att inte falla ihop, de va då jag ringde vc och bokade tid. Nu 2,5 år senare gått på varenda utredning man kan gå på (jag har tur som har privatförsäkring), mri av hjärnan, ct skan hjärnan, kollat hjärtat, akupunktur, massage, zonterapi, naprapat, kiropraktor, lumbalpunktion, blev inalgt på akuten efter den för att blodet läckte ut från ryggmärgen (jävligt obehagligt) 10+ olika mediciner, allt från benzo till mitt nuvarande, ssri. Dragit ut 4 stycken visdomständer då jag trodde dem spökade med mig.

Som sagt, om det nu är MdDs jag och du har (som jag är ganska säker på) finns det tyvärr inget vi kan göra utan att bara leva, vissa dagar är helt sämst. Jag har fortf inte accepterat detta och letar ständigt efter svar.

Jag själv ska kolla upp nånting som heter "binacular vision dysfunction" aka samsynsproblem. Ska pendla till Täby cirka 6 timmar enkel resa för att träffa Sveriges bästa ögonläkare på memira eyecenter.

Sök på google "is it my eyes" och gör testet där, om du får mer än 50% sök dig till memira du också, det är mitt sista hopp jag har nu.

Långt svar jag vet
Citera
2021-12-14, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huvudvarksmannen
Jadu, det känns som att "någon" har händerna runt om mitt huvud och drar mig fram och tillbaka sakta men säkert, det är 24/7 värsta är på morgonen, säkert för att ssrin är ute ur kroppen då, blir bättre cirka efter 15 min efter jag svalt mitt lilla piller hehe. (escitilopram heter den)

Nej jag gjorde inget konstigt på jobbet, tror jag skulle gå på lunch och så började det, det värsta var när jag skulle ta en hiss senare den dagen, fick verkligen gå och hålla mig i väggen för att inte falla ihop, de va då jag ringde vc och bokade tid. Nu 2,5 år senare gått på varenda utredning man kan gå på (jag har tur som har privatförsäkring), mri av hjärnan, ct skan hjärnan, kollat hjärtat, akupunktur, massage, zonterapi, naprapat, kiropraktor, lumbalpunktion, blev inalgt på akuten efter den för att blodet läckte ut från ryggmärgen (jävligt obehagligt) 10+ olika mediciner, allt från benzo till mitt nuvarande, ssri. Dragit ut 4 stycken visdomständer då jag trodde dem spökade med mig.

Som sagt, om det nu är MdDs jag och du har (som jag är ganska säker på) finns det tyvärr inget vi kan göra utan att bara leva, vissa dagar är helt sämst. Jag har fortf inte accepterat detta och letar ständigt efter svar.

Jag själv ska kolla upp nånting som heter "binacular vision dysfunction" aka samsynsproblem. Ska pendla till Täby cirka 6 timmar enkel resa för att träffa Sveriges bästa ögonläkare på memira eyecenter.

Sök på google "is it my eyes" och gör testet där, om du får mer än 50% sök dig till memira du också, det är mitt sista hopp jag har nu.

Långt svar jag vet

Jaha oj! För mig känns inget i huvudet, utan mer i kroppen. Får jag fråga hur gammal du är?
Går det skiva privata meddelande här?
Citera
2021-12-14, 21:48
Medlem
--corys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yess45
Hej

Jag är en man i 20-årsåldern som lider av något konstigt. Det känns som att jag är ombord på en båt 24/7. Det känns svajigt och ostadigt och jag upplever en plötslig fallande känsla när jag står, går och ligger ned.

Jag har varit hos flera läkare men ingen hittar något fel, de säger att det troligen är stress/ångest. Ja, jag har tidigare haft en stressig period med panikattacker, men när jag började känna mig bättre kom den här yrseln från ingenstans.

Någon som vet vad det här kan vara för något? Jag äter nyttigt och försöker röra på mig. Jag ger snart upp. Jag vet inte hur länge jag orkar leva med det här.

Har du tagit vaccinet?
Kristaller i örat?
Järnbrist?
Citera
2021-12-14, 21:58
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:

Långt svar jag vet

Testa också att köra övningar för ögonen och se om det hjälper. T ex nedan. Finns en hel del på Youtube.

https://youtu.be/2UuZzoNpZwY

Efter ett par dagar så börja även titta på en text långt bort och gör samma övning, samt växla mellan att titta nära och långt bort och rör huvudet. Kanske kan mildra symptomen.
Citera
2021-12-15, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yess45
Hej

Jag är en man i 20-årsåldern som lider av något konstigt. Det känns som att jag är ombord på en båt 24/7. Det känns svajigt och ostadigt och jag upplever en plötslig fallande känsla när jag står, går och ligger ned.

Jag har varit hos flera läkare men ingen hittar något fel, de säger att det troligen är stress/ångest. Ja, jag har tidigare haft en stressig period med panikattacker, men när jag började känna mig bättre kom den här yrseln från ingenstans.

Någon som vet vad det här kan vara för något? Jag äter nyttigt och försöker röra på mig. Jag ger snart upp. Jag vet inte hur länge jag orkar leva med det här.

Gungig yrsel kommer från nacken... jag har själv haft kristallsjukan och åkte in akut pga det och fick detta förklarat ”olika yrseltyper”. Är det hjärtat är det mer blodtrycksfall yrsel som du ska svimma. Kristaller är karusellyrsel du kan inte ens sitta upp och känns som sängen snurrar runt när du ligger .. gungande yrsel som på en båt kommer från nackmusklerna. Hjärnan får fel signaler från nackmuskler eller hur han nu beskrev det men det kan också vara ögonen om du har brytningsfel som astigmatism.
Citera
2021-12-18, 08:55
Medlem
Citat:
Jaha oj! För mig känns inget i huvudet, utan mer i kroppen. Får jag fråga hur gammal du är?
Går det skiva privata meddelande här?
Tror ditt konto är för nytt för att du skall kunna skicka pm.. jag är 22.
Citera
2021-12-18, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Testa också att köra övningar för ögonen och se om det hjälper. T ex nedan. Finns en hel del på Youtube.

https://youtu.be/2UuZzoNpZwY

Efter ett par dagar så börja även titta på en text långt bort och gör samma övning, samt växla mellan att titta nära och långt bort och rör huvudet. Kanske kan mildra symptomen.
Precis, det är en jättebra övning men tyvärr hjälper den ej mot detta.
Citera
2021-12-18, 20:16
Medlem
Citat:
Tror ditt konto är för nytt för att du skall kunna skicka pm.. jag är 22.

Du har inte funderat på att öka dosen på ecitalopramen? Tror du behöver högre dos för att den ska hjälpa mot yrseln.
Jag tar en annan sorts antidepressiva, men funderar på att byta tillbaka till escitalopramen. Hade den tidigare innan jag fick yrseln.
Har du måste stress och ångest?
Du har föresten inte provat vända dig till yrselcentralen?
Citera
2021-12-18, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gertvillbada
Intressant.
Mer info om detta någonatans?

Läkaren John Sarno har tagit fram den förklaringsmodellen för olika psykosomatiska symptom t ex smärta, magbesvär, yrsel. TMS(Tension myositis syndrom/Tension myoneural syndrome) kallar han det psykosomatiska tillståndet. Alternativmedicinskt såklart, men många med "medically unexplained symptoms" verkar snabbt bli bättre av att följa hans koncept.
Citera
2021-12-25, 21:34
Medlem
Citat:
Du har inte funderat på att öka dosen på ecitalopramen? Tror du behöver högre dos för att den ska hjälpa mot yrseln.
Jag tar en annan sorts antidepressiva, men funderar på att byta tillbaka till escitalopramen. Hade den tidigare innan jag fick yrseln.
Har du måste stress och ångest?
Du har föresten inte provat vända dig till yrselcentralen?
Nej har varken stress eller ångest aldrig haft, jag va på 10mg innan (en tablett) men då funkade inte kuken alls när jag och tjejen skulle ha d mysigt så gick ner t 0,5 , lite bättre men ej helt. Yrseln likadant. Sen är ju oxå läkemedel ingen bot utan bara ett plåster på skadan.

Ssri är inget man vill käka för länge och för hög dos, de är verkligen skit.
Citera
2022-08-24, 14:19
Medlem
SnilleFixs avatar
Jag har nyligen kommit till underfund med att jag lider av MDDS (Mal debarquement syndrom) som kan triggas igång i min hjärna efter att ha åkt fartyg, flygresa, eller att ha använt hiss för många gånger.

Allt stämmer in på mig, man vinglar omkring som att man är starkt berusad, svårt att att hålla balansen när man står still, känns svajande (måste hålla i sig i väggen när man duschar), som att på gå däck på fartyg eller att gå på en trampolin. Stark hjärntrötthet. Det försvinner ju när man går snabbt, cyklar eller åker bil - konstigt nog.

Som tur är, varje gång jag har fått det i livet hittills, tre gånger så har det bara suttit i 2 veckor varje gång. Finns det något man kan göra för att förhindra att mdds/yrseln triggas igång i hjärnan när man utför dom här aktiviteterna som triggar igång det?
Senast redigerad av SnilleFix 2022-08-24 kl. 14:23.
Citera
2023-02-02, 17:56
Medlem
Hej tror jag lider av samma. Är du bättre nu isf hur? Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här