• 1
  • 2
2020-08-21, 20:02
Medlem
Dempa19s avatar
Jag har under den senaste tiden börjat bekanta mig med Nietzsche och har fastnat rätt så mycket, för hans verk Så Talade Zarathustra och då huvudsakligen hans idé om Övermänniskan — eller Übermensch som det kallas på originalspråket. Detta är steget bortom människan — såsom människan är till apan, är övermänniskan till människan, och det stora draget hos övermänniskan är att hon skapar sina egna värderingar.

Det jag undrar är hur vet man om man är en Übermensch eller inte. Själv skulle jag nog säga att jag är någonting mellan människa och övermänniska, dock vill jag tillägga, att jag nog är närmare övermänniska än människa. Var skulle ni säga att ni står i den här utvecklingen?
Citera
2020-08-21, 20:05
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dempa19
Jag har under den senaste tiden börjat bekanta mig med Nietzsche och har fastnat rätt så mycket, för hans verk Så Talade Zarathustra och då huvudsakligen hans idé om Övermänniskan — eller Übermensch som det kallas på originalspråket. Detta är steget bortom människan — såsom människan är till apan, är övermänniskan till människan, och det stora draget hos övermänniskan är att hon skapar sina egna värderingar.

Det jag undrar är hur vet man om man är en Übermensch eller inte. Själv skulle jag nog säga att jag är någonting mellan människa och övermänniska, dock vill jag tillägga, att jag nog är närmare övermänniska än människa. Var skulle ni säga att ni står i den här utvecklingen?

Enkelt. Det är något som Nietzsche fantiserat fram och som inte finns. Så det finns inga.
Citera
2020-08-21, 20:15
Medlem
Citat:
Själv skulle jag nog säga att jag är någonting mellan människa och övermänniska, dock vill jag tillägga, att jag nog är närmare övermänniska än människa.

Ernst Jünger ska väl ha varit den enda som till fullo realiserat Nietzsches filosofi enligt Martin Heidigger som var en Nietzcshe-kännare. Du får väl mäta dig med hans person och se om du kommer i närheten av honom.
Citera
2020-08-21, 20:15
Medlem
BorisBalkans avatar
Citat:

Du är Apan som läser vad andra skrivit
Citera
2020-08-21, 20:16
Medlem
BorisBalkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bibamus

Ernst Jünger ska väl ha varit den enda som till fullo realiserat Nietzsches filosofi enligt Martin Heidigger som var en Nietzcshe-kännare. Du får väl mäta dig med hans person och se om du kommer i närheten av honom.

Du är Apan
Citera
2020-08-21, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorisBalkan
Du är Apan
Och vad är du? Amöban?
Citera
2020-08-21, 20:35
Medlem
Det är inget man är per automatik. Det är något man ska sträva efter att bli. Allt annat är judisk propaganda.
Swmiterna tror dock att dom är födda överlägsna en så kallad master race.
Citera
2020-08-21, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Enkelt. Det är något som Nietzsche fantiserat fram och som inte finns. Så det finns inga.

Den finns självklart i idévärlden hos TS.

Citat:

Jag antar att övermänniskan inte viker sig för kommentarer som andra användarens. Du är frigör dig helt enkelt från "vad andra tycker" för att göra dig konform med gruppen och liknande slavmentalitet till fullo. Personligen är jag ingen Übermensch, tyvärr :\

Är det viktigt för dig att bli detta? Vad tror du själv att du saknar för att realisera den sista biten?
Citera
2020-08-21, 21:00
Det märkliga med föreställningen om übermensch är att den alltsomoftast tycks inkludera känslokyla och människoförakt. Varför skulle det vara än överlägsen egenskap att vara elitistisk och se ned på sina medmänniskor?
De människor jag ser som begåvade med övermänskliga egenskaper är uteslutande sådana som velat göra världen till en större och bättre plats för andra, människor som uppfattar historiens vingslag i nuet och gör sig själva till ett med mänsklighetens öde. Människor med visioner. Buddha, Paulus, Jeanne D’Arc, Gandhi, Curie, Newton, bröderna Wright...
En übermensch är inte en vältränad finanskille med fin lägenhet och snygg tjej. En übermensch är inte en människa som tror sig ha begripit något som inte andra förstår. Sånt är barnsligheter.
Citera
2020-08-22, 00:56
Medlem
Citat:
Det jag undrar är hur vet man om man är en Übermensch eller inte.

Citat:
Själv skulle jag nog säga att jag är någonting mellan människa och övermänniska, dock vill jag tillägga, att jag nog är närmare övermänniska än människa

Får jag fråga hur du kom fram till att du är mer övermänniska än människa när du i samma inlägg undrar hur man vet att man är övermänniska?

Mvh Conny (vanlig människa)
Citera
2020-08-22, 11:55
Medlem
Det har ju att göra med Nietzsches koncept att "gud är död". En övermänniska kan finna mening i en värld utan gud. Detta enligt Nietzsche... Det är dock ett väldigt underligt koncept och kanske inte helt klart definierat vad det betyder...

Dessutom hade inte en övermänniska i nivå med vad TS skriver struntat helt i vad Nietzsche eller någon annan säger?
Citera
2020-08-29, 00:41
Medlem
ThExanors avatar
Citat:

Tja.. är du bättre än människan? du kan inte vara närmare utan då enbart vara en underart till övermänniskan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in