Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Därför jag anser det var en swimmingpool som byggdes är blandannat ett vittne, som har återgett hur de badade och även idgade vattensport i poolen, strax efter den byggdes. Poolen har reparerats, men innan kunde man se att det var en gjuten betongtrappa som gick ned till vattnet, men efter reparationen är den borttagen, en branddamm behöver ingen betongtrappa. Sannolikt är in och utlopp av vatten till poolen igenpluggade, som nämnts tidigare om. Poolen skall vara 25 m lång, när poolen var tömd uppskattar jag djupet till 2-3 meter.
Ser man till området är det tegelbyggnader runt om, därför var brandrisken liten, sedan finns det en flod i närheten med obegränsad vatten, fanns inget behov för någon branddamm.
Startblocken du nämner byggdes nya vid reparationen, kanske de ändrade höjden.
Den här poolen tycks av någon konstig anledning skapat irritation, nu har man i Auschwitz satt upp en skylt vid poolen att det var en" branddamm ", fanns inte tidigare där.
Bara ett vittne? Jag kan inte så mycket om denna "brand damm" eftersom det tillhör knappast om förintelsen vara och icke vara.
Men det lilla jag har läst på och sett nu så är jag fortfarande tveksam.
Hade jag varit där så skulle man kunna se lätt om de var en lätt brand damm eller en simpel simbassäng. Då tittar man på betongen, det bara bör vara vattenfast betong de har gjutit med.
Åtminstone K80 klass, bör de ha använt. För ej fukt och annat tränger in till "armeringen" så den börja rosta. Då får man vad man kallar för rost sprängningar. Sedan bruka simbassänger beläggas med klinkers?? Ser ingen tendens för det i heller. Sedan har den innåt lutande väggar. Vilket är tecken på den gjord förhindra isbeläggningar, då är det lätt krossa den eventuella isbeläggning.
Simbassäng behövs det knappast
Sedan bör simbassäng byggas in också tanke på vinterväder o dylikt, för det är ju ytterst få månader annars som den kan användas!! Maj - sept? Ytterliga en grej , som gör jag tvekar på det.
Ja de kan var nya, men varför ändra höjd?? Det var ju reparation! Det kan inte vara så de är någon typ av stötpelare, för avlastning för någon typ av tyngd?
Nära stängslet tro jag inte bero på mer än de har nära fylla upp brand dammen. Fast de hade varit konstigt också. För vilka ska de släppa ut där ute, de hade varit lätt att kanske locka till rymning. Så hade jag varit läger kommendant så hade jag inte låtit fånga kunna gå ner till floden. För pumpa upp vatten till simbassängen/brand damm. Jag hade byggt en innanför stängslet, då gjort en brand damm. För de måste plocka vatten någonstans vid eventuellt brand. Visst! de var tegelvägg, men det har vi i Sverige också, och det brinner i dem.
Du har ju taket, golvet, fönster, sängar ,dörrar som består av trä, det brinner som fnöske. Alltså de hade behov av branddamm av något slag.
Har du något vad de hade annars om de eventuellt hade behov av släcka större brand?
Skylten antyder det är ändå brand damm.
Du tro inte det är så det var brand damm , och de använde till hoppa i också ta ett svalkande bad?
Det tro jag

allt tyder på det, hitills vad jag kan se..