Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-30, 11:38
  #1033
Moderator
Jultrollets avatar
Tråd med fråga om samma händelse är nu infogad. /Moderator
Citera
2023-12-30, 15:35
  #1034
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Lyssnade på en podd där en pojken i Malmö drunknade i en simhall. Pojken skulle tydligen heta Olle. Olle är ett ganska ovanligt namn bland svenskar. Olle är ett ovanligt namn bland pojkar. Olle är ett ovanligt namn i Malmö. En artikel i Aftonbladet visar att pojken ska heta Rais. Men i podden heter han tydligen Olle. 09:57 i podden.

https://poddtoppen.se/podcast/164117...an-i-falsterbo

Aftonbladet:


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...la-i-falsterbo

Svenska brott podd.

Hur kan man ta fel på namn?
Malmö och Falsterbo är två vitt skilda saker. Runt tre mil mellan dessa orter. Gissar att det är två olika olyckor.
Citera
2023-12-30, 20:05
  #1035
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Kanske för att dom själva inte kan simma, och för att det inte är någon direkt tradition att kunna simma längder i öknen...?

Bara en tanke.
Går att lära barn simma på grundare vatten,utan att kunna simma själv. Bbara hålla ungen och ge besked sparka med ben och armar-vipps efter nån stund så kan ungen simma.

Men de vill väl att nåt ska hända så de kan få ersättning?
Citera
2023-12-31, 16:45
  #1036
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Malmö och Falsterbo är två vitt skilda saker. Runt tre mil mellan dessa orter. Gissar att det är två olika olyckor.


Om ni lyssnar klart på podden så säger de tydligare än någonsin att namnen i podden är utbytta…
Citera
2023-12-31, 18:43
  #1037
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Går att lära barn simma på grundare vatten,utan att kunna simma själv. Bbara hålla ungen och ge besked sparka med ben och armar-vipps efter nån stund så kan ungen simma.

Men de vill väl att nåt ska hända så de kan få ersättning?

Du tror på det själv..?

Du kanske har egen erfarenhet?
Dina syskonföräldrar kunde inte simma själva, men tog sig samman och lärde dig hur man gör, utan att själva komma ett enda steg närmare egen överlevnad i sjön?
Citera
2024-01-13, 15:17
  #1038
Medlem
bits1975s avatar
Jag blev bestört när jag lyssnade på avsnittet om detta i "Svenska brott". Hur i hela friden tänkte de när de åkte iväg med 40 6-åringar till en utomhusbassäng? Hade jag arbetat i det arbetslaget hade jag varit ett nervvrak efteråt, även om alla barn skulle ha kommit hem helskinnade. Hur kan man stå ansvarig för att inget som detta händer?

Även simkunniga barn kan drunkna, och det kan ske mycket tyst och diskret.

Jag har i många år arbetat på förskolor och fler än en gång fått dra i nödbromsen, som tråkmåns, när det planerats att vi ska dra iväg med hela förskolan till en öppen plats med andra förskolebarn, för att fira förskolans dag eller liknande. Man kan heller aldrig lita på ett barn, att de ska kunna ta instruktioner, speciellt under sådana omständigheter.

Var sådana här typer av utflykter något som personalen förväntades genomföra under skoltid eller var någon personal överentusiastisk och drivande?

Mitt yngsta barn hade inte simundervisning i skolan men däremot så kontrollerade man simkunnigheten i antal meter, på det lokala badhuset, det var cirka sex barn i grupperna och personal på badhuset/simhallen fanns där.

Stackars föräldrarna, de får aldrig tillbaks sin pojke
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback