Citat:
Ursprungligen postat av
WoodyLongschlong
Mycket intressant trådstart TS,
Jag skulle säga att jag har det bra ställt idag, visst visst har jag sparat in på saker när jag var ung. Jag kanske inte gick ut och kasta tusenlappar runt mig på krogen och jag köpte inte mycket hämtmat. Jag skulle säga att jag har sparat mig till där jag är idag. Vissa kompisar och så har ju tyckt det varit oerhört tråkigt att man inte har följt med ut förut och gjort av med sina pengar, men vilka är det som lever på bidrag idag? Inte är det jag iallafall.
Så jag tycker du gör helt rätt, spara spara spara! Det är alltid skönt att ha en budget på banken.
Det var uppmuntrande att höra, tack för det. Även om jag tycker det är värt att stå på sig så kan det ju kännas lite nedslående när andra uppenbarligen verkar döma en negativt utifrån det emellanåt.
Citat:
Ursprungligen postat av
frankil35
Skulle jag gissa så skulle jag tro att de flesta med god ekonomi har höga inkomster snarare än låga utgifter.
Tror absolut att detta delvis stämmer. Däremot så ser jag också flera människor i min omgivning som trots hög inkomst konstant har brist på pengar då de helt enkelt inte kan hantera ekonomin på ett bra sätt och trots bra inkomst måste låna regelbundet. Oftast verkar det som konstanta, spontana (men även felprioriterade) utgifter och det är främst det jag försöker undvika.
Citat:
Ursprungligen postat av
creepingdeath
Ingen gillar tråkiga snåljåpar.
Nej och jag förstår det till viss del, speciellt om någon är extrem med det. Däremot tycker jag att det är berättigat med lite ömsesidig respekt och kanske speciellt förstå att vissa inte har samma mängd pengar att spendera av olika anledningar. Eller helt enkelt väljer att inte spendera pengarna på samma sätt. Det är som en outtalad regel lite vad som är accepterat att lägga pengar på och inte lägga pengar på, får jag intrycket av.