2020-11-07, 14:11
Medlem
DennisOlofs avatar
Man undviker onödiga misstag och eventuella problem som kan uppstå som t.ex. vådaskott och annat genom att "planera" sin jakt.

På de viset har man redan bestämt sig i förväg vart man ska skjuta, i vilken riktning och i vilket område. Det är ju ofta så jaktlag jobbar, man har folk som driver, hundar osv. Är man ett fåtal personer eller själv så är det ännu viktigare att man genomför planering noga. Andra saker som väder, tid på dygnet osv. Allt sådant ska tas med i planering. Stämmer saker inte på aktuella dagen ska man ändra och rätta till problemet eller avbryta och välja en annan dag.

Finns kanske en del som är lite "trigger" happy, skjut först fråga sedan. Förr eller senare så händer det saker som inte är bra.
2024-08-12, 04:57
Medlem
Det är lag på att jägare ska identifiera arten man skjuter på innan påskjutning, skjuter en jägare något annat är det brott mot jaktlagen och upp till 4 års fängelse om brottet räknas som grovt vilket de absolut borde i detta fallet om idioten skjuter ihjäl 2 ponnyer. Hade jag varit domare hade jag ansett det varit 2 grova jaktbrott ett för varje ponny och gett honom 8 års fängelse.
2024-10-26, 19:14
Medlem
Witkos avatar
Då har det hänt igen.

https://telgenytt.se/barns-hastar-sk...ag-under-jakt/

Jag trodde man var tvungen att verifiera vad man sköt på men tydligen är det många jägare som helt ignorerar det och tycks tro att det räcker med att tro att man skjuter på rätt djur alternativt att man inte trodde det var en människa.

Jag antar att jägaren hade kikarsikte på bössan men det hjälpte inte heller tydligen.
2024-10-26, 20:48
Moderator
Hobbybondes avatar

Stänger denna tråd då den inte längre är aktuell. Diskutera det generella i misstaget i denna tråd.
(FB) Hur är det möjligt att missta boskap för vilt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in