• 1
  • 2
2020-08-18, 17:33
Bannlyst
Jag laddade ner kivra idag och såg att jag hade en räkning på ett inkasso bolag son jag aldrig hört talas om, Sergel.

Inkasso kravet gäller Telia. Vilket är sjukt konstigt då jag alltid till 100% betalar alla mina räkningar i tid.

Loggar in på Sergels sida och där står att skulden ska vara betalt 28/2 och räntan just nu är 18 kronor och avgift på 180?

Jag loggar in på Telia och där är alla månader betalda och alltid i tid. Har aldrig fått påminnelse eller något. Alltså även fakturan i februari är betald.

Dom går inte att kontakta varken via telefon eller via mejl. Och deras recensioner är inte så bra.

Så vad gör man nu?
Om det hade varit ett riktigt inkassobolag borde jag inte fått brev hem direkt? Har fortfarande inte fått brev utan ren slump att jag logga in på kivra. Och att den påstådda skulden har aldrig varit en skuld.
Citera
2020-08-18, 17:35
Medlem
Deagle66s avatar
Har du pratat med Telia om detta?

Även om alla dina räkningar är betalda sà säg till dom att kolla ordentligt.
Citera
2020-08-18, 17:37
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Jag laddade ner kivra idag och såg att jag hade en räkning på ett inkasso bolag son jag aldrig hört talas om, Sergel.

Inkasso kravet gäller Telia. Vilket är sjukt konstigt då jag alltid till 100% betalar alla mina räkningar i tid.

Loggar in på Sergels sida och där står att skulden ska vara betalt 28/2 och räntan just nu är 18 kronor och avgift på 180?

Jag loggar in på Telia och där är alla månader betalda och alltid i tid. Har aldrig fått påminnelse eller något. Alltså även fakturan i februari är betald.

Dom går inte att kontakta varken via telefon eller via mejl. Och deras recensioner är inte så bra.

Så vad gör man nu?
Om det hade varit ett riktigt inkassobolag borde jag inte fått brev hem direkt? Har fortfarande inte fått brev utan ren slump att jag logga in på kivra. Och att den påstådda skulden har aldrig varit en skuld.

Polisanmäl/prata med Telia...
Citera
2020-08-18, 17:37
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Så vad gör man nu?

Bestrid fakturan skriftligt. Hänvisa till telia. Har du bestridit fakturan kan de inte gå vidare hur som helst med det.
Citera
2020-08-18, 17:39
Medlem
Citat:

Så vad gör man nu?
Kontrollera noga med Telia. Ring upp dem. Finns något obetalt krav? Du måste nog bestrida Sergels krav i vilket fall. Hänvisa då till Telias svar.
Citera
2020-08-18, 17:39
Medlem
constants avatar
Citat:
Så vad gör man nu?
Kanske du köpt något som inte dras via autogiro?
Citera
2020-08-18, 17:47
Medlem
Har fått några sånna brev genom åren från bla Sergel inkasso. Flertalet gånger har jag som du, varit säker på att jag haft koll och allt är betalt. Men tyvärr så har det visat sig i 100% av fallen att jag inte hade den koll jag trodde.

Så min erfarenhet är att dessa bolag inte har fel. Utan felet sitter i så fall i som det här fallet hos Telia som har skickat en skuld vidare, som dom anser (rätt eller fel) att du är skyldig dom
Så det är Telia som ställt kravet via just ett inkassobolag.
Citera
2020-08-18, 17:55
Medlem
Kolla aktuella räkning samt även när den är registrerad betald. Alltså om den är betald, pengarna hos Telia, i tid.
Citera
2020-08-18, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kolla aktuella räkning samt även när den är registrerad betald. Alltså om den är betald, pengarna hos Telia, i tid.

Jag gjorde det, den är registrerad betald och i tid.
Citera
2020-08-18, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Backafort
Har fått några sånna brev genom åren från bla Sergel inkasso. Flertalet gånger har jag som du, varit säker på att jag haft koll och allt är betalt. Men tyvärr så har det visat sig i 100% av fallen att jag inte hade den koll jag trodde.

Så min erfarenhet är att dessa bolag inte har fel. Utan felet sitter i så fall i som det här fallet hos Telia som har skickat en skuld vidare, som dom anser (rätt eller fel) att du är skyldig dom
Så det är Telia som ställt kravet via just ett inkassobolag.

Jag märkte det nu efter 17 då Telia har stängt. Men ska ringa dom imorgon. Isåfall är det dom som gjort fel. För ser båda på min bank och på Telias hemsida att det betalts in i mycket god tid före förfallodagen.
Citera
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Jag gjorde det, den är registrerad betald och i tid.

Kolla med dom så att du inte har några utstående skulder alls som har löpt ut.

Kolla även om dom anlitar det här bolaget.

Det luktar bluffaktura lång väg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Polisanmäl/prata med Telia...
Är Telia fordringsägare så ligger det nära till hands att där efterhöra vad som är orsaken till kravet.

Vad skall polisanmälas? Vilket brott?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in