• 4
  • 5
2020-08-22, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Hur länge är ett par " dygn för länge "? Jag frågar eftersom jag själv har grava sömnproblem. I början av juni åkte jag till psykakuten när jag var inne på dygn tre utan sömn. HELT utan alltså!

Ett dygn är ganska lugnt att vara vaken. Två går också, men tre " knäcker" mig iaf. Blir panikslagen, stissig, nervvrak, tappar livslusten då. Kanske är jag " svag"? Men jag tycker om att sova.
Jag håller med dig. Efter ca 3 dygn helt utan sömn blir även jag helt förstörd. Kommer inte ihåg exakt hur länge jag vart vaken innan jag vart inlagd sist men det var nog en 3-4 dygn helt utan sömn tror jag. I det läget har jag både fysisk och psykisk ångest från helvetet, svår yrsel och är nästan gränsspykotisk. Jag är också extremt känslig för sömnbrist.
Citera
2020-08-22, 19:45
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Jag håller med dig. Efter ca 3 dygn helt utan sömn blir även jag helt förstörd. Kommer inte ihåg exakt hur länge jag vart vaken innan jag vart inlagd sist men det var nog en 3-4 dygn helt utan sömn tror jag. I det läget har jag både fysisk och psykisk ångest från helvetet, svår yrsel och är nästan gränsspykotisk. Jag är också extremt känslig för sömnbrist.

Ja. Verkar vara otroligt vanligt med sömnproblem också. Dessa tider med viruset & att folk blir isolerade gör inte saken bättre precis.
Citera
2020-08-26, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeardzGrowth
Hur hemskt är det på en skala 1-10 att vårdas på psyket?
Får man ha sin mobil med sig?
Får man gå ut och gå i friheten utanför sjukhuset?
Får man gå på muggen själv eller är man bevakad även när man skiter?
Lugn och ro eller är det hetsigt?
Långtråkigt?
Är det någon som har haft det bättre på psyket än hemma?
1. Jag brukar göra mitt bästa för att patienten ska få ha en så bra sjukvårdsvistelse som möjligt. Men det är klart att det är jobbigt, oftast mår du själv dåligt och de andra mår dåligt. Men tanken är ju att du ska må bättre. Jag kan räkna på handens fem fingrar hur många gånger jag varit med och bältat en patient under ett år. Så länge du inte attackerar personal så kommer det inte hända.
2. Alla våra patienter får ha mobil, om de inte har elektroniskt kommunikationsförbud. De som får det är oftast väldigt sjuka och ringer och trakaserar anhöriga. Finns ingen suicidrisk får patienten ha laddare också.
3. Just nu under pandemin så är vi lite försiktigare med frigångar och permissioner. Det ser väldigt individuellt ut när någon får frigång (får gå ut utanför avdelningen), en del får gå ut med personal först. Permissioner sker bara med taxi just nu (som sjukhuset betalar för).
4. Varför skulle personal vilja titta på dig när du skiter? Om det inte finns någon suicidrisk och du har exvak så kommer ingen övervaka dig.
5. Det är väldigt lugnt, visst det händer att en patient kan brusa upp. Men oftast vill aldrig patienter skada personal eller andra patienter, så de ger sig mest på inredningen. Men det händer inte så ofta. Vi har också ganska bra koll, så den patienten kommer avskiljas till rummet.
6. Ja, det är tyvärr ganska långtråkigt. Finns tyvärr inte så mycket att göra och under pandemin får vi inte göra aktiviteter ihop med patienter.

Tanken med vistelsen är att du ska må bättre. Fördelen med att vara inlagd om du till exempel behöver en medicinjustering som är mer komplex är att personal observerar dig, medicinen kan också ställas in snabbare. Behövs andra lösningar runt dig från exempelvis socialtjänsten så ordnar vi det innan utskrivning, vilket tar betydligt längre tid om du söker själv.
Citera
2025-08-12, 02:30
Medlem
McCarthy01s avatar
Folk sa till mig att det skulle vara så bra och att man blir så väl omhändertagen på psyket. Ja, det fanns en del omtänksam personal som gick att prata med, men för det mesta så pratade personalen mest med varandra istället för med patienterna, förutom när de skulle ges medicin. Jag upplevde det nästan som att man störde personalen om man kom till dem och ville prata när de var upptagna med att prata med varandra. Dessutom finns ingen att prata med på natten, då ångest, panikångest och mående kan vara som värst. Då sa personalen att nej, det går inte för sig, för på natten förväntas alla ligga och sova och inte ens störa nattpersonalen. Det fanns några av de andra patienterna som gick att prata med, men de flesta gick liksom bara i sina egna världar och var mest intresserade av att få mat och kaffe, samt få röka i rökrummet. Och inte fan blir man bättre av att ligga i ett sterilt rum och stirra i taket.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in