• 1
  • 2
2020-08-17, 21:46
Medlem
Hejsan. Detta är skrivet ur studiesyfte. Kunskap.

Jag undrar om det är möjligt för någon som har ett online företag säger vi, som säljer saker och tjänar pengar. Låt oss säga denne får pengar på paypal. Kan personen då slippa betala skatt i sverige på något sätt?
Hur fungerar offshore företag? Kan denne sätta in pengar på offshore konto utomlands och behålla pengarna? Om denne inte rör pengarna och sen flyttar utomlands och för dom från paypal till utlänskt bankkonto så vore det lagligt?
Är det möjligt att ha onlineföretag och slippa betala skatt iöverhuvudtaget, olagligt eller ej, eller har skatteverket koll på allt och alla? Dom kanske använder övervakning med idag på mobiler och allt för att få sina pengar av alla, och all information dom kan komma åt kanske.
Är det någon här som har väldigt mycket kunskap om ämnet? Hjälp mig gärna då och stilla min nyfikenhet. Och hur gör rika för att slippa betala skatt lagligt? Läste om att dom har skulder och sedan balanserar så skulder och inkomster ligger på 0 eller liknande. Någon som vet om det fungerar i sverige, eller hur vissa rika i sverige slipper betala skatt? Tack!
Citera
2020-08-17, 21:50
Medlem
Jag skulle också uppskatta om inläggen här undvek all typ av påhopp eller funderingar kring varför någon skulle vilja slippa betala skatt med. Jag skriver nu för att andra här kanske har mycket kunskap, och jag vill lära mig. Så det vore jättebra om vi kan hålla en riktigt hög kvalitet på denna tråd. Dela gärna källor, länkar, böcker om skatt eller annat.
Skriv inte här om det handlar om moral. Detta ska vara data och kunskap här nu. Tack!
Citera
2020-08-17, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curiousone
Hejsan. Detta är skrivet ur studiesyfte. Kunskap.

Jag undrar om det är möjligt för någon som har ett online företag säger vi, som säljer saker och tjänar pengar. Låt oss säga denne får pengar på paypal. Kan personen då slippa betala skatt i sverige på något sätt?
Hur fungerar offshore företag? Kan denne sätta in pengar på offshore konto utomlands och behålla pengarna? Om denne inte rör pengarna och sen flyttar utomlands och för dom från paypal till utlänskt bankkonto så vore det lagligt?
Är det möjligt att ha onlineföretag och slippa betala skatt iöverhuvudtaget, olagligt eller ej, eller har skatteverket koll på allt och alla? Dom kanske använder övervakning med idag på mobiler och allt för att få sina pengar av alla, och all information dom kan komma åt kanske.
Är det någon här som har väldigt mycket kunskap om ämnet? Hjälp mig gärna då och stilla min nyfikenhet. Och hur gör rika för att slippa betala skatt lagligt? Läste om att dom har skulder och sedan balanserar så skulder och inkomster ligger på 0 eller liknande. Någon som vet om det fungerar i sverige, eller hur vissa rika i sverige slipper betala skatt? Tack!
Skatteplanering är lagligt men det du beskriver låter som skatteflykt. Du kanske kommer undan med det, men det är olagligt.
Citera
2020-08-17, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Skatteplanering är lagligt men det du beskriver låter som skatteflykt. Du kanske kommer undan med det, men det är olagligt.

Det är inte mig det handlar om nu. Men om någon tjänar pengar medans denne bor i sverige på paypal eller annat och inte rör dom pengarna, men sedan flyttar utomlands och tar ut dom där, då är det skatteflykt och olagligt? Ok.
Samma sak om någon skickar pengar till offshore konto? Vad är offshore företag då?
Är det möjligt att lagligt jobba utomlands online, men bo i sverige utan att betala skatt i sverige som exempel?
Citera
2020-08-17, 21:58
Medlem
Citat:
Det är inte mig det handlar om nu. Men om någon tjänar pengar medans denne bor i sverige på paypal eller annat och inte rör dom pengarna, men sedan flyttar utomlands och tar ut dom där, då är det skatteflykt och olagligt? Ok.
Samma sak om någon skickar pengar till offshore konto? Vad är offshore företag då?
Är det möjligt att lagligt jobba utomlands online, men bo i sverige utan att betala skatt i sverige som exempel?

