2020-08-23, 14:54
Medlem
Ni som svarat är verkligen korkade.

I andra trådar är det folk som säger att man ska bara köpa indexfonder för aktiva fonder har för höga avgifter och även fast de presterat bra så "säger historisk avkastning inget om framtida avkastning". Vilket är helt fel. Småbolagsfonder kommer prestera bättre än en indexfond över längre tid.

Det jag alltså visat är att det är skitlätt att slå index. Använd bara en indexfond som bas, sen reglera risk och önskad överavkastning genom att allokera x% till en annan fond som tech, small cap, growth osv. Naturligtvis ökar risken - det är inget som behöver nämnas annat än för efterblivna. Men det kan jag tänka mig att ni är.

Sluta grina för att ni inte kan slå Avanza Zero era losers.
Citera
2020-08-23, 16:24
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Du har flertalet gånger visat att du sitter på Mount stupid.

Du är en nybörjare med hybris.
Citat:
I andra trådar är det folk som säger att man ska bara köpa indexfonder för aktiva fonder har för höga avgifter och även fast de presterat bra så "säger historisk avkastning inget om framtida avkastning". Vilket är helt fel.
Nej, det är korrekt. Att du inte begriper gör inte att du har rätt.
Citat:
Småbolagsfonder kommer prestera bättre än en indexfond över längre tid.
Sannolikt ja, eftersom det är högre risk.

Men du påstår att de kommer att avkasta bättre i framtiden eftersom de har avkastat bättre historiskt.

Vilket är helt fel.

Vilken jävla graf som helst motbevisar dig.

Edit: Småbolagsfonder kommer sannolikt att presentera bättre än Large Cap. Eftersom du uppenbarligen inte begriper vad index är: Småbolagsindex kommer att prestera bättre än ett index för stora bolag. Men Småbolagsindex kommer också att prestera bättre än den genomsnittliga aktivt förvaltade småbolagsfonden. Varför är uppenbart för alla som begriper något.
Citat:
Det jag alltså visat är att det är skitlätt att slå index. Använd bara en indexfond som bas, sen reglera risk och önskad överavkastning genom att allokera x% till en annan fond som tech, small cap, growth osv. Naturligtvis ökar risken - det är inget som behöver nämnas annat än för efterblivna. Men det kan jag tänka mig att ni är.

Det enda du har visat är att du inte begriper någonting samt att du grinar över detta faktum. Det är du som inte begriper risk, det gjorde du fullständigt klart för alla direkt.

Men varför ska du lära dig någonting? Det är ju bara din framtida förmögenhet det handlar om.

Den är kanske värd att offra för ditt ego.
Senast redigerad av CelenoII 2020-08-23 kl. 16:45.
Citera
2020-08-23, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV90
Varför jämför du mot OMXS30 och inte mot svenskt småbolagsindex, om din strategi är småbolag? Är det för att småbolagsindex går sjukt mycket bättre och är svårare att slå?

Det beror nog på att jag ser jag väl OMX som någon form av bottennivå för en långsiktig placering. Om jag inte såg något annat alternativ skulle jag som sista alternativ köpa Avanza Zero hellre än att sätta pengarna på banken. Det blir en slags benchmark på sämsta möjliga placering.
Citera
2020-08-23, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SWAG99
Det beror nog på att jag ser jag väl OMX som någon form av bottennivå för en långsiktig placering. Om jag inte såg något annat alternativ skulle jag som sista alternativ köpa Avanza Zero hellre än att sätta pengarna på banken. Det blir en slags benchmark på sämsta möjliga placering.

Men det intressanta är väl att jämföra utvecklingen av dina 15-20 småbolag mot småbolagsindex. Om du underpresterar mot det indexet så skulle det ju vara bättre att ersätta dina individuella aktieval med en småbolagsindexfond.
Citera
2020-08-24, 02:02
Medlem
Citat:

Fun fact: Korkade människor vet inte om att de är korkade. Förhoppningsvis kan även du en vacker dag, "nykines", vakna ur din illusion.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger-effekten

.
Citera
2020-08-24, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV90
Men det intressanta är väl att jämföra utvecklingen av dina 15-20 småbolag mot småbolagsindex. Om du underpresterar mot det indexet så skulle det ju vara bättre att ersätta dina individuella aktieval med en småbolagsindexfond.

Det är ju samma sak som att säga att min strategi är småbolag. Jag har som sagt investmentbolagsfond och teknikfond också. Därigenom indirekt ägande i exempelvis amazon, Apple och Investor.

Min strategi att köpa mindre bolag istället för stora bygger på att de avkastar bättre än omx, vilket alltså är det index jag mäter mot. Trodde jag att enklaste sättet till överavkastning vore att gå all-in på HM så vore det ok.

