2012-05-30, 17:12
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plackers
Lyxliv i Nordkorea
[...]

http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...rtikel=5128837
Bra jämförelse!
För alla "vet" ju* att det egentligen är så här eller så här. Eller så här.
Men det är liksom inte antingen eller, utan både och, och definitivt i Nordkorea i alla fall.

*) Observera ironin.
Senast redigerad av d00rkey 2012-05-30 kl. 17:16.
Citera
2012-05-31, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Ja det är ungefär vad revisionist är , och bruka säga. Men sedan när det kommer till kritan, så har de svårt svara. Så hur var det nu med simbassängen??

Tror du de gick upp ställde sig på dessa startblock , som var kanske ca 900 mm upp i luften?
Tro du om de skulle dyka i hade inte slagit i sig i pannan? När startblocken är så höga.
Om de inte slår i pannan, du tro inte de hade kommit mer än halvvägs igenom simbassängen innan de hade nått ytan?

Du har inte svarat på dem frågorna, du säger du är realist!! Förresten hittar du någon simbassäng med så höga startblock ?? Nej trodde inte det, eftersom du tycks inte vilja svara.

Nu ska jag ta mitt morgonkaffe, så jag vaknar.

Därför jag anser det var en swimmingpool som byggdes är blandannat ett vittne, som har återgett hur de badade och även idgade vattensport i poolen, strax efter den byggdes. Poolen har reparerats, men innan kunde man se att det var en gjuten betongtrappa som gick ned till vattnet, men efter reparationen är den borttagen, en branddamm behöver ingen betongtrappa. Sannolikt är in och utlopp av vatten till poolen igenpluggade, som nämnts tidigare om. Poolen skall vara 25 m lång, när poolen var tömd uppskattar jag djupet till 2-3 meter.
Ser man till området är det tegelbyggnader runt om, därför var brandrisken liten, sedan finns det en flod i närheten med obegränsad vatten, fanns inget behov för någon branddamm.
Startblocken du nämner byggdes nya vid reparationen, kanske de ändrade höjden.
Den här poolen tycks av någon konstig anledning skapat irritation, nu har man i Auschwitz satt upp en skylt vid poolen att det var en" branddamm ", fanns inte tidigare där.
Citera
2012-05-31, 11:33
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Därför jag anser det var en swimmingpool som byggdes är blandannat ett vittne, som har återgett hur de badade och även idgade vattensport i poolen, strax efter den byggdes. Poolen har reparerats, men innan kunde man se att det var en gjuten betongtrappa som gick ned till vattnet, men efter reparationen är den borttagen, en branddamm behöver ingen betongtrappa. Sannolikt är in och utlopp av vatten till poolen igenpluggade, som nämnts tidigare om. Poolen skall vara 25 m lång, när poolen var tömd uppskattar jag djupet till 2-3 meter.
Ser man till området är det tegelbyggnader runt om, därför var brandrisken liten, sedan finns det en flod i närheten med obegränsad vatten, fanns inget behov för någon branddamm.
Den här poolen tycks av någon konstig anledning skapat irritation, nu har man i Auschwitz satt upp en skylt vid poolen att det var en" branddamm ", fanns inte tidigare där.

Bara ett vittne? Jag kan inte så mycket om denna "brand damm" eftersom det tillhör knappast om förintelsen vara och icke vara.
Men det lilla jag har läst på och sett nu så är jag fortfarande tveksam.

Hade jag varit där så skulle man kunna se lätt om de var en lätt brand damm eller en simpel simbassäng. Då tittar man på betongen, det bara bör vara vattenfast betong de har gjutit med.
Åtminstone K80 klass, bör de ha använt. För ej fukt och annat tränger in till "armeringen" så den börja rosta. Då får man vad man kallar för rost sprängningar. Sedan bruka simbassänger beläggas med klinkers?? Ser ingen tendens för det i heller. Sedan har den innåt lutande väggar. Vilket är tecken på den gjord förhindra isbeläggningar, då är det lätt krossa den eventuella isbeläggning.
Simbassäng behövs det knappast

Sedan bör simbassäng byggas in också tanke på vinterväder o dylikt, för det är ju ytterst få månader annars som den kan användas!! Maj - sept? Ytterliga en grej , som gör jag tvekar på det.

Ja de kan var nya, men varför ändra höjd?? Det var ju reparation! Det kan inte vara så de är någon typ av stötpelare, för avlastning för någon typ av tyngd?

