2021-12-08, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieMauer
Men då har du fått det av att varit på båt tur eller liknade?
Jag har inte varit på det, utan fick det plötsligt när jag var ute i skogen och gick.
Ja, det kan hände utan att man reser, kan hända av rena slumpen, tyvärr. berätta gärna hur det går för dig
Citera
2021-12-10, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huvudvarksmannen
Ja, det kan hände utan att man reser, kan hända av rena slumpen, tyvärr. berätta gärna hur det går för dig
Är du säker på det? 🙈
Hur fick du det? Och hur länge har du haft det?
För mig har det börjat bli bättre. Har fått akupunktur i nacken, då jag har mycket spänningar där. Har du provat SSRI?
Citera
2021-12-13, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieMauer
Är du säker på det? 🙈
Hur fick du det? Och hur länge har du haft det?
För mig har det börjat bli bättre. Har fått akupunktur i nacken, då jag har mycket spänningar där. Har du provat SSRI?

Ja, mycket säker, det finns en facebook grupp om folk med MdDs och alla har fått det på olika håll, brukar oftast dock vara vid just flyg eller båt, jag fick min slumpmässigt på jobbet.

Jag har prövat akupunktur men hjälpte bara någon dag lite.

Äter tyvärr ssri nu, 0.5 mg (absolut lägsta dosen) i cirka 1 år. det hjälper mig mycket mot yrseln.
Citera
2021-12-13, 16:53
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yess45
Hej

Jag är en man i 20-årsåldern som lider av något konstigt. Det känns som att jag är ombord på en båt 24/7. Det känns svajigt och ostadigt och jag upplever en plötslig fallande känsla när jag står, går och ligger ned.

Jag har varit hos flera läkare men ingen hittar något fel, de säger att det troligen är stress/ångest. Ja, jag har tidigare haft en stressig period med panikattacker, men när jag började känna mig bättre kom den här yrseln från ingenstans.

Någon som vet vad det här kan vara för något? Jag äter nyttigt och försöker röra på mig. Jag ger snart upp. Jag vet inte hur länge jag orkar leva med det här.
Hmm, gjorde en tråd häromdagen då jag trodde det var huvudvärk men jag har nu insett att det snarare är yrsel och jag har i stort sett precis samma symtom som dig! Har haft detta i 3 veckor nu och som den hypokondriker man är så blir man såklart livrädd och nojjig.

Men du ska veta att stress och ångest kan ge extrema symtom som yrsel och snurrighet. Köp magnesium från apoteket och köp kamomillte, drick varje kväll innan du går och lägger dig.

Det skulle även kunna vara en öroninflammation, högt blodtryck, vätska bakom trumhinnorna, men läkarna borde ha upptäckt detta, mest sannolikt är att vad du och även jag upplever är ett direkt resultat av långvarig stress och ångest.

Sjukskriv dig på obestämd tid framåt och stäng av alla larm på alla väckarklockor och sov till 11 - 12 i en längre period, vila mitt på dagen och ta tupplurer, se på filmer eller dokumentärer, mörklägg ditt rum och spela spel som får en att leva sig in i det och koppla bort sig från denna verklighet, typ som Skyrim och få din hjärna att fokusera på annat än att gå runt och tänka på yrseln hela tiden, går man runt och tänker på sina symtom så blir det bara värre då du bara oroar dig mer och mer och till slut så går det så långt att du skadar hjärnan, allvarligt talat, slappla av och stressa ner dig!!! Och som sagt käka magnesium och D vitamin tillskott, och drick kamomillte. Dra även ner på din koffein konsumtion då koffeinet kan trigga ångest.

Om det är en vaxpropp i öronen som spökar så tvätta öronen noggrant och använd såndär sak man petar sig i öronen med. Kanske blir bättre, ska själv pröva

Om det faktiskt skulle vara en inflammation så är jag dessvärre rädd att det kommer dröja ett tag innan du blir av med yrseln. Covid19 kan vi utesluta då yrsel är inget symtom.
Senast redigerad av jonteboj 2021-12-13 kl. 16:58.
Citera
2021-12-13, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj

Om det är en vaxpropp i öronen som spökar så tvätta öronen noggrant och använd såndär sak man petar sig i öronen med. Kanske blir bättre, ska själv pröva

Peta aldrig i öronen med saker.. köp revaxör eller liknande, sov med det i och skölj öronen själv på morgonen, blir det inte bättre kontakta din VC och be om hjälp med sköljningen men se till att ha kört revaxör kvällen innan du ska dit.
Citera
2021-12-13, 17:05
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Hmm, gjorde en tråd häromdagen då jag trodde det var huvudvärk men jag har nu insett att det snarare är yrsel och jag har i stort sett precis samma symtom som dig! Har haft detta i 3 veckor nu och som den hypokondriker man är så blir man såklart livrädd och nojjig.

Men du ska veta att stress och ångest kan ge extrema symtom som yrsel och snurrighet. Köp magnesium från apoteket och köp kamomillte, drick varje kväll innan du går och lägger dig.