I vilket fall, jag benchmarkar som sagt mot OMXS30PI, delvis för att den finns lätt tillgänglig för jämförelse i avanza depån. Den viktiga är inte exakt vilket index, utan att jag jobbar mot relativ avkastning. Det innebär att om börsen sjunker 25% och mina innehav med 20% så har jag gjort ett bra jobb. Modellen filtrerar en hel del volalitet som jag slipper parera för eftersom min strategi går ut på att inte försöka förutsäga börsens svängningar utan ligga lång för jämnan.
Citera
2020-08-24, 09:41
Medlem
Finans.killens avatar
'Everybody's a genius in a bull market' - Mark Cuban
Citera
2020-08-24, 09:45
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Att slå index innebär att man konsekvent slår ett relevant jämförelseindex.

Om man tex handlar med svenska storbolag är det relevant att slå svenska storbolagsindex, annars kunde man lika gärna låta bli att handla svenska storbolag.

Att slå index innebär även att man bör ha bättre riskjusterad avkastning, annars kan man lika gärna bara köpa index med hävstång och slippa lägga tid på analys.

Mycket av tjafset om index i detta forum beror på att folk inte ens begriper vad index är, varför man ska jämföra med det, och varför det kan vara en poäng att följa istället för att jaga avkastning med högre risk.

Min analys är enklare än så; Tjafset beror på att vi har haft 12 år utan en riktigt bear market. Alla tror att de är Gordon Gekko.
Citera
2020-08-24, 09:51
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:

I andra trådar är det folk som säger att man ska bara köpa indexfonder för aktiva fonder har för höga avgifter och även fast de presterat bra så "säger historisk avkastning inget om framtida avkastning". Vilket är helt fel. Småbolagsfonder kommer prestera bättre än en indexfond över längre tid.

""säger historisk avkastning inget om framtida avkastning". Vilket är helt fel."
Det är helt rätt.

Frågan är ju inte om Small Cap slår Large Cap frågan är ju om en aktiv förvaltat småbolagsfond slår en small cap indexfond.

P.S Svaret är nej.
Citera
2020-08-24, 10:42
Medlem
Det bygger på antagandet att alla varit delaktiga i 12 år. Det har dom inte.

Sen spelar det ingen roll heller om de går igenom en bear market eller inte, för i slutändan kommer majoriteten att tacka sig själva i uppgång och skylla på något annat i nedgång.

Folk är idioter helt enkelt och jag är bäst. Är totalt allvarlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Min analys är enklare än så; Tjafset beror på att vi har haft 12 år utan en riktigt bear market. Alla tror att de är Gordon Gekko.
Citera
2020-08-24, 11:02
Medlem
Kaustis avatar
Det är för mig otroligt att folk tror att dom kan sitta hemma på kammaren, räkna lite i Excel och sen tro att dom ska kunna slå världens smartaste människor som besitter resurser som man själv bara kan drömma om.

Men om vi leker med tanken att man kan slå marknaden långsiktigt med endast några simplare verktyg, eller kanske t.o.m. genom att som privatperson lägga 60 timmar i veckan på att analysera bolag. Varför skulle då inte marknadens smartaste människor kunna göra samma sak med sina serverhallar fyllda med avancerade analysmjukvaror (som på typ en millisekund gör typ 1000 gånger så mycket arbete som du gör på ett år)?

Men okej, vi tar det ett steg längre och säger att du trots allt lyckas överträffa alla dessa genier och deras resurser. Varför i helvete ska du då investera några hundra tusen, eller kanske några miljoner, kronor på börsen när du istället skulle kunna starta ett bolag som säljer resultatet av din Excel-snurra/din idé om vad du tror kommer gå bra som bombsäker analysdata och tillåter dig och dina kunder att tjäna oändligt med pengar i längden? Det är bara att du visar upp dina vattentäta resultat för kunnigt folk så kommer dom böja sig framåt och göra vad som helst för att få ta del av ditt arbete. Varenda företag, varenda investerare med mera skulle betala hutlösa summor för att vara garanterad det ni tror att ni lyckats lösa hemma framför er dator.

Kanske är det som så att datamängden du sitter på är alldeles för liten för att avgöra huruvida du faktiskt slår marknaden eller ej, och att du inte har en aning om vad väntevärde är för någonting. På samma sätt som många spelare tror att dom kan slå spelbolagen när det gäller betting, och gärna skryter om hur bra det går när det går bra. Trots att varje beslut dom tar egentligen innebär att avkastningen förväntas vara lägre än insatsen långsiktigt. Och när man väl lagt tillräckligt många spel så kommer den där förväntade avkastningen tillslut ikapp och man börjar förlora pengar. Men då är man oftast tyst och säger inte längre så mycket...
Citera
2020-08-24, 11:22
Medlem
Det är fullt möjligt att vinna på lotto också.

Mupp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in