Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-08-20, 13:41
  #1
Medlem
BAB7s avatar
Svenska journalister har undersökt vad det kostar att köra på bilsemester med elbil.
Resultatet blev en kalldusch för elbilsägare.

En resa ner till franska rivieran skulle ta en dag längre med den genomsnittliga elbilen, jämfört med en dieselbil.
Det kan väl tyckas vara okej, men då tillkommer också mer planering av rutten och en extra övernattning på 700-900 kronor.

Men det var inte det värsta, långt därifrån..
Den riktiga chocken får vi när vi ser vad det kostar att ladda elbilen längs resan, enligt journalisterna kostar det elbilsägaren 11.000 kronor att ladda sin elbil under en resa från sverige till medelhavet och tillbaks igen!

Samma resa med en dieselbil skulle enligt journalisterna kosta endast 4000 kronor, dessutom skulle det gå betydligt smidigare och snabbare, när familjen med elbilen ankommer till medelhavet har familjen med dieselbilen redan varit där i ett helt dygn!

Anledningen är att snabbladdning/DC/CCS-laddning är väldigt dyrt att ladda, dessa laddstationer tar mellan 6-24 kronor per kWh, och förbrukningen på elbil ligger på mellan 1,5-4 kWh beroende på väder, hastighet etc.
Många av laddstationerna kräver också ett abonnemang eller avtal innan man kan ladda på stationen, detta komplicerar ytterligare körningen för elbilsföraren.

Det gäller att hela familjen med barn och fru är på gott humör under resan, när det inkluderar nattliga laddpauser i öde industriområden, till en kostnad som är tre gånger högre än en valfri dieselbil...

Diskutera ämnet seriöst tack!

länk:https://teknikensvarld.se/dyr-resa-m...ils-semestern/


Denna tråd är INTE en allmän elbilstråd, det finns X antal sådana redan, så här diskuteras ENBART kostnaderna för att ladda elbil inom och utom landet!
/Mod
__________________
Senast redigerad av MondoBizarro 2020-08-24 kl. 06:40.
Citera
2020-08-20, 13:47
  #2
Moderator
rancors avatar
Det är nog så att vi är lite bortskämda med vad jag har fått för mig en god tillgång till fria laddstationer i både Sverige och t.ex. Norge.

Misstänker att det är värre i Tyskland och söder ut.

Men det blir säkert bättre för varje år som går nu
Citera
2020-08-20, 13:55
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KebabOchBearnaise
Detta är ju idioti, det diskuteras ofta att elbilar är så fantastiskt bra men dessa anhängare glömmer ofta bort de negativa aspekterna som TS nämner utan de står istället och bara skriker "rädda miljön".


Men det är ju jättebra - är man mån om miljön får man inte titta på pengar o sniiikaa.

Man köper en Tesla S med största batteriet o betalar cash o så tankar man där det passar.

Skulle detta vara fel - inte fungera - folk inte har råd skall Hellden o hans parti bjussa på allt
eftersom detta är mycket bättre än avgasbilar
Citera
2020-08-20, 14:20
  #4
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Det är nog så att vi är lite bortskämda med vad jag har fått för mig en god tillgång till fria laddstationer i både Sverige och t.ex. Norge.

Misstänker att det är värre i Tyskland och söder ut.

Men det blir säkert bättre för varje år som går nu

Där har du fel.

I Sverige hittar du i stort sett inga gratis laddstationer, enda undantaget är extremt långsam AC-laddning, tex med 3,7 kW laddstryka, dessa är dock helt värdelösa då det tar 24 timmar att ladda upp bilen på dessa stolpar..
Citera
2020-08-20, 14:24
  #5
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabOchBearnaise
Detta är ju idioti, det diskuteras ofta att elbilar är så fantastiskt bra men dessa anhängare glömmer ofta bort de negativa aspekterna som TS nämner utan de står istället och bara skriker "rädda miljön".

Jag har själv en elbil som jag kört 11.000 mil med nu, jag vet i stort sett alla positiva som negativa sidor av myntet.

Den stora poängen med elbil är att ladda hemma, då kör du riktigt billigt.
Men det krävs att du bor i villa/hus, uppgraderar ditt elnät så det klarar belastningen, investerar i en laddbox etc. En investering på ca 20.000 kronor.

På alla andra punker är en vanlig bil bättre.
Citera
2020-08-20, 14:26
  #6
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Där har du fel.

I Sverige hittar du i stort sett inga gratis laddstationer, enda undantaget är extremt långsam AC-laddning, tex med 3,7 kW laddstryka, dessa är dock helt värdelösa då det tar 24 timmar att ladda upp bilen på dessa stolpar..

Är det sådana utanför t.ex. McDonalds och livsmedelsaffärer?

// rancor
Citera
2020-08-20, 14:51
  #7
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Är det sådana utanför t.ex. McDonalds och livsmedelsaffärer?

// rancor

Det brukar alltid vara betalstationer, jag har aldrig sett en gratisstolpe utanför mc donalds tex.

Även gratis-stolparna med långsam laddning är sällsynta, men man kan hitta dom bla på vissa ikea, någon kommunal p-plats på någon företagsparkering vid något industriområde..
Inga kul ställe där du vill spendera 20-24 timmar på att batteriet ska bli fullt..

Folk som inte kör elbil har ingen aning om hur komplicerat det är.
Som sagt, massor av laddstationerna är långsam-laddare, där vill du ju inte stå i flera timmar eller en hel dag och vänta på att bilen är laddad!
Resten är betalstationer, och här kan du inte ladda om du inte är kund hos bolaget, har abonnenmang eller avtal med dom, och det finns en hel uppsjö med bolag..
Och ofta blir det dyra mil, dyrare än med en dieselbil..
Du kan inte heller betala med tex kort!

Dessutom måste du kolla så att laddstationen har rätt uttag som passar din elbil.
Och även om laddstationen kan ladda snabbt, så är det inte säkert att din elbil kan ta emot så snabba laddning.
Och vice versa, även om du har en ny fin elbil som kan snabbladda riktigt bra, så är det väldigt få stationer som kan göra detta, det resulterar att du ändå för stanna och ladda ganska lång tid.

Defekta laddstationer är tyvärr inte ovanligt, inte så kul att mötas av en display som säger "ur funktion" när du ankommer till laddstationen med tomt batteri..
Händer också ofta att laddstationen är upptagen, ibland syns inte en människa till.. då har kanske idioten parkerat sin bil där över natten, med laddkabeln i..
Man får vara med om mycket intressanta saker när kör elbil..
Citera
2020-08-20, 15:17
  #8
Medlem
Vi är fortfarande inne i teknikskiftet och då kommer det göra lite ont och vara jobbigt. Förhoppningsvis så kommer vi till något vettigt normalläge inom några år. Det känns ohållbart att varenda biltillverkare ska bygga egna laddstationsnät och att det finns flera olika standarder. Som konsument vill man att det ska vara enkelt och bara fungera. Jag har bensinbil och jag planerar aldrig var jag ska tanka utan vet att det alltid kommer att komma en mack när jag behöver det och det går alltid snabbt att tanka en full tank. Det är så man vill ha det för elbilar också.

För många år sedan så trodde jag att det skulle gå mot att man bytte batterierna på macken till nyladdade och sen körde vidare, men laddstationer verkar vara det som det jobbas mot primärt även om jag sett något kring utbytesbatterier ganska nyligen.

Alla kan ha en bensin- eller dieselbil oavsett var man bor, men elbilar kräver laddmöjligheter vilket gör att det primärt är villaägare som kan ha dem. För majoriteten av befolkningen som då bor i lägenhet eller radhus med parkering på gatan eller parkeringshus har det mycket svårare att ordna laddmöjligheter.
Jag bor i centrala Göteborg och har sett någon dra en sladd ut genom fönstret över trottoaren till sin elbil som stod utanför på gatuparkeringen...det funkar ju i nödfall, men inget man vill göra varje dag.

Det känns som det är en lång väg kvar tills elbil är det naturliga. Kommer det ens bli det naturliga? Det kanske kommer någon annan lösning innan vi kommer dit.
__________________
Senast redigerad av e7andy 2020-08-20 kl. 15:21.
Citera
2020-08-20, 15:27
  #9
Medlem
misstänker BS artikel!

Kompis körde Tesla 3 till paris i somras och kostade en spottstyver!
Citera
2020-08-20, 15:53
  #10
Medlem
Studsbolls avatar
Det är möjligtvis så att många kanske har både en liten elbil, typ en skitdålig Renault Zoe, för korta körsträckor och även en riktig bil med riktig motor, typ en Merceders? Då kan man tänka sig att man helt enkelt undviker det aktuella problemet. De som bara kör elbil har nog en riktig sådan och de är så dyra att ägarna nog anser sig ha råd att betala för elen på långresan.
Citera
2020-08-20, 16:18
  #11
Medlem
Firewaias avatar
Ser inga problem direkt. Elbilen är fortfarande i sin linda när det gäller många områden och att ta sig långt, billigt, existerar inte än. Med betoning på än.

Vill man betala för elbil och allt därtill så får man en del fördelar, andra nackdelar. Men jag tror att laddning, räckvidd och liknande bara blir bättre och bättre och kommer garanterat kliva om fossila bränslen i pris, men inte än som sagt.
Citera
2020-08-20, 16:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är bilresan som är semestern, men det fattar väl inte sådana som du!
Jag fattar mycket väl.Om det nu är så , borde du då inte , när du har semester, bara sätta dig i bilen och dra , utan någon slutdestination och inga inplanerade mellanstopp på vägen heller och njuta.Nej , bilen var tänkt att stå människan till tjänst och inte tvärtom.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback