2020-08-21, 03:02
Medlem
sneebeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Du får gärna korrigera, jag vet inte så mycket om EV.

Mitt intryck av tråden är att har man familj, fullastad bil och tung husvagn och tänker åka en tur i Europa på bergiga alpvägar får man lätt problem med elbil. (Och dyr laddning) Stämmer det?

https://www.youtube.com/watch?v=mHhZ9jk-DrU
4 min in i videon ser du vad som krävs om du gör för stort effektuttag ur en elbil som Tesla kylning av batteri , och det är nog inte bättre om du har husvagn i lite alpbackar på släp,blir en kort semester med många stopp.
Citera
2020-08-21, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Där har du fel.

I Sverige hittar du i stort sett inga gratis laddstationer, enda undantaget är extremt långsam AC-laddning, tex med 3,7 kW laddstryka, dessa är dock helt värdelösa då det tar 24 timmar att ladda upp bilen på dessa stolpar..

Så dessa stolpar på Ica hållet bara bilen i balans +1% medans man handlar snabbt?
Citera
2020-08-21, 07:51
Medlem
shaktas avatar
Det jag tycker är fascinerande är hur man för bara 10 år sedan snacka om att man ska vara energismart. Glödlampor drar mycket energi och ska bytas ut till LED. Nu ersätter man det med elbilar som drar mer än ett par glödlampor. Hur ska man ha det egentligen ?

Men för 11.000:- får du hotell+flyg i en vecka i något medelhavs-land med familjen.
Citera
2020-08-21, 07:56
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Så dessa stolpar på Ica hållet bara bilen i balans +1% medans man handlar snabbt?

En del ICA har ännu gratis laddning men sen finns det då stolpar vid ICA som inte är gratis.
De som är gratis laddar sakta och bra t ex om du vill ha sval eller varm bil på vintern när
du kommer tillbaka till bilen. Laddningen går sakta och inte ens värt att ta fram kabeln om man
nu ska t ex snabbhandla inne vid ICA.

Sen har en del ICA butiker i samarbete med EON satt upp laddare.
Dessa laddar då lite fortare men kostar då också pengar enligt EON's priser.
Citera
2020-08-21, 08:11
Medlem
Pastellfisks avatar
Jag är fascinerad över inställningen hos flertalet elbilsägare att det är en rättighet att ladda gratis. Dessutom med motiveringen att de kör elbil. Punkt. Vilka andra produkter ska vara gratis? Kläder? Vegetarisk mat?

Vidare är det intressant att det kostar 11.000 enligt artikeln samtidigt som TS i åtskilliga trådar skrivit att det är gratis att köra elbil. Diskrepansen är slående..
Senast redigerad av Pastellfisk 2020-08-21 kl. 08:17.
Citera
2020-08-21, 08:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty

Vid Ica maxi där jag bor finns det Clever laddstation, men är ganska säker att den kostar pengar och att man måste ha nån tag för det, men var tidigare år i alla fall 50 kW, osäker om det är samma eller mer nu.
Citera
2020-08-21, 09:19
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyguru
misstänker BS artikel!

Kompis körde Tesla 3 till paris i somras och kostade en spottstyver!

Vad är en spottstyver?
Eller håller Tesla fortfarande med gratisladdning på sina egna laddstationer?
Trodde de slutat med det
Citera
2020-08-21, 09:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Vad är en spottstyver?
Eller håller Tesla fortfarande med gratisladdning på sina egna laddstationer?
Trodde de slutat med det

2,56 kr per kWh för fast chargers.
Finns ingen annan firma som håller lika lågt pris för snabbladdningen vad jag vet.
Citera
2020-08-21, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Du missar den riktiga frågan, vad ska staten göra när de får in mindre skattemedel? Drivmedel ger mycket klirr i statskassan. Vad kommer de att höja för att täcka förlusten?

Höja skatten på något annat eller hitta på en ny skatt, sånt görs ju hela tiden. Behöver man inte betala skatt på bensin och diesel så har man ju råd att betala nån annan skatt istället. Just nu är skatten på drift av elbilar låg för att kompensera för den höga inköpskostnaden men i takt med att priset på elbilar går ner finns det utrymme att höja andra skatter.