Det skulle även kunna vara en öroninflammation, högt blodtryck, vätska bakom trumhinnorna, men läkarna borde ha upptäckt detta, mest sannolikt är att vad du och även jag upplever är ett direkt resultat av långvarig stress och ångest.

Sjukskriv dig på obestämd tid framåt och stäng av alla larm på alla väckarklockor och sov till 11 - 12 i en längre period, vila mitt på dagen och ta tupplurer, se på filmer eller dokumentärer, mörklägg ditt rum och spela spel som får en att leva sig in i det och koppla bort sig från denna verklighet, typ som Skyrim och få din hjärna att fokusera på annat än att gå runt och tänka på yrseln hela tiden, går man runt och tänker på sina symtom så blir det bara värre då du bara oroar dig mer och mer och till slut så går det så långt att du skadar hjärnan, allvarligt talat, slappla av och stressa ner dig!!! Och som sagt käka magnesium och D vitamin tillskott, och drick kamomillte. Dra även ner på din koffein konsumtion då koffeinet kan trigga ångest.

Om det faktiskt skulle vara en inflammation så är jag dessvärre rädd att det kommer dröja ett tag innan du blir av med yrseln. Covid19 kan vi utesluta då yrsel är inget symtom.
Att sova länge fungerar inte på yrsel.

Kan vara allt från blod, järnbrist, kristallsjukan, inflammation, dåligt blodtryck, blodsocker osv. Det är när det är sådana enklare förklaringar omöjligt att sova till lunch för att hantera. Man blir inte mindre vinglig.
Citera
2021-12-13, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huvudvarksmannen
Ja, mycket säker, det finns en facebook grupp om folk med MdDs och alla har fått det på olika håll, brukar oftast dock vara vid just flyg eller båt, jag fick min slumpmässigt på jobbet.

Jag har prövat akupunktur men hjälpte bara någon dag lite.

Äter tyvärr ssri nu, 0.5 mg (absolut lägsta dosen) i cirka 1 år. det hjälper mig mycket mot yrseln.

Gjorde du något speciellt när du fick det på jobbet?
Hur känns "gungandet" för dig? Känner du av det hela tiden? Även natten?
Vilken sorts SSRI har du?
Citera
2021-12-13, 21:38
Medlem
Intressant.
Mer info om detta någonatans?

Citat:
Ursprungligen postat av FinurligFilur
Att det kroppsliga symptomet kom precis när den psykiska stressen lugnat sig är ett typiskt tecken på psykosomatik. Man kan nästan se det som att hjärnan vill glömma bort/trycka undan det jobbiga, känslomässiga du varit mitt uppe i. Och vad funkar inte bättre än att du får ett jobbigt kroppsligt symptom som gör att allt ditt fokus hamnar på det kroppsliga istället för att älta om det som varit jobbig emotionellt? En perfekt copingstrategi för att trycka undan det psykiska.
Citera
2021-12-13, 21:41
Medlem
Hade också gungande känsla för säkert 10år sen.

Gjordes inga kontroller men läkaren var säker på kristallsjuka.
Gick över på ca 2 veckor med ite övning.

Höll mig hemma . Såg ut som en fylltratt
Citera
2021-12-13, 21:53
Medlem
Hej!

Vet hur tufft det är för dig. Haft det båtgunget en bra bit över 10 år nu. Som att gå på en studsmatta som du skrev.. vissa steg känns som de försvinner under marken. Har genomgått varenda undersökning ett sjukhus kan erbjuda. I mitt fall startade yrsel i samband med en virusinfektion, tinnitus på ett öra dök upp samtidigt. Något hände helt klart.

Det suger att gå och känna sig halvfull jämt. Jag har någon enstaka dag per år då jag är helt fri från yrseln. Antar att det är när allt ”stämmer” i kroppen. Kan tyvärr inte ge några direkta råd förutom att träna, då menar jag inte kötta på gym. Men promenader/jogga.. träna upp nackmusklerna. Jag upplever det positivt på yrseln om jag utfört någon form av träning, om än kortvarig lindring så hjälper det att hantera skiten.

Sen såklart avslappning som du säkert redan fått tips om. Kriga på.
Citera
2021-12-14, 13:26
Medlem
Ochotnyryads avatar
Kära ni!

Har haft detta under stressade perioder i mitt liv. En gungande, svajig yrsel.
Har också gjort massa undersökningar som ej visat något fel.
Tror det är psykiskt faktiskt ( för mig i a f)

De gånger jag haft det har det gått över efter en tid med antidepressiva.

Första gången tog det ca 8 v och andra gången ( med första barnet) tog det bra mkt längre.

Men hur som helt bra nu! Men minns frustrationen och oron.

Värt att kanske prova om alla andra tester visar ok?
Citera
2021-12-14, 13:33
Medlem
Tråknicks avatar
Jag har haft liknande när jag drack ofta, behövde inte varit full, men det skulle varit flera dagar i veckan. Jag var på akuten tom. Nykter såklart, men dom sade bara att jag skulle "byta umgänge". Jag trodde jag fått någon stroke eller liknande.

Jag tror att dålig sömnkvalitet kan vara en del av det, antingen pga kröken eller sömnapne, eller båda kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in