Flashback bygger pepparkakshus!
2020-08-16, 10:46
Medlem
NegerFittaBingBongs avatar
Det borde väl stämma eller hur ser det ut? Jag tänker att man inte kan bli lika avslappnad om man har smärta. Så någon som inte har en smärta borde bli mer påverkad av 5mg OxyContin än någon som inte smärta.
Citera
2020-08-16, 10:48
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerFittaBingBong
Det borde väl stämma eller hur ser det ut? Jag tänker att man inte kan bli lika avslappnad om man har smärta. Så någon som inte har en smärta borde bli mer påverkad av 5mg OxyContin än någon som inte smärta.

Ja, jag tror att det är så. Men har inga bevis. Eller snarare blir i alla fall jag inte påverkad på samma sätt när jag fått opiater på sjukhus pga kraftig smärta som när jag bara tagit dem själv.
Citera
2020-08-16, 11:06
Bannlyst
blir inte kännbart påverkan av opiater mot smärta , följer man dosering så lindras smärtan bara och man kan leva rörligare

bara knarkare som jagar rus
Citera
2020-08-16, 11:43
Medlem
Jag knaprade en maxdos av Citodon i dryga 2 år och kände aldrig något rus av det. Hjälpte väldigt bra mot ryggvärken däremot. Kaaaaanske lite mer allmänt avslappnad. Sen om det handlade om något rus eller att jag helt enkelt fick lättare att slappna av när smärtorna gick bort.

Däremot så fick jag en grönjävlig klåda av det, var tvunget att äta Attarax under hela perioden.

Jag slutade tvärt med medicinen och upplevde aldrig några besvär av det. Människor är olika.
Citera
2020-08-16, 17:26
Medlem
Stämmer typ, men vi säger att någon som har smärta får bort smärtan på 5mg, så får man i princip samma rus om man tar 35mg som någon utan smärta får på 30mg, om du fattar hur jag menar, sen så har ju alla såklart olika tollerans allmänt från att uppleva ett nice rus.

Men sen om man har väldigt grav smärta så får du ju också i princip ett rus av att smärtan försvinner när du tar låg dos, dock inte ett riktigt rus bara tillfredställning av att slippa smärtan. (Typ som grov ångest + liten dos benso kan kännas euforiskt för vissa)
Citera
2020-08-24, 10:15
Medlem
Bios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerFittaBingBong

Ja skulle jag absolut säga. Om toleransen alltså. Men det beror också på vilken medicin, dos och hur länge man tagit. Även också vilken typ av värk man har, eller sjukdom. Om det förvärras över tid, eller när man blir äldre, kan man ju få justera dosen.

Att man inte blir påverkad för att man har smärta kan inte jag hålla med om iallafall. Jag har fått morfin och även starkare (Fentanyl-analog) på sjukhus, när jag haft hiskeligt ont. Jag svävade på moln och blev hur påverkad som helst.

Sen blir man ju tolerant, ju längre tiden går.

Jag fick jättebra effekt för 25 år sen på två Citodon. Blev även hyfsat påverkad. 1 Citodon enkelt uttryckt motsvarar cirka 5mg morfin. Man kan inte riktigt jämföra så, eftersom morfin är mycket bättre på smärtlindring än kodein. Ja tycker jag iallafall.

Efter några år var dosen 8st Citodon per dag, utan nämnvärd effekt.

Till slut efter många år fick jag Dolcontin och vanliga morfintabletter (10mgs) på recept. Två stycken Dolcontin 30mg, en på morgonen och en på kvällen, och morfintabletter vid behov. Motsvarar ju då ungefär 12st Citodon.

Toleransen ökar väldigt fort, så dels kan man få abstinens och minskad smärtlindring. Efter ett tag så tog jag 3-4st Dolcontin på morgonen och lika många på kvällen. Trots tolerans mådde jag givetvis väldigt bra på morfin. Gör fortfarande.

Läkaren var ju inte överdrivet glad över detta, men vad gör man? Sen mår man ju väldigt bra på opioider. Jag gör det iallafall. Efter 25 år på opioider kan man liksom inte bara sluta rätt av.

Tolerans är ett gissel. Men kan ju lätt säga att det är inga problem att fungera hur normalt som helst, oavsett vilken dos morfin (opioider) man står på. Familj, barn, jobb, vänner och köra bil (är lagligt om man har recept, och följer receptet) är hur lugnt som helst. Det är när man blir utan, och/eller åker fast som problemen börjar. Utan recept blir man av med körkortet. Om omgivningen är ovetandes, blir väl många chockade. Så familjen kan gå i kras, du blir av med jobbet, vänner osv.

Ursäkta allt svammel. Blir lätt så på opioider. På buprenorfin just nu. Gillar inte det överhuvudtaget. Hjälper inte mot värk, sug efter morfin, eller nåt. Hoppas att få byta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in