• 1
  • 2
2020-08-21, 21:30
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Cancerfonden efterlyser läskskatt i Sverige

Citat:
Svensk läsk innehåller mer socker än andra länders, visar en ny sammanställning från Sveriges konsumenter och Cancerfonden. Nu anser Cancerfonden att en läskskatt vore en god idé för att minska fetman i samhället.
– Det skulle vara ett viktigt led i att få en bättre folkhälsopolitik, säger generaldirektör Ulrika Årehed Kågström.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/c...katt-i-sverige

Förbjud socker sen kan vi förbjuda Sverige när vi ändå är igång.
Citera
2020-08-21, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/c...katt-i-sverige

Förbjud socker sen kan vi förbjuda Sverige när vi ändå är igång.

Värdelös trådstart.

INGEN talar ju om förbud, ändå är det din analys?
Citera
2020-08-21, 21:35
Medlem
kalkryggars avatar
Alla skall straffas så man kan undvika att tala om det verkliga problemet eftersom då kan ju dom tjocka bli kränkta. Så typiskt Sverige så man storknar.

Vi borde gå på tjockisars ohälsosamma livsstil och kräva förändring istället. Att lösa problem är alltid bäst att göra genom att gå direkt på problemet.
Citera
2020-08-21, 21:36
Tycker det är en bra idé. Det står ju i artikeln att istället för att höja priset så minskar producenterna sockerkvantiteterna. Det märks inte så stor skillnad enligt mig och kan det få folk att sluta helt med läsk för att det blir för "osött" så är mycket vunnet.
Citera
2020-08-21, 21:37
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Värdelös trådstart.

INGEN talar ju om förbud, ändå är det din analys?

Värdelöst svar, vinklar det lite försök att förstå.
Citera
2020-08-21, 21:40
Bannlyst
Citat:
Socker är i sig inte cancerframkallande, understryker Cancerfondens generaldirektör Ulrika Årehed Kågström i Morgonstudion. Däremot är socker en faktor till övervikt och fetma vilket ökar risken för att drabbas av cancersjukdomar.

Men övriga sötningsmedel är ju cancerframkallande väl?
Jag tycker nästan alla dricker coca-cola zero och sånt skräp istället , och jag tror inte fetman är orsakat av läsk i första hand.
Men skitsamma ändå jag försöker ändå inte dricka så mycket läsk.
Citera
2020-08-21, 21:41
Medlem
Så länge alla zero-produkter är oförändrade så är det lugnt för mig.
Citera
2020-08-21, 21:43
Medlem
Sightnesss avatar
Citat:
En Fanta med apelsinsmak i Sverige innehåller nästan tre gånger mer socker än om motsvarande läsk köps i Storbritannien eller Spanien, visar sammanställningen. Översatt i antal sockerbitar innehåller den svenska apelsindrycken 18 sockerbitar jämfört med sju i Storbritannien. De svenska sockernivåerna i Fanta är höga även jämfört med våra nordiska grannländer – 12,3 gram per deciliter jämfört med 7,2 gram per deciliter i Danmark och Finland.

Detta var nytt för mig. Är det pga att vi i Sverige har nån sorts förbud mot de sötningsmedel som får användas i andra länder?
Citera
2020-08-21, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Värdelöst svar, vinklar det lite försök att förstå.

Verkligen en spetsig argumentation med att snart ”förbjuds Sverige”

On topic tycker jag inte det är fel. I UK är ju sockerprodukter sjukt billigt, typ 1,5 liters läsk kan du få för 25p.
Detta leder till att många fattiga kör detta till barn och dylikt. Då socker mättar.
Citera
2020-08-21, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sightness
Detta var nytt för mig. Är det pga att vi i Sverige har nån sorts förbud mot de sötningsmedel som får användas i andra länder?
Jag har inte svaret, men sverige är väl ett sockerälskande land historiskt? I andra länder kan man vara mer intresserad av bakverk, kakor etc. men de är ofta inte så söta som i Sverige. Vår mat innehåller också mer socker tycker jag. Som vår ketchup jämfört med utländsk ketchup.
Citera
2020-08-21, 21:55
Medlem
Sightnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankil35
Jag har inte svaret, men sverige är väl ett sockerälskande land historiskt? I andra länder kan man vara mer intresserad av bakverk, kakor etc. men de är ofta inte så söta som i Sverige. Vår mat innehåller också mer socker tycker jag. Som vår ketchup jämfört med utländsk ketchup.

Kanske är det så, men framförallt är Sverige ett land som verkar älska alla sorters förbud.
Citera
2020-08-21, 21:57
Medlem
rotherys avatar
Varför dricker en vuxen människa läsk mer än nån gång ibland ihop med snacks/pizza/hamburgare/etc?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in