Nära stängslet tro jag inte bero på mer än de har nära fylla upp brand dammen. Fast de hade varit konstigt också. För vilka ska de släppa ut där ute, de hade varit lätt att kanske locka till rymning. Så hade jag varit läger kommendant så hade jag inte låtit fånga kunna gå ner till floden. För pumpa upp vatten till simbassängen/brand damm. Jag hade byggt en innanför stängslet, då gjort en brand damm. För de måste plocka vatten någonstans vid eventuellt brand. Visst! de var tegelvägg, men det har vi i Sverige också, och det brinner i dem.
Du har ju taket, golvet, fönster, sängar ,dörrar som består av trä, det brinner som fnöske. Alltså de hade behov av branddamm av något slag.

Har du något vad de hade annars om de eventuellt hade behov av släcka större brand?

Skylten antyder det är ändå brand damm.

Du tro inte det är så det var brand damm , och de använde till hoppa i också ta ett svalkande bad?
Det tro jag allt tyder på det, hitills vad jag kan se..
Citera
2012-05-31, 14:20
Medlem
plackerss avatar
Citat:
Därför jag anser det var en swimmingpool som byggdes är blandannat ett vittne, som har återgett hur de badade och även idgade vatt ensport i poolen, strax efter den byggdes. Poolen har reparerats, men innan kunde man se att detvar en gjuten betongtrappa som gick ned till vattnet, men efter reparationen är den borttagen, en branddamm behöver ingen betongtrappa. Sannolikt är in och utlopp av vatten till poolen igenpluggade, som nämnts tidigare om. Poolen skall vara 25 m lång, när poolen var tömd uppskattar jag djupet till 2-3 meter.

Den mycket sannolikare förklaringen är att det var en branddamm och man vill undvika missförstånd. Som du vet så kan man bada och idka vattensport i en branddamm.

Men visst, jag ska inte vara omöjlig, ta fram exempel på pooler med samma konstruktion.

Du behöver inte besvära dig med att titta vare sig på de olympiska bassängerna i Berlin eller tidiga svenska badbassänger. De har vi redan tittat på och konstaterat att de har en helt annan konstruktion än branddammen i Auschwitz.
Citera
2012-05-31, 17:06
Medlem
Swimmingpoolen är 25 m lång 6 m bred och 3 m djup.
Dr. Piper chefen för Auschwitz museum har tidigare uttalat, poolen har använts för att rehabilitera interner och för deras rekration.
Citera
2012-05-31, 18:18
Medlem
Citat:
Swimmingpoolen är 25 m lång 6 m bred och 3 m djup.
Dr. Piper chefen för Auschwitz museum har tidigare uttalat, poolen har använts för att rehabilitera interner och för deras rekration.

Inte alls omöjligt att detta kan ha hänt, att en ursprungligen brandvattenreservoar har kunnat användas till det och lite allt möjligt. Vatten kan vara praktiskt på många sätt.

Men, det betyder inte att alla fångar fick plaska och roa sig i den, utan det gällde bara vissa priviligierade fångar, precis som inte alla fångar i hela Auschwitz fick besöka bordellen m.m.

Och oavsett vilket så påverkar det inte på minsta vis om massgasningar skett eller inte, eller förintelsen i sig på minsta vis.

Jag tar det igen, de olika lägerdelarna i Auschwitz-komplexet innehöll en rad olika sorters fångar, och dessa hade olika status och privilegier. Judar och ryska krigsfångar hade det sämst och hade normalt inga som helst förmåner att tala om, och då menar jag de som inte gasades strax efter ankomst utan fick leva i alla fall ett tag för att t ex slita som slavarbetare så länge de orkade.
Citera
2012-05-31, 19:18
Medlem
d00rkeys avatar
Står det något om "swimmingpoolen" i Röda korsets ca 1650 sidor långa rapport, Lagro?
Har du förresten hittat, eller över huvud taget själv läst, någon sammanfattning som inte härstammar från Richard Verralls (aka Richard E. Harwood) bok Did Six Million Really Die?

Jag har lagt märke till att du har lika svårt att presentera någon tillförlitlig källa om detta som felia har med sin stabiliseringsagent i Zyklon B.
Senast redigerad av d00rkey 2012-05-31 kl. 19:22.
Citera
2012-06-01, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Står det något om "swimmingpoolen" i Röda korsets ca 1650 sidor långa rapport, Lagro?
Har du förresten hittat, eller över huvud taget själv läst, någon sammanfattning som inte härstammar från Richard Verralls (aka Richard E. Harwood) bok Did Six Million Really Die?

Jag har lagt märke till att du har lika svårt att presentera någon tillförlitlig källa om detta som felia har med sin stabiliseringsagent i Zyklon B.

Ett väldigt tjatande om Richard E. Harwood, har tidigare framfört, jag har ingenting att göra med vad han står för och uttalat.
Det finns sammandrag av Röda Kors rapporten från 1948 på nätet, som ett flertal tagit upp, ingenting som de själva kokat ihop, vad jag kan förstå.
Du kan väl söka själv och göra egen bedömning, om det är fejkad alltihop.
Citera
2012-06-01, 04:00
Medlem
Skylten som Auschwitz museum satt upp vid poolen står att läsa.