En stor fördel är att vi kan producera el själva så vi behöver inte importera olja vilket betyder att många miljarder stannar i landet.

Man kan också tänka sig att kostnader för sjukvård och klimatförändringar går ner när förbränning minskar i städer och mindre koldioxid släpps ut men det är lite svårare att räkna på.
Citera
2020-08-21, 11:10
Medlem
Gayloard_Fokkers avatar
[quote=PeterNoster|72659455]Du behöver inte fråga mig. Kolla på reseplaneraren här:

https://abetterrouteplanner.com/?pla...e-93034da03c73

Välj vilken bil och varifrån och till du ska åka så får du fram var du ska köra och var du ska ladda.
Kostar inget.

Herregud, åkte med min hybrid (BMW 530e) Stockholm > Torreveija (ca 340 mil) på 32 timmar. Samma sträcka med en elbil hade tagit nästan 2 dygn + kostat mer än dubbelt så mycket som jag betalade i bränslekostnader. Alla har inte gratis laddning via Tesla nätet. Om man t ex åker till Grekland, tar 45 timmar dit mot ca 25 timmar med "vanlig" bil:

https://abetterrouteplanner.com/?pla...0-849facdcdd3f
Citera
2020-08-21, 12:40
Medlem
Förstår inte vad problemet är egentligen.
En elbil är ju perfekt om man ska pendla till jobbet osv om man kan ladda hemma. Men den är inte bra till allt.

Men vem tar en elbil på bilsemester? Kan man inte tänka sig att hyra en dieselbil, ta bussen eller flyga?
För hur många gånger per år bilar man egentligen genom Europa? Max en gång per år skulle jag säga.
Citera
2020-08-21, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Svenska journalister har undersökt vad det kostar att köra på bilsemester med elbil.
Resultatet blev en kalldusch för elbilsägare.

En resa ner till franska rivieran skulle ta en dag längre med den genomsnittliga elbilen, jämfört med en dieselbil.
Det kan väl tyckas vara okej, men då tillkommer också mer planering av rutten och en extra övernattning på 700-900 kronor.

Men det var inte det värsta, långt därifrån..
Den riktiga chocken får vi när vi ser vad det kostar att ladda elbilen längs resan, enligt journalisterna kostar det elbilsägaren 11.000 kronor att ladda sin elbil under en resa från sverige till medelhavet och tillbaks igen!

Samma resa med en dieselbil skulle enligt journalisterna kosta endast 4000 kronor, dessutom skulle det gå betydligt smidigare och snabbare, när familjen med elbilen ankommer till medelhavet har familjen med dieselbilen redan varit där i ett helt dygn!

Anledningen är att snabbladdning/DC/CCS-laddning är väldigt dyrt att ladda, dessa laddstationer tar mellan 6-24 kronor per kWh, och förbrukningen på elbil ligger på mellan 1,5-4 kWh beroende på väder, hastighet etc.
Många av laddstationerna kräver också ett abonnemang eller avtal innan man kan ladda på stationen, detta komplicerar ytterligare körningen för elbilsföraren.

Det gäller att hela familjen med barn och fru är på gott humör under resan, när det inkluderar nattliga laddpauser i öde industriområden, till en kostnad som är tre gånger högre än en valfri dieselbil...

Diskutera ämnet seriöst tack!

länk:https://teknikensvarld.se/dyr-resa-m...ils-semestern/

Jag kan inte läsa artikeln men det låter som att de ansträngt sig för att det ska bli så dyrt som möjligt. Samma sak med tiden. Visst tar det lite längre tid men inte sådär mycket.

11 000:- för ~400 mil låter extremt mycket.

Teknikens värld är dock notoriskt njugga mot elbilar så det förvånar mig inte.

ps. Ni som tjatar om att elbilar är sämre för miljön än bensinbilar. Det kan ni inte tro på riktigt. Ni har antagligen på känn att ni har fel men använder det som nåt slags missriktat argument. Som om ni skulle bry er om miljön...
Senast redigerad av Locifer 2020-08-21 kl. 14:43.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback