Citat:
Ursprungligen postat av
Growe
dom tar med det viktiga.. en tekniker åker till platsen dom vanliga poliserna rör inte datorn.
dom tar datorn om dom inte misstänker att tex ett tangentbort eller någon annan utrustning har någon inbyggd lagringsmedia.
men dom säkrar upp datorn redan innan dom plockar ur den ur lägenheten för att försäkra sig om att saker försvinner pga dom stänger av den och liknande..
har man något man vill ha i fred på datorn har man så klart datorn krypterad och lämnar aldrig datorn igång. för så fort en dator står igång och man har loggat in ökar risken för att dom hittar lösenordet i datorns minne.
men har du datorn bra krypterad och avständ och du inte gjort något riktigt riktigt stort brott kommer dom inte ta sig in i datorn. om den är avstängd när dom kommer till platsen.
samma med telfoner och dylikt.. och polisen har INTE rätt att tvinga fram lösenordet. du har rätten på din sida att helt enkelt vägra att lämna ut lösenordet. samma sak gäller att låsa upp telefoner.. med både fingeravtryck och ansiktsupplåsning. men som på min telefon så låser den sig efter ett par timmar och måste låsas upp med kod.
Jo det om att förebygga att de hittar något men finns det någon som närmare kan beskriva en husrannsakan? Nu vet jag en person, är inte närmare bekant, som blivit husrannsakad för hets mot folkgrupp. Och om jag förstår det hela rätt är de ut efter flera saker att fiska efter andra brott, skaffa information om vilka andra personer som finns i bekantskapskretsen deras telefonnummer etc och att kränka och skända så mycket som möjligt. Jag kan aldrig i livet komma ihåg alla lösenord så jag har en bok med adresser och lösenord den ska jag äta upp eller elda upp i vasken om de står utanför dörren.
Kränkandet och skändandet kan ha att göra men vilka värderingar den här typen av poliser bär på. Kan tänka mig att vänsteråklagarna vet vilka poliser de ska anlita. Vad jag förstår är det kutym att gräva bland hustrur och fästmörs trosor och behåar. Syftet är kränkning inte att de är ett sannolikt gömställe.
Sedan kan jag bara gissa, men alla familjemedlemmar datorer och mobiltelefoner ligger i riskzonen och det kan ta veckor och flera månader att återfå dem. All information alla kontakter lösenord man kanske gömmer där tappas av och när man återfår prylarna finns det trojaner i dem. Minneskort, USB stickor lösa hårddiskar plockar de med sig, minneskorten i kameran föranleder att de kan ta hela kameran med sig. GPS kan innehålla ruter och lagrade spår samt adresser, så sådan åker med.
Man måste ju köpa ny dator för att hantera bankärenden etc och det är lika bra att rensa det man får tillbaks och sälja den gamla på blocket. Jag skulle aldrig behålla en dator de har rotat i.
Vad de i övrigt hittar tar de nog bara med sig sådant som de tror det kan finnas spår på av blod, DNA etc. Knivsamlingar drar tills sig deras intresse och leder till många frågor. Kofot och liknande som är legitimt att äga ifrågasätts naturligtvis och tas med om de tror det kan finnas spår på dem.
Har man företag tar de all bokföring med sig även om det kräver massor av kartonger för att få med sig allt.
Är man i riskgruppen bör man ha pålitliga vänner, inte nära släktingar som man kan förvara saker hos. Börjar det brännas så bär i väg en hockeytrunk men allt du inte vill få beslagtaget.
Nu vill vi höra någon som verkligen varit utsatt, inte bara vad vi har hört ryktesvägen.