2021-04-22, 12:10
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Fast vi vet att det var en brand damm , som byggdes för kunna simma också. Men knappast judar, utan det var huvudsakligen tyskar som hade den nöjet. "simbassängen" befanns sig i stamlägret där hela Auschwitz komplexets administration låg.
Att det var en brand damm är lätt se på grund den har "slutande" väggar, det har knappast en simbassäng.

Det här fick du förklarat för dig redan 2012:

Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Swimmingpoolen är 25 m lång 6 m bred och 3 m djup.
Dr. Piper chefen för Auschwitz museum har tidigare uttalat, poolen har använts för att rehabilitera interner och för deras rekration.

Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Därför jag anser det var en swimmingpool som byggdes är blandannat ett vittne, som har återgett hur de badade och även idgade vattensport i poolen, strax efter den byggdes. Poolen har reparerats, men innan kunde man se att det var en gjuten betongtrappa som gick ned till vattnet, men efter reparationen är den borttagen, en branddamm behöver ingen betongtrappa. Sannolikt är in och utlopp av vatten till poolen igenpluggade, som nämnts tidigare om. Poolen skall vara 25 m lång, när poolen var tömd uppskattar jag djupet till 2-3 meter.
Ser man till området är det tegelbyggnader runt om, därför var brandrisken liten, sedan finns det en flod i närheten med obegränsad vatten, fanns inget behov för någon branddamm.
Startblocken du nämner byggdes nya vid reparationen, kanske de ändrade höjden.
Den här poolen tycks av någon konstig anledning skapat irritation, nu har man i Auschwitz satt upp en skylt vid poolen att det var en" branddamm ", fanns inte tidigare där.

Du är helt oseriös och tycks inte vilja fatta någonting av det Lagro redan talat om för dig.
Citera
2021-04-23, 12:04
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage

Du är helt oseriös

"Den korta banan i en olympisk bassäng är 25m lång."

"Då kan man bara hålla Sim-VM i bassängen"

"Jag trodde du förstod engelska"

"Du är alltså oförmögen att förstå att en VM-Bana i simning är 25m lång och därmed gör auschwitz pool till en simbassäng. "

(Så pga av att en VM-bana är 25m blir branddammen i Auschwitz en simbassäng. )

"Dessutom kunde man träna simhopp med hopptorn och trampoliner."
(Användare Lagro som du refererar till skrev: "när poolen var tömd uppskattar jag djupet till 2-3 meter.")

"Det är en 25 meters simbassäng och ingen branddamm"

Det finns en som är oseriös och som vräker ur sig kaskader av påståenden som är falska.
När detta påpekas hoppas det som bin från blomma till blomma utan att ett ögonblick stanna upp och tagga ner.
Har du ingen känsla alls för när det räcker?

Användaren Lagro skrev tydligen:

"Därför jag anser det var en swimmingpool som byggdes är blandannat ett vittne..."

Tydligen anser användare Lagro att det är en swimmingpool bla pga ett vittne.

Ett vittne, jojo.

/VV
Citera
2021-04-23, 16:38
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Bassängväggar
Kortväggarna ska vara parallella och lodräta. De ska vara gjorda i ett fast material med en halksäker yta ner till 0,8 meter under vattenytan så att utövarna kan beröra och sparka vatten under vändning utan fara för att glida.

http://simarena.se/gemensamma-bassangkrav/

"Väggarna i våra pooler är vinklade, vilket skyddar poolen mot isskador som orsakas av att vatten fryser på vintern. Om bassängens väggar är installerade i en lutande vinkel kommer isen att skjutas upp så att den inte skadar poolens väggar på något sätt."

https://www.poolsfactory.info/sv/bwl...el-mot-marken/

Det är en 25 meters simbassäng och ingen branddamm.

Som sagt det, dessa väggar inte lodrätta utan sluttade.

Sedan vem badar på vintern. när det har is? Bara finnarna som gör det..

Så nu bevisade du själv det var en branddamm från början som vi har nämnt!
Citera
2021-04-23, 16:41
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Det här fick du förklarat för dig redan 2012:

Du är helt oseriös och tycks inte vilja fatta någonting av det Lagro redan talat om för dig.

Har han? vad han kom var en spekulation i högsta grad!!
Klart man kan ha branddamm även om en flod rinner (bra bit i från) där!! Sedan varför finns det inga "simbassänger" där det fanns judar ? Du har varken simbassäng i Birkenua eller Monowitz, de andra två stora läger i Auschwitz, judar i stamlägret var lätt räknade!

Mitt svar till Lagro:
Bara ett vittne? Jag kan inte så mycket om denna "brand damm" eftersom det tillhör knappast om förintelsen vara och icke vara.
Men det lilla jag har läst på och sett nu så är jag fortfarande tveksam.

Hade jag varit där så skulle man kunna se lätt om de var en lätt brand damm eller en simpel simbassäng. Då tittar man på betongen, det bara bör vara vattenfast betong de har gjutit med.
Åtminstone K80 klass, bör de ha använt. För ej fukt och annat tränger in till "armeringen" så den börja rosta. Då får man vad man kallar för rost sprängningar. Sedan bruka simbassänger beläggas med klinkers?? Ser ingen tendens för det i heller. Sedan har den innåt lutande väggar. Vilket är tecken på den gjord förhindra isbeläggningar, då är det lätt krossa den eventuella isbeläggning.
Simbassäng behövs det knappast

Sedan bör simbassäng byggas in också tanke på vinterväder o dylikt, för det är ju ytterst få månader annars som den kan användas!! Maj - sept? Ytterliga en grej , som gör jag tvekar på det.

Ja de kan var nya, men varför ändra höjd?? Det var ju reparation! Det kan inte vara så de är någon typ av stötpelare, för avlastning för någon typ av tyngd?

Nära stängslet tro jag inte bero på mer än de har nära fylla upp brand dammen. Fast de hade varit konstigt också. För vilka ska de släppa ut där ute, de hade varit lätt att kanske locka till rymning. Så hade jag varit läger kommendant så hade jag inte låtit fånga kunna gå ner till floden. För pumpa upp vatten till simbassängen/brand damm. Jag hade byggt en innanför stängslet, då gjort en brand damm. För de måste plocka vatten någonstans vid eventuellt brand. Visst! de var tegelvägg, men det har vi i Sverige också, och det brinner i dem.
Du har ju taket, golvet, fönster, sängar ,dörrar som består av trä, det brinner som fnöske. Alltså de hade behov av branddamm av något slag.

Har du något vad de hade annars om de eventuellt hade behov av släcka större brand?

Skylten antyder det är ändå brand damm.

Du tro inte det är så det var brand damm , och de använde till hoppa i också ta ett svalkande bad?
Det tro jag allt tyder på det, hitills vad jag kan se..

Senast redigerad av Herkulesbig 2021-04-23 kl. 16:43.
Citera
2021-04-23, 16:43
Medlem
blamages avatar
Citat:
Som sagt det, dessa väggar inte lodrätta utan sluttade.

Sedan vem badar på vintern. när det har is? Bara finnarna som gör det..

Så nu bevisade du själv det var en branddamm från början som vi har nämnt!
Brinner det bara när det är plusgrader ute?
Citera
2021-04-23, 16:45
Medlem
blamages avatar
Citat:
Har han? vad han kom var en spekulation i högsta grad!!
Klart man kan ha branddamm även om en flod rinner (bra bit i från) där!! Sedan varför finns det inga "simbassänger" där det fanns judar ? Du har varken simbassäng i Birkenua eller Monowitz, de andra två stora läger i Auschwitz, judar i stamlägret var lätt räknade!

Mitt svar till Lagro:
Bara ett vittne? Jag kan inte så mycket om denna "brand damm" eftersom det tillhör knappast om förintelsen vara och icke vara.
Men det lilla jag har läst på och sett nu så är jag fortfarande tveksam.