Det är ganska komplext och inte så enkelt att svara på men tumregeln är att du ska skatta i landet du arbetar i.

En följdfråga, hur menar du med att du arbetar utomlands men bor i Sverige. Att du åker utomlands över dagen för att arbeta (typ över bron till Köpenhamn?) eller att du reser iväg längre perioder? För om du sitter i Sverige och arbetar online så arbetar du i Sverige, inte utomlands.
Citera
2020-08-17, 22:03
Medlem
Citat:
Det är ganska komplext och inte så enkelt att svara på men tumregeln är att du ska skatta i landet du arbetar i.

En följdfråga, hur menar du med att du arbetar utomlands men bor i Sverige. Att du åker utomlands över dagen för att arbeta (typ över bron till Köpenhamn?) eller att du reser iväg längre perioder? För om du sitter i Sverige och arbetar online så arbetar du i Sverige, inte utomlands.

Ok tack för svar.
Jag menade att marknaden inte riktar sig specifikt till svenskar. Kan någon starta ett offshore företag i annat land och rikta in sig till alla länder och sälja, men inte specifikt svenskar då? Om definitionen är att någon fysiskt är i sverige så är enda utvägen att någon flyttar alltså?
Vilka länder kan dom arbeta i utan att betala skatt? Bästa länderna med 0% skatt om någon vet?
Måste alla rika i sverige betala skatt, eller finns det smarta revisorer som studerat matematiska gåtor hela livet som hittat kryphål då? I usa kan rika slippa betala skatt nämligen helt lagligt med smarta ekonomiskt lagda personer som sköter sånt. Är det totalt omöjligt i sverige menar ni alla?
Senast redigerad av curiousone 2020-08-17 kl. 22:14.
Citera
2020-08-17, 22:07
Medlem
Citat:
Ok tack för svar.
Jag menade att marknaden inte riktar sig specifikt till svenskar. Kan någon starta ett offshore företag i annat land och rikta in sig till alla länder och sälja, men inte specifikt svenskar då? Om definitionen är att någon fysiskt är i sverige så är enda utvägen att någon flyttar alltså?
Vilka länder kan dom arbeta i utan att betala skatt? Bästa länderna med 0% skatt om någon vet?
Måste alla rika i sverige betala skatt, eller finns det smarta revisorer som studerat matematiska gåtor hela livet som hittat loopholes då? I usa kan rika slippa betala skatt nämligen helt lagligt med smarta ekonomisk lagda personer som sköter sånt. Är det totalt omöjligt i sverige menar ni alla?
Det är inte omöjligt men skatteupplägget måste ju anpassas utifrån varje individ, vilket är varför det ofta är dyrt att hitta sådana lösningar (men tjänar du mycket pengar är det ju värt det).

Om du bara får vanlig ”lön” så ska man oftast skatta där man jobbar, driver man däremot ett företag kan det variera mer men jag kan inte säga något utan att veta mer.
Citera
2020-08-17, 22:08
Medlem
Citat:
Det är inte omöjligt men skatteupplägget måste ju anpassas utifrån varje individ, vilket är varför det ofta är dyrt att hitta sådana lösningar (men tjänar du mycket pengar är det ju värt det).

Om du bara får vanlig ”lön” så ska man oftast skatta där man jobbar, driver man däremot ett företag kan det variera mer men jag kan inte säga något utan att veta mer.

Intressant! Jag vill gärna veta mer. Jag kan testa skicka ett PM om du vill skriva mer där. Tack.
Nej, det gick inte.
Nyregisterade (mindre än 30 dagar och 50 inlägg) konton får bara skicka PM till administratörer samt moderatorer.
Kan du slänga iväg ett PM till mig tro? Hade varit uppskattat!

