Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2020-08-14, 21:32
  #37
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kissdroppe
När jag växte upp så var det nog ingen invandrarpolare som inte fick stryk hemma med skor och träslevar. Farsorna utdelade lavetter för minsta lilla också.

Det är heller inte så att det är någon utstuderad strategi i deras uppfostran, utan våld är hela tiden nära till hands. Man slår ungarna innan man ens vet vad som hänt eller ställt en fråga. De bara slår, som om barnen vore hundar.

Att förnedra, hota och misshandla sina ungar är normalt i de där kulturerna. Tänk då vilken sympati de har för okända människor, när de behandlar sina egna på det där sättet.
Precis så. Sen undrar man varför sönerna blir våldsamma i nästa steg!?! Uppvuxna med tofflor i bakhuvudet och hunsade som hundar. Helt sjukt. Hämndbegäret är enormt i det läget och dom tar ut det på svenskarna. Suck!
Citera
2020-08-14, 21:38
  #38
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
När jag gick i gymnasiet jobbade jag extra på helgerna på en krog. Glömmer aldrig när ägarens fru var där med sin lille son. Hon satte honom i en matstol för barn och matade honom. Helt plötsligt biter barnet henne i armen och hon tjongar till honom men handen, hårt, så barnet höll på att flyga ur stolen. .....Jag höll på att dö. Ville säga till, för det var ju helt fruktansvärt, men som 18-årig anställd säger man ogärna till varken chefens fru eller chefen. Men hemskt var det och jag tänker på det än idag. Beskriver lite utveckligen av beteendemönster. Om man "bara" får en doja efter sig får man nog vara glad och det är en förnedring, helt klart. Men kan man tjoffa till ett barn offentligt, och så hårt..då vet man hur det ser ut hemmavid

Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Lätttillgänligt, tillräckligt tung för att göra ont, tillräckligt lätt för att inte göra för ont, vanesak som förts vidare från generation till generation.
Aga är förbjudet i Sverige. Vill man bo här får man snällt sluta kasta toffel.
Citera
2020-08-15, 08:26
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imperialwitch
Verkar vara lika vanligt som stenkastning och bilbränder. Hur kommer det sig? Hur är man funtad i huvudet egentligen om man kastar skor/tofflor på sina barn? Det anses väl dessutom väldigt förolämpade eller förnedrande.. Hur många kvinnor i Sverige kastar skor på sina barn egentligen? Kan vi prata mer om det

Har sett youtubers som skämtar om det och gör det till något kul för att ens kunna bearbeta sina barndomstrauman. Bör man lära ut barn att ringa polisen eler prata med någon annan vuxen i skolan om mamma gör så? Alltså bör samhället ta det här på större allvar? Och hur utbrett är det isf med denna form av barnaga de fört med sig hit?

Det är snarare så att det är mannen i huset som traditionellt kastar skor på barn i det traditionella svenska samhället. En majoritet av Europas länder uppfostrar fortfarande sina barn med aga. Vad är det som är så skrämmande med detta? Folk som reagerar som du gör är oftast födda 90 eller 00, i en tidsålder där barn får göra precis vad de vill.

Nu hittar jag inte scenen på youtube, men A. Lindgren skildrade just detta importerade fenomen i sagan om Emil i Lönneberga när Anton kastar träskor på Emil.
Citera
2020-08-15, 08:35
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imperialwitch
Vilket är märkligt med tanke på att barnaga anses oacceptabelt i svensk kultur och är dessutom olagligt, så varför tycker folk det är så roligt för?

Ehm, vi har en svensk luthersk kultur i detta land och sedan när är tukt och aga oacceptabelt i vår kultur? Att aga blev olagligt på 70-talet var inte direkt en kulturändring utan mer politiska förändringar i hur man såg på barn.I riktigt traditionell svensk kultur förekommer aga och tukt. I både England, Wales, Australien, Kanada och USA är det fullt lagligt att aga barn. Alla har en luthersk syn på fostran.

Citat:
Då är det att öva barmhärtighet när man förmanar en sådan, och om det inte hjälper, straffar henne med allvarliga ord, ja, tar till riset eller käppen, för att synden och vanarten i tid skall bli motad.
/Luther
Citera
2020-08-15, 15:06
  #41
Medlem
mankers avatar
Har olika skor olika innebörd?
Citera
2020-08-15, 23:30
  #42
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det är snarare så att det är mannen i huset som traditionellt kastar skor på barn i det traditionella svenska samhället. En majoritet av Europas länder uppfostrar fortfarande sina barn med aga. Vad är det som är så skrämmande med detta? Folk som reagerar som du gör är oftast födda 90 eller 00, i en tidsålder där barn får göra precis vad de vill.

Nu hittar jag inte scenen på youtube, men A. Lindgren skildrade just detta importerade fenomen i sagan om Emil i Lönneberga när Anton kastar träskor på Emil.
Okej. Vi reder ut lite saker:
Aga är inte tillåtet i detta land och det finns en anledning till det.
Själv åkte jag på en hel del under min uppväxttid eftersom aga-lagar inte fanns då, trots att jag var som en ängel som barn. Behövdes inte mycket på den tiden för att få "far" att lacka ur. Är född 73 om du undrar.
Vad bra att du stöttar dig mot Astrid och hennes Emil. Jag kan i så fall jämföra dig med när Emil drar pottan över huvudet och inte får upp den igen.
Citera
2020-08-15, 23:33
  #43
Medlem
Perversitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Det är en form av förödmjukelse inom deras kultur.
Ja, fötter anses vara orena och skorna därmed. Skumma folk det där med vrickade griller i huvudet.
Citera
2020-08-15, 23:42
  #44
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perversitet
Ja, fötter anses vara orena och skorna därmed. Skumma folk det där med vrickade griller i huvudet.
Exakt Abdul! Primitivt är bara förnamnet!
Citera
2020-08-15, 23:53
  #45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ehm, vi har en svensk luthersk kultur i detta land och sedan när är tukt och aga oacceptabelt i vår kultur? Att aga blev olagligt på 70-talet var inte direkt en kulturändring utan mer politiska förändringar i hur man såg på barn.I riktigt traditionell svensk kultur förekommer aga och tukt. I både England, Wales, Australien, Kanada och USA är det fullt lagligt att aga barn. Alla har en luthersk syn på fostran.

/Luther

Sverige är sekulärt, inte lutherskt. Vi har en sekulär kultur som inte utgår från illegala religösa skrifter. Att slå någon som är mindre, svagare eller mer sårbar än en själv är extremt omoraliskt. Om en man som slår en kvinna är fel så skulle jag vilja påstå att det är ännu värre med kvinnor som slår barn. Kvinnor som slår barn förtjänar själva stryk. Dessa våldsverkare borde få hårda straff och spendera tid i fängelset samt förbjudas att vistas bland barn. Slår man ett barn så förtjänar man att dö tycker jag
__________________
Senast redigerad av Imperialwitch 2020-08-15 kl. 23:55.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback