2020-08-14, 20:21
Medlem
Är det bara narkotika klassade läkemedel och droger och ADHD läkemedel som påverkar dopamin eller finns det antidepressiva som också ökar på dopaminet? Vad jag har läst är det flesta SNDRI narkotika klassade. DRI i överlag finns inte i svenska marknaden.

Wikipedia säger att venlafaxin ökar dopaminet i prefrontala cortex och att sertralin också ökar dopaminet, vare sig kliniskt relevant eller ej vet man inte.

Tittar man på Ki värdena för dopamin hos dessa två läkemedel ser man att de är mycket högre (dåligt) jämfört med serotonin.

Har mestadels problem med lathet och liknande, borttappad motivation. Tror inte läkemedel kommer hjälpa med om de insisterar med att pumpa mig med serotonin kan det väl inte skada att pröva dopamin.
Citera
2020-08-14, 21:31
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitochondria
Är det bara narkotika klassade läkemedel och droger och ADHD läkemedel som påverkar dopamin eller finns det antidepressiva som också ökar på dopaminet? Vad jag har läst är det flesta SNDRI narkotika klassade. DRI i överlag finns inte i svenska marknaden.

Wikipedia säger att venlafaxin ökar dopaminet i prefrontala cortex och att sertralin också ökar dopaminet, vare sig kliniskt relevant eller ej vet man inte.

Tittar man på Ki värdena för dopamin hos dessa två läkemedel ser man att de är mycket högre (dåligt) jämfört med serotonin.

Har mestadels problem med lathet och liknande, borttappad motivation. Tror inte läkemedel kommer hjälpa med om de insisterar med att pumpa mig med serotonin kan det väl inte skada att pröva dopamin.

Bupropion är NDRI utan serotonerg effekt.

https://www.fass.se/LIF/result?query...ion&userType=2
https://www.drugbank.ca/drugs/DB01156

Duloxetin kan väl räknas som SNDRI.

https://www.drugbank.ca/drugs/DB00476
https://www.fass.se/LIF/product?user...20140816000215

Modafinil är en DRI, dock narkotikaklassad har jag för mig.

https://www.drugbank.ca/drugs/DB00745
https://www.fass.se/LIF/product?user...20081212000136

Finns nog något mer också som jag glömt.
Citera
2020-08-14, 21:54
Bannlyst
LevoDopa för Parkinsons ökar dopamin
Citera
2020-08-14, 22:06
Medlem
Port-charlottes avatar
De flesta antipsykotika? Fast de blockerar väl dopamin ,killgissar
Citera
2020-08-14, 22:15
Medlem
HarryManbacks avatar
Antipsykotika blockerar dopamin, det stämmer. Så den ska du inte ha. Men prova nåt mot Parkinson som nämndes tidigare. Ibland kan personer som äter antipsykotika få parkinsonsymptom då dom medicinerna har motsatt effekt. Lika kan individer som äter medicin mot Parkinson på psykotiska symptom.

Men dopamin är ju hjärnans naturliga belöning när man gjort nåt bra. Har du prövat hård träning, typ löpning? Sen är ju SSRI framtaget för att hjälpa till med serotoninet. Har för mig att det ej påverkar dopaminet.

Sen om du vill gå en alternativ väg prova meditation.

Vidare, har du en daglig sysselsättning, studier eller jobb? Om du inte har det så skaffa det då rutiner verkligen hjälper.

Jag har tagit mig tillbaka en bra bit på vägen sen jag insjuknade i en psykos. Diagnosen är schizoaffektivt syndrom.

Det som hjälpt mig är:

Medicin
Regelbunden kontakt med vården
Stöttande familj och vänner
Träning
Arbete (varierande omfattning beroende på hur jag mått.)
Meditation
Citera
2020-08-14, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
LevoDopa för Parkinsons ökar dopamin

Det är förstadiet till just dopamin och är något man helst vill undvika eftersom man blir fast med det snabbt.
Därför använda det knappt klinisk mer än för rls sporadiskt eller Parkinsons med regelbunden användning.

Låg dos selegelin går att prova från svarta marknaden om man vågar. Många hyllar det.
Annars råder jag dig bara att köra nofap, äta bra kost och träna. Kallduschar och höja testosteron rent generellt så höjer man dopaminet och gör receptorerna mer känsliga.
Citera
2020-08-14, 23:58
Medlem
memantine! finns många.. eftersom du bara skrev ”påverkar dopamin” så skriver jag antipsykotiskt vilket hämmar dopamin.. vilket suger
Citera
2020-08-15, 08:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Det är förstadiet till just dopamin och är något man helst vill undvika eftersom man blir fast med det snabbt.
Därför använda det knappt klinisk mer än för rls sporadiskt eller Parkinsons med regelbunden användning.

Låg dos selegelin går att prova från svarta marknaden om man vågar. Många hyllar det.
Annars råder jag dig bara att köra nofap, äta bra kost och träna. Kallduschar och höja testosteron rent generellt så höjer man dopaminet och gör receptorerna mer känsliga.
Menar du att man blir "hooked" på LevoDopa. Jag äter Mucuna Pruriens nu.
Men jag experimenterar lite bara, vill dock inte fastna i nån dålig spiral.

Hade 5-hpt och truptofan varit ok i sverige hade ja köpt det och testat också, men det är ju serotonin.

Mhm Anti-psykotiska tar bort dopaminet. D2 receptorer och 5-Ht blockeras effektivt. Givetvis olika för mediciner, jag testar Mucuna Pruriens för att sänka prolaktin nivåer efter att ha behövt genomlidit en period med anti-psykos medicin.
Citera
2020-08-15, 11:54
Medlem
Abilify är en full dopaminagonist i små doser (Krävs orallösning) går man upp till 5 - 10 mg ändrar den karaktär och blockerar/eller ökar dopaminet utifrån vid behov dvs den stabliserar det.

Det bästa för sitt dopamin är nog undvika dator/mobil /TV-spel helt och hållet, sluta titta på porr och onanera.
Träna både kondition och styrka regelbundet, börja med någon hobby samt läsa böcker.

Kosten är viktig ocskå att den innehåller se till att den inehåller adekvata mängder byggstenar för att tillverka dopamin som vitamin b6, tyrosin.
Grönt Te (med c-vitamin) ökar dopamin genom COM-T inhibering.

Dessutom måste man göra sitt yttersta för att försöka sova så bra man kan.
Senast redigerad av Gulax 2020-08-15 kl. 11:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in