• 3
  • 4
2020-08-16, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ByGuld
Jag blir givetvis lite nyfiken angående konceptet om verklighetstunnlar. "En målare ser fler färger än en som inte målar"! Kunde inte sagt det bättre själv. Jag kommer att återanvända det vid ett passande tillfälle.

Verklighetstunnlar kommer från Robert Anton Wilson och Timothy Leary. Vet inte om jag kan rekommendera det egentligen. Det är psykedeliskt.

Det andra jag tog upp om mening och hur det påverkar vad vi ser kommer från Heidegger. Vem man är påverkar vad man finner meningsfullt vilket påverkar hur världen ter sig. En människa är ett projekt som hela tiden driver sig framåt.

Den första idén jag hade som jag trodde var min fanns redan hos Hegel. Detta var i början av mitt filosofiläsande. Jag tror att du är i början av ditt filosofi-intresse. Men det är ett bra tecken att du fick denna idé. Fortsätt ditt sökande. Fortsätt tänka.
Citera
2020-08-16, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VeritasAdHominem
Är inte detta mer eller mindre en truism numera? Men lägg därtill individens särskilda behov, intressen, motiv och preferenser samt referensramar så står det klart att vi på sin höjd hamnar i en objektivitet som bygger på intersubjektiva konventioner.

Alla som gått i Platons, Aristoteles och Kants fotspår samt upplevt livet och reflekterat över paradigm förstår att idén om något absolut objektivt är problematiskt.
Tänk om det bara är idioter som inte kan tänka som härmar tjafs om "paradigm" medan de som kan tänka falsifierar hypoteser vetenskapligt?
Citera
2020-08-16, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av industribrist
Tänk om det bara är idioter som inte kan tänka som härmar tjafs om "paradigm" medan de som kan tänka falsifierar hypoteser vetenskapligt?

Att falsifiera hypoteser inom vetenskapen är fundamentalt sedan i vart fall Karl Poppers tid, men man gör sådant inom ramen för ett visst vetenskapligt paradigm, och har du tur lyckas du bidra till en ”revolution” och skapar nya tankemönster. 😉
Senast redigerad av VeritasAdHominem 2020-08-16 kl. 13:56.
Citera
2020-08-16, 13:56
Medlem
Citat:
Att falsifiera hypoteser inom vetenskapen är fundamentalt sedan i vart fall Karl Poppers tid, men man gör sådant inom ramen för ett visst vetenskapligt paradigm.
Falsifiering som företeelse är mycket äldre än ordet falsifierbarhet i språket. Det kan vara så att de som tjafsar om "paradigm" egentligen blandar ihop olika teorier för att de saknar förmågan att hålla isär teorierna och falsifiera dem var för sig.
Citera
2020-08-16, 13:59
Medlem
Skogismyras avatar
Vilken objektiv verklighet?
Citera
2020-08-16, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av industribrist
Falsifiering som företeelse är mycket äldre än ordet falsifierbarhet i språket. Det kan vara så att de som tjafsar om "paradigm" egentligen blandar ihop olika teorier för att de saknar förmågan att hålla isär teorierna och falsifiera dem var för sig.

Jag tror att du rätt. Jag tror till och med att vi alla är begåvade med förmågan att testa påståenden av ren självbevarelsedrift. Endast idioter prövar på att äta flugsvamp mer än en gång.
Citera
2020-08-16, 14:12
Medlem
drvinds avatar
Citat:
Jag tror att du rätt. Jag tror till och med att vi alla är begåvade med förmågan att testa påståenden av ren självbevarelsedrift. Endast idioter prövar på att äta flugsvamp mer än en gång.
Ehh... där får du nog byta liknelse. Flugsvamp är rätt coola grejer för de som törs resa lite mentalt. De jag mött som brukar flugsvamp har inte varit några idioter, tvärt om ganska försekommna.
Citera
2020-08-16, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Vilken objektiv verklighet?

Den översinnliga som bara kan uppfattas med förnuftet.
Citera
2020-08-16, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drvind
Ehh... där får du nog byta liknelse. Flugsvamp är rätt coola grejer för de som törs resa lite mentalt. De jag mött som brukar flugsvamp har inte varit några idioter, tvärt om ganska försekommna.

Touché
Citera
2020-08-16, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_

Nja, eller av erfarenheter och möjligheter till falsifiering med förbättrad validitet och reliabilitet i metoder och mätinstrument.
Citera
2020-08-16, 18:23
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_

Citat:
Nja, eller av erfarenheter och möjligheter till falsifiering med förbättrad validitet och reliabilitet i metoder och mätinstrument.
Vad du än gör så är allt det i ditt huvud/sinne/medvetande, så en objektiv verklighet kan aldrig bevisas. Men det är en kul idé. Ett tankefoster. Som Valpen_ själv sa.
Senast redigerad av Skogismyra 2020-08-16 kl. 18:26.
Citera
2020-08-16, 23:58
Medlem
Citat:
För att följa i Herr Warums spår. Ett tränat öra toner hör som det otränade inte gör.

Bra att du tar upp ämnet, för folk har en benägenhet att varken vilja se eller höra.

Ett tydligt fenomen som beskriver detta skulle kunna vara synestesi, när vi väl talar om subjektiva konjunktioner (Intersubjektivitet applicerar inte nödvändigtvis här antar jag). Där en affektiv association ganska bokstavligt färglägger toner för åskådaren.

Kan ju påstå att detta inte är ett vardagligt samtalsämne i allmänheten.
"Vad får tonen dig att känna?".
-Jag känner att den är grön
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här