• 1
  • 2
2006-05-08, 21:33
Medlem
mbanans avatar
hej,

i början av april var jag i berlin en helg. hemresedagen åkte jag på tunnelbanan utan biljett (en station). självklart blev det kontroll och jag åkte dit, 40 euro.

jag skrev på en lapp med fejkadress, men var tvungen att visa mitt i.d-kort.

idag damp det ner ett brev på tyska. ett krav på 74 euro. jag förstår för det första inte vad som står i brevet. för det andra ligger där en bifogad tysk postgiroblankett.

ponera nu att jag vill stå mitt straff. hur fan betalar jag in på ett tyskt postgiro?

ponera nu att jag ignorerar detta brev och struntar i att betala. vad kan detta leda till i förlängningen?

det vore ju självklart trevligast att inte betala, men jag vill inte vara med om att kronofogden bankar på min dörr och snor min tv. en betalningsanmärkning vill jag inte heller ha.

vad gör jag?

tack på förhand
Citera
2006-05-08, 21:39
Medlem
Du får helt enkelt åka ner till tyskland och betala på närmsta tyska postkontor. Eller inte.
Skriv tillbaka till dem och bestrid betalningen och säg att de åtminstone får anstränga sig att skicka på ett språk som du kan begripa.

Skicka brevet på svenska.
Citera
2006-05-08, 22:01
Medlem
Samaels avatar
Har du internetbank brukar det finnas bra info om hur du ska betala in på ett konto utomlands. Annars går du bara till närmaste bank-kontor så hjälper dom dig.
Citera
2006-05-08, 22:18
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mbanan
hej,

ponera nu att jag vill stå mitt straff. hur fan betalar jag in på ett tyskt postgiro?

ponera nu att jag ignorerar detta brev och struntar i att betala. vad kan detta leda till i förlängningen?

det vore ju självklart trevligast att inte betala, men jag vill inte vara med om att kronofogden bankar på min dörr och snor min tv. en betalningsanmärkning vill jag inte heller ha.

vad gör jag?

tack på förhand

Själva betalningen kan säkert lösas via din svenska bank det lär inte vara några problem. Om du struntar i att betala skulle detta kunna leda till att ärendet förs vidare till KFM, även om jag håller detta som osannolikt. KFM kommer i så fall invänta ditt svar huruvida du ämnar betala eller inte, betalar du bara direkt så blir det aldrig tal om inmutning eller betalningsanmärkningar. Men när det gått så här långt så får du antagligen betala betydligt mer än ursprungskravet. Bestrider du betalningen går ärendet vidare till domstol.
Citera
2006-05-08, 22:19
Medlem
mbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samael
Har du internetbank brukar det finnas bra info om hur du ska betala in på ett konto utomlands. Annars går du bara till närmaste bank-kontor så hjälper dom dig.

att betala känns verkligen som ett worst case scenario.

bra iaf att det går att betala från sverige. tack

ngn annan som varit med om liknande situation?
Citera
2006-05-08, 22:25
Medlem
LS Larrys avatar
Vorsicht fahren!

Jag vet det finns visst utbyte av den här typen av fordringar inom EU, och jag har själv åkt på en böter för fortkörning (59 på en 50-väg, med automatisk kamera) i norra tyskland, som jag fick pröjsa några månader senare med tillägg. Då var det bara att kliva in på posten och betala, inga konstigheter. Det som kan hända om du inte betalar, är att du blir betalningspliktig nästa gång du passerar tysk gräns, inte så kul. Gränspolisen är ganska strikt, och gillar att sätta dit folk vid gränsen. Om du åker till Tysk gräns och får visa pass/ID och de kör en koll, är det bara betala. Påstår du att du inte har pengar, så kommer de neka dig inresa, och du riskerar förhör på polisstationen.

Att bestrida betalning är OK,men du måste först betala in bötesbeloppet innan du kan bestrida betalningen. Om ditt yrkande går igenom får du tillbaks pengarna. (Inte så sannolikt).

Det du INTE vill, är att det företag som har entreprenaden att kontrollera biljetter i Berlin, säljer fordran till ett Svenskt företag, då blir det dyrt...
Citera
2006-05-08, 22:29
Medlem
Heinzes avatar
Som fordonsföraren och LS Larry skriver så kan det blir rätt dyrt om de känner för att köra hårt mot hårt mot dig.

De skickar fakturar till sitt inkassobolag som skickar vidare den till exempelvis Intrum Justitia eller vad de har för partner i Sverige. Det blir extra avgifter och sedan den vanliga visan med KFM och liknande. Du kan ju bestrida skulden men då du skrivit på en böteslapp och visat upp din legitimation i samband med detta har jag svårt att du skulle ha så mkt att sätta emot.
Citera
2006-05-08, 23:16
Medlem
mbanans avatar
ja, jag antar att betala är det enda riktiga hur surt det än är.

får helt enkelt ta tag i det redan imorgon!

FAN!
Citera
2006-05-09, 15:22
Medlem
Du har nog klarat dig undan att betala men du kommer inte kunna åka till tyskland utan att ha ögon i nacken.
Vissa länder kan man råka riktigt illa ut i såna här fall
Citera
2006-05-09, 17:47
Medlem
mbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilovethesky
Du har nog klarat dig undan att betala men du kommer inte kunna åka till tyskland utan att ha ögon i nacken.
Vissa länder kan man råka riktigt illa ut i såna här fall

Så du menar att ifall Wolfgang från Köln åker fast på tunnelbanan i stockholm och får böter, utan att betala, kommer få problem att komma in i sverige nästa gång?

Det har jag svårt att tro på. Likaså att jag skulle ha svårt att komma in i tyskland nästa gång jag åker dit.
Citera
2006-05-09, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mbanan
Det har jag svårt att tro på. Likaså att jag skulle ha svårt att komma in i tyskland nästa gång jag åker dit.

Precis, gränserna är öppna nu.
Citera
2006-05-09, 21:02
Medlem
LS Larrys avatar
jag har själv rest mycket till Tyskland senaste sju åren, det är standard att de kollar pass/ID på flygplatserna i München och Frankfurt/Main, jag har själv fått vänta i två timmar innan jag blev insläppt genom ID koll på Münchens flygplats, p.g.a. att jag hade glömt passet i Sverige, och mitt körkort ansågs vara otillräckligt. Samma sak på tåg, ofta koll i Hamburg, och kör du bil får du alltid visa leg åtminstonde i Sassnitz och Rostock.

Glöm inte att gränserna i Tyskland kontrolleras av Bundesgrenzschütz, det finns ingen riktig motsvarighet i Sverige.

Av tio inresor i Tyskland senaste två åren, skulle jag tro att jag blivit kollad 8 av de gångerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in