2020-08-22, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Haha, bland det dummaste jag läst. Man måste ju jämföra med rätt index...

Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Vilken tur att det inte är du som definierar termerna då din dumneger. De flesta jämför självklart med index som fonden efterliknar.

Hur länge har du slagit sverigeindex med dina utländska fonder? Ett år? Med tanke på dina fondval kan man ju misstänka att du antingen är 18 år eller mentalt handikappad, kanske båda samtidigt.

Två muppar som inte kan slå index alltså.

Försöker blanda bort korten med att det tydligen är "fel index".

Så om jag har 90% Nordnet Sverige Indexfond och 10% Sea Limited, vilket slår OMX enkelt, vad är jämförelseindex? Singapores index, för att Sea är från Singapore? Eller NYSE eftersom Sea är noterat där? Eller är jämförelseindex fortfarande OMX - vilket jag slagit med flera mil?

Ni är dumma som fan. Ni tror att man inte kan slå index men jag visar att det är lätt utav helvete.
Citera
2020-08-22, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Haha, bland det dummaste jag läst. Man måste ju jämföra med rätt index...

Citat:
Vilken tur att det inte är du som definierar termerna då din dumneger. De flesta jämför självklart med index som fonden efterliknar.

Hur länge har du slagit sverigeindex med dina utländska fonder? Ett år? Med tanke på dina fondval kan man ju misstänka att du antingen är 18 år eller mentalt handikappad, kanske båda samtidigt.

Haha,

Ja, håller verkligen med.

Väljer ut ett par fonder och jämför sedan med ett annat index, och sen skall TS stämma av den 1 januari 2021. Alltså lite drygt 4 månader.

Obegränsade möjligheter att starta sådana här trådar.

Någon moderator borde fylla på papperskorgen med denna tråd, då den håller alldeles för låg nivå.
Citera
2020-08-22, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag har handlat med aktier sen 2014 och räknar mig själv som fortfarande nybörjare. Men jag har med lätthet slagit index varje år. Kanske handlar det om ren nybörjartur? Av ren bekvämlighet har jag hittills hållit mig till svenska aktier. Kanske börjar jag att se mig om i världen framöver. Får se. Jag kan idag leva på min aktiehandel om jag vill. Har aldrig testat min IQ men känner mig normalintelligent.

I år har jag gått 24,31% hittills, vilket jag är nöjd med eftersom mitt mål för året var 20%.
Min CAGR är 22,58%. Enligt [i]Rika tillsammans[i]ligger snittet på drygt 9%.
https://rikatillsammans.se/historik/sixrx/

Jag handlar med god riskspridning och hög säkerhet idag. Jag vill sova gott på natten och inte känna ett tvång att följa börsen varje dag. För mig betyder pengar frihet. Jag kan göra precis vad jag vill, resa vart jag vill osv... Jag har inga stora pretentioner och är ingen prylmänniska. Jag har det gott, och det är gott nog för mig.

Då har du råd med en större jolle nu då??

Det ser lite rangligt ut det där.

(Rolig bild)
Citera
2020-08-22, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Haha,

Ja, håller verkligen med.

Väljer ut ett par fonder och jämför sedan med ett annat index, och sen skall TS stämma av den 1 januari 2021. Alltså lite drygt 4 månader.

Obegränsade möjligheter att starta sådana här trådar.

Någon moderator borde fylla på papperskorgen med denna tråd, då den håller alldeles för låg nivå.

Nollor triggered när jag visar hur lätt man slår index.

En annan portfölj som slår OMX:
80% Nordnet Sverige
20% Apple
Citera
2020-08-22, 19:19
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Att slå index innebär att man konsekvent slår ett relevant jämförelseindex.

Om man tex handlar med svenska storbolag är det relevant att slå svenska storbolagsindex, annars kunde man lika gärna låta bli att handla svenska storbolag.

Att slå index innebär även att man bör ha bättre riskjusterad avkastning, annars kan man lika gärna bara köpa index med hävstång och slippa lägga tid på analys.

Mycket av tjafset om index i detta forum beror på att folk inte ens begriper vad index är, varför man ska jämföra med det, och varför det kan vara en poäng att följa istället för att jaga avkastning med högre risk.
Det här är väl det enda vettiga i tråden. Det är trivialt att "slå index". Steg ett, välj ett index. Steg två, köp ett värdepapper som återskapar index*2. Nu kommer du, per definition, avkasta mer än index givet att index slutar positivt för året. Det här exemplet är förstås helt intetsägande, vilket är poängen. Man får inte riskjusterad överavkastning och du slår dessutom endast om index slutar positivt. Att slå index eller marknaden, det vill säga leverera alpha, under lång tid och inte bara under ett enskilt år är mer eller mindre omöjligt, i alla fall för en svennebanan.
Senast redigerad av VonFanderblad 2020-08-22 kl. 19:21.
Citera
2020-08-22, 19:29
Medlem
Man kan ju vrida på det på många sätt, finns ja väldigt många olika index. Men om man ska investera i index passivt varför väljer folk välja investera i ett sämre index ?

Sedan om man ska prata slå index blir det oseriöst jämföra emot visst index. Då man kan ha stort spridning av innehav som motsvarar flera index. Mer korrekt är göra en analys då av en basket av index och räkna ut ett medelvärde dom index presterar och jämföra om man slår det medelvärde.
Citera
2020-08-22, 20:37
Medlem
Citat:

/tråd

Sen kan jag hålla med om att ordet används slarvigt, "slå index" och så menar man lite vad som helst. Det man oftast menar är att det är mycket få som lyckas slå jämförelseindex över långa tidsperioder (typ +15 år).

De få fondförvaltare som gjort det är kändisar.
Citera
2020-08-22, 21:02
Bannlyst
Är det vansinne att investera 100 000 i olika fonder nu med rekordhöga nivåer på wall street?

Bättre vänta till nästa år kanske?
Citera
2020-08-23, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edmonton
Är det vansinne att investera 100 000 i olika fonder nu med rekordhöga nivåer på wall street?

Bättre vänta till nästa år kanske?

Näe. Jag hade kört.

Är du orolig, kör 10000/20000 i månaden framöver så sprider du risken.
Citera
2020-08-23, 02:30
Medlem
Det ultimata tecknet på att någon är inkompetent är när personen säger någit i stil med att "det är lätt att göra pengar på börsen" eller "det är lätt att slå index"....

Jag har förmodligen flest analystimmar av alla här inne och det finns ingenting lätt med aktiemarknaderna... den som hävdar att det är lätt har egentligen bara stoppat huvudet i sanden som en dum struts! För det är bara genom att ignorera svårigheter som man kan påstå att det är lätt!
Citera
2020-08-23, 09:34
Medlem
Jag mäter hur bra det går mot OMXS30PI. Det är de 30 största bolagen på svenska börsen inklusive utdelningar. Har över åren kommit fram till att jag inte kan förutse börsens svängningar. Dessutom korrelerar de flesta aktier kortsiktigt med OMX. Så om man mäter absolut istället för relativ avkastning så blir modellen onödigt nervös. Åtminstone för mig som har en horisont på minst 10 år.

Det är ingen konst alls att slå index, kanske inte varje dag, då blir det en form lotteri, men över tiden. Köp en småbolagsfond, en investmentbolagsfond och en teknikfond så är du hemma. Jag har ungefär den portföljen plus 10-15 aktier i lönsamma växande småbolag. Slår ständigt index trots att jag ligger 5-15% likvid.
Citera
2020-08-23, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SWAG99
Jag mäter hur bra det går mot OMXS30PI. Det är de 30 största bolagen på svenska börsen inklusive utdelningar. Har över åren kommit fram till att jag inte kan förutse börsens svängningar. Dessutom korrelerar de flesta aktier kortsiktigt med OMX. Så om man mäter absolut istället för relativ avkastning så blir modellen onödigt nervös. Åtminstone för mig som har en horisont på minst 10 år.

Det är ingen konst alls att slå index, kanske inte varje dag, då blir det en form lotteri, men över tiden. Köp en småbolagsfond, en investmentbolagsfond och en teknikfond så är du hemma. Jag har ungefär den portföljen plus 10-15 aktier i lönsamma växande småbolag. Slår ständigt index trots att jag ligger 5-15% likvid.

Varför jämför du mot OMXS30 och inte mot svenskt småbolagsindex, om din strategi är småbolag? Är det för att småbolagsindex går sjukt mycket bättre och är svårare att slå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in