Hade jag varit där så skulle man kunna se lätt om de var en lätt brand damm eller en simpel simbassäng. Då tittar man på betongen, det bara bör vara vattenfast betong de har gjutit med.
Åtminstone K80 klass, bör de ha använt. För ej fukt och annat tränger in till "armeringen" så den börja rosta. Då får man vad man kallar för rost sprängningar. Sedan bruka simbassänger beläggas med klinkers?? Ser ingen tendens för det i heller. Sedan har den innåt lutande väggar. Vilket är tecken på den gjord förhindra isbeläggningar, då är det lätt krossa den eventuella isbeläggning.
Simbassäng behövs det knappast

Sedan bör simbassäng byggas in också tanke på vinterväder o dylikt, för det är ju ytterst få månader annars som den kan användas!! Maj - sept? Ytterliga en grej , som gör jag tvekar på det.

Ja de kan var nya, men varför ändra höjd?? Det var ju reparation! Det kan inte vara så de är någon typ av stötpelare, för avlastning för någon typ av tyngd?

Nära stängslet tro jag inte bero på mer än de har nära fylla upp brand dammen. Fast de hade varit konstigt också. För vilka ska de släppa ut där ute, de hade varit lätt att kanske locka till rymning. Så hade jag varit läger kommendant så hade jag inte låtit fånga kunna gå ner till floden. För pumpa upp vatten till simbassängen/brand damm. Jag hade byggt en innanför stängslet, då gjort en brand damm. För de måste plocka vatten någonstans vid eventuellt brand. Visst! de var tegelvägg, men det har vi i Sverige också, och det brinner i dem.
Du har ju taket, golvet, fönster, sängar ,dörrar som består av trä, det brinner som fnöske. Alltså de hade behov av branddamm av något slag.

Har du något vad de hade annars om de eventuellt hade behov av släcka större brand?

Skylten antyder det är ändå brand damm.

Du tro inte det är så det var brand damm , och de använde till hoppa i också ta ett svalkande bad?
Det tro jag allt tyder på det, hitills vad jag kan se..

Spekulationer och konspirationer är vad du ägnar dig åt.
Citera
2021-04-23, 16:46
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Brinner det bara när det är plusgrader ute?

Lite svåra få upp vatten från ån, om det brinner på vintern, toker! Det behövs knappast med brand dammen!
Citera
2021-04-23, 16:47
Medlem
blamages avatar
Citat:
Lite svåra få upp vatten från ån, om det brinner på vintern, toker! Det behövs knappast med brand dammen!
En Å har rinnade vatten. Rinnande vatten fryser inte men det gör en branddamm.
Citera
2021-04-23, 16:48
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Spekulationer och konspirationer är vad du ägnar dig åt.

Nej det är fakta! så du någon kakel på väggarna?
Såg du viken typ av betong den hade (K80) ?osv...

Varför var det bara stamlägret som hade simbassäng, där det fanns knappast några judar jämfört med Birkenau?
Citera
2021-04-23, 16:51
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
En Å har rinnade vatten. Rinnande vatten fryser inte men det gör en branddamm.

VA?? ha ha ha klart en å kan ha is ... är du helt insnöad?

Jag bruka ha is på våra åar i alla fall. Jag bor i skåne...
Citera
2021-04-23, 16:55
Medlem
blamages avatar
Citat:
Nej det är fakta! så du någon kakel på väggarna?
Såg du viken typ av betong den hade (K80) ?osv...

Varför var det bara stamlägret som hade simbassäng, där det fanns knappast några judar jämfört med Birkenau?
Hur fan ska jag veta vilka betong det var.

Bra att du inser att var en simbassäng.
Citat:
VA?? ha ha ha klart en å kan ha is ... är du helt insnöad?

Jag bruka ha is på våra åar i alla fall. Jag bor i skåne...
En Å kan vara isbelagd men under finns rinnande vatten. En damm eller bassäng blir bottenfryst. Du har inte alla popcorn i kastrullen.
Citera
2021-04-23, 16:58
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor

Ett vittne, jojo.

/VV
Varför utelämnade du:

"Dr. Piper chefen för Auschwitz museum har tidigare uttalat, poolen har använts för att rehabilitera interner och för deras rekration."

?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in