"Fire brigade reservoir built in the form of a swimmingpool proably in early 1944"
Citera
2012-06-01, 04:34
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ett väldigt tjatande om Richard E. Harwood, [...]
Det finns sammandrag av Röda Kors rapporten från 1948 på nätet, som ett flertal tagit upp, ingenting som de själva kokat ihop, vad jag kan förstå.
Du kan väl söka själv och göra egen bedömning, om det är fejkad alltihop.
Det var du som ville att jag skulle söka på Richard E. Harwood.
Citat:
[...]
På den här siten [? vilken sajt?] finns sammandrag av Röda Kors rapporten från 1948.

Googla in Richard E. Harwood 9. Red Cross 1948
Och Richard E. Harwood är pseudonymen som Richard Verrall använde när han skrev Did Six Million Really Die?. Så kom inte och påstå att du inte blandar in Richard E. Harwood och hans förnekarskrift på något vis! Jag skulle förvisso inte ha något emot förnekarskriften i sig, bara det kan verifieras att det som han "sammanfattar" inte består av rent ljugeri eller mest är hans egna nazistförlåtande teorier och missuppfattningar.

Jag har annars själv letat efter den riktiga rapporten, som heter Report of the International Committee of the Red Cross on its activities during the Second World War i tre volymer* på engelska, både i dess helhet och som sammanfattning eller referat. Dock utan resultat tyvärr.

*) källa: http://www.icrc.org/eng/resources/do...isc/57jnwr.htm
Senast redigerad av d00rkey 2012-06-01 kl. 04:37.
Citera
2012-06-01, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Bara ett vittne? Jag kan inte så mycket om denna "brand damm" eftersom det tillhör knappast om förintelsen vara och icke vara.
Men det lilla jag har läst på och sett nu så är jag fortfarande tveksam.

Hade jag varit där så skulle man kunna se lätt om de var en lätt brand damm eller en simpel simbassäng. Då tittar man på betongen, det bara bör vara vattenfast betong de har gjutit med.
Åtminstone K80 klass, bör de ha använt. För ej fukt och annat tränger in till "armeringen" så den börja rosta. Då får man vad man kallar för rost sprängningar. Sedan bruka simbassänger beläggas med klinkers?? Ser ingen tendens för det i heller. Sedan har den innåt lutande väggar. Vilket är tecken på den gjord förhindra isbeläggningar, då är det lätt krossa den eventuella isbeläggning.
Simbassäng behövs det knappast

Sedan bör simbassäng byggas in också tanke på vinterväder o dylikt, för det är ju ytterst få månader annars som den kan användas!! Maj - sept? Ytterliga en grej , som gör jag tvekar på det.

Ja de kan var nya, men varför ändra höjd?? Det var ju reparation! Det kan inte vara så de är någon typ av stötpelare, för avlastning för någon typ av tyngd?

Nära stängslet tro jag inte bero på mer än de har nära fylla upp brand dammen. Fast de hade varit konstigt också. För vilka ska de släppa ut där ute, de hade varit lätt att kanske locka till rymning. Så hade jag varit läger kommendant så hade jag inte låtit fånga kunna gå ner till floden. För pumpa upp vatten till simbassängen/brand damm. Jag hade byggt en innanför stängslet, då gjort en brand damm. För de måste plocka vatten någonstans vid eventuellt brand. Visst! de var tegelvägg, men det har vi i Sverige också, och det brinner i dem.
Du har ju taket, golvet, fönster, sängar ,dörrar som består av trä, det brinner som fnöske. Alltså de hade behov av branddamm av något slag.

Har du något vad de hade annars om de eventuellt hade behov av släcka större brand?

Skylten antyder det är ändå brand damm.

Du tro inte det är så det var brand damm , och de använde till hoppa i också ta ett svalkande bad?
Det tro jag allt tyder på det, hitills vad jag kan se..
Bassängen var en simbassäng för fångarna i läger I och idag använder man den som branddamm. Det finns redan en stege ned i dammen som idag borde bevisa för värsta förintelsetroende, att den var en simbassäng. SS personal simmade inte inom taggtrådstängslet utan uttnyttjade Sola för rekreation, dessutom fanns det en SS hütte kallad Porombka i Miedzybrodzie där man också kunde simma som var gjord för SS och där det arbetade fångar som underhållande personal i kök, servering osv.
Citera
2012-06-01, 13:53
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molly62
Bassängen var en simbassäng för fångarna i läger I

Har du några källor på vilka fångar, och hur ofta de fick bada?

/VV
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in