Men annars är upplägget eget företag, eller att någon får betalt till paypal säger vi, eller om någon öppnar konto utomlands, eller hur än revisorn tänker kring skatteupplägget. Vart kan jag lära mig mer? Skriv gärna till mig i PM, detta låter intressant om det nu är möjligt att lagligt slippa betala skatt även om det är dyrt. Jag vill gärna veta/lära mig exakt hur det fungerar enbart ur studiesyfte. Tack
Senast redigerad av curiousone 2020-08-17 kl. 22:25.
Citera
2020-08-17, 22:29
Medlem
Aigiss avatar
Nej du kommer inte slippa undan att betala skatt för ditt lilla dropshipping-projekt. Som om det inte räcker med att det är jävligt krångligt och dyrt så märks det ju att du är ganska pantad. Det här skriver jag bara i undervisningssyfte. Kunskap.
Citera
2020-08-17, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Nej du kommer inte slippa undan att betala skatt för ditt lilla dropshipping-projekt. Som om det inte räcker med att det är jävligt krångligt och dyrt så märks det ju att du är ganska pantad. Det här skriver jag bara i undervisningssyfte. Kunskap.

Jag är inte mer pantad än dig. Jag skrev att jag vill undvika påhopp här och detta handlar inte om mig. Jag vill enbart veta ur studiesyfte. Det får vara hur krångligt som helst, jag vill veta och lära mig. Kan du istället länka böcker, sidor, skicka PM eller lära mig om du vet hur det går till istället för att köra påhopp online tror du Aigis?
Det gör inget om det är krångligt och dyrt, jag vill lära mig. Det du skrev är dock inte kunskap, utan det är enbart din åsikt. Du kan söka upp innebörden av ordet kunskap online istället, men nu ska vi inte diskutera annat än data och riktig kunskap här.
Så skriv gärna allt du vet om ämnet istället och bidra gärna? Tack
Citera
2020-08-17, 22:54
Medlem
Vet inte vad trådskaparen mumlar om riktigt. Skatteplanering gör alla företag. Finns mycket avancerade upplägg som typ ingen normal människa förstår som gör att man kan slippa skatt nästan helt (googla "double irish dutch sandwich")

Om du vill "komma undan" från skatt som lekman bör du snarare ställa dig frågan om Skatteverket har fog att bry sig. Säg att du säljer på nätet och passerar 40k, skiter i att starta företag och "råkar" sälja för 90k istället. Såvida det inte är stora summor från utländska banker som landar på dina svenska kontot (som kan trigga varningflagg) är det osannolikt att någon bryr sig.

Får för mig att Skatteverket samarbetar med Tradera dock. Inget jag har fog för, men när jag sålde för +30k för att bli av med lite prylar antog Tradera att jag var företagssäljare. Kan tänka mig att Åsa och Kalle på Skatteverket sitter och grottnar ned sig i Tradera och har insyn i deras system. Men som sagt, spekulation.

Typ:
https://www.realtid.se/272-traderasa...-i-stor-razzia
Citera
2020-08-17, 23:00
Medlem
lemonzhellos avatar
Du förstår väl att det finns flera anledningar till att du inte hittar en enkel manual på nätet, eller för den delen att du inte kommer att få några sådana manualer här?

För det första är det generellt mycket svårt att - helt eller nästan helt - slippa skatt utan väldigt komplexa strukturer, varav en del kanske bedöms som skatteflykt vid en rättslig prövning.

För det andra så kostar framtagandet av dessa strukturer väldigt mycket pengar i konsultarvoden. Eftersom de måste anpassas till alla faktorer, exempelvis var du bor, var du verkar och hur, var och hur du säljer, vad du säljer etc etc i all oändlighet. Vad tror du Amazon betalar i konsultarvoden för att skatteoptimera?

Inte ens de enkla lösningarna är särskilt enkla. Försök att flytta till exempelvis Bahamas, Dubai, Qatar, Monaco eller Mauritius för att driva din verksamhet därifrån så får du